Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mögel i mjöd!?

Utrustning och teknik.
NoPyroNoParty27
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis apr 13, 2021 11:04

Mögel i mjöd!?

Inlägg av NoPyroNoParty27 »

Hej Hallå!
Är grön när det kommer till mjödtillverkning och tänkte fråga om hur en vet att det är mögel i mjödet eller inte. Har försökt att hitta bilder och beskrivningar men det mesta jag hittat är bildfilerna trasiga.
MjödMögel..jpg
Här är mitt mjöd nu. Har bubblat i 2 månader. Sedan har vi tillsatt smaksättningen för en och en halv vecka sedan, uppkokade hallon. Nu är bubblandet borta och som ni ser på bilden är det vita klumpar som jag tycker ser ut som mögel.
Vad tycker ni mer rutinerade? Kan det vara jäst/jästnäring? Hur farligt är det? Hur skulle ni göra?

Tacksam för alla tanker och svar. Mvh
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Mögel i mjöd!?

Inlägg av ranald »

Det är troligen hinnjäst, och det kommer sig av att du har lämnat en massa luft ovanför vätskeytan. Risken för hinnjäst blir mindre om man håller damejannen full.

Vinsvavla i stor mängd kan hjälpa, men det är inte säkert. Hinnjäst är inte farligt, men den kommer att påverka smaken. Har du tur blir den till och med bättre, men troligen inte.

Jag förslår:
1/ Tappa om.
2/ Buteljera nu. Fyll flaskorna tills det är 1cm luft kvar i halsen. Fyll den biten med brännvin och sätt på kork, det ska rinna över lite när du korkar på.

Det borde hindra vidare tillväxt.

Jag har haft ett par cidrar som drabbats av det här när jag slarvat med att hålla damejannen fylld inför slutjäsning. Cidern blev hel ok, inte den bästa jag gjort, men helt drickbar. Jag har också fått det i vildjäst cider. Hur den blev vet jag inte ännu, den är på lagring, men ett smakprov antydde att den nog får bli vinäger istället.

Desinicera din utrustning som varit i kontakt med hinnjästen. Starka rengöringsmedel (t.ex 1 dl klorin + 9 dl vatten, låt verka 30min, eller väteperoxid, maskindiskmedel, ...) behövs.
NoPyroNoParty27
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tis apr 13, 2021 11:04

Re: Mögel i mjöd!?

Inlägg av NoPyroNoParty27 »

Toppen, stort tack för hjälpen!
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster