Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

VM med lågt i tak

Här diskuteras Vapour Management
Hushall
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor mar 25, 2021 13:42
Utrustning: Labmaster

VM med lågt i tak

Inlägg av Hushall »

Hej!

Håller på att skissa lite på en VM. Kört Labmaster i många år, men fick lite nytändning nu i dessa tider och tänkte bygga mig en RF VM.

Vad tror ni om detta upplägg?
hmm.jpg
Kommer köra en dubbel lindad kylare i toppen som bygger ca 100-110mm.
Produktuttaget blir 22mm. (Kylaren blir i koppar.)
Packning blir koppar mesh i början (50mm högt?) och sen köra SPP.
Centreringar blir mellan TC-kopplingarna.

Har bara 2000mm att bygga på totalt med kokaren, den bygger 330mm.
(Det finns fortfarande 60mm till godo ovanför totalt mått att använda är 2060mm)
tonyclifford
Turbojäsare
Inlägg: 40
Blev medlem: tis sep 29, 2020 21:40

Re: VM med lågt i tak

Inlägg av tonyclifford »

Tänk på att det är 60 teoretiska mm. Nån centimeter eller två kommer upptas av anslutningar/slang till refluxkylaren.
Går säkert men kommer bli tight. Kanske även lite skrapa i tak vid på/avlyft.
Hushall
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor mar 25, 2021 13:42
Utrustning: Labmaster

Re: VM med lågt i tak

Inlägg av Hushall »

tonyclifford skrev: mån mar 29, 2021 9:21 Tänk på att det är 60 teoretiska mm. Nån centimeter eller två kommer upptas av anslutningar/slang till refluxkylaren.
Går säkert men kommer bli tight. Kanske även lite skrapa i tak vid på/avlyft.
Kommer vinkla ner refluxrören så att anslutningar hamnar under toppen. Att det blir tight vet jag, men det är ingen fara. Var mer fundersam över avståndet mellan produktuttaget och refluxkylaren, har inte hittat något minimått där emellan man bör hålla.
tonyclifford
Turbojäsare
Inlägg: 40
Blev medlem: tis sep 29, 2020 21:40

Re: VM med lågt i tak

Inlägg av tonyclifford »

Aha. Jag har bara erfarenhet av min CCVM. Vid minsta utagshastighet på den är uttaget i princip i refluxkularen så jag tror inte du behöver oroa dig för att avståndet är för litet.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: VM med lågt i tak

Inlägg av latmasken »

Om man gör refluxkylaren på samma sätt som en torshammare så sparar man ju en massa höjd där.
Hushall
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: tor mar 25, 2021 13:42
Utrustning: Labmaster

Re: VM med lågt i tak

Inlägg av Hushall »

latmasken skrev: mån apr 05, 2021 9:02 Om man gör refluxkylaren på samma sätt som en torshammare så sparar man ju en massa höjd där.
Kan hända att jag uppgraderar till det när jag lärt känna min nya kompis.
Skriv svar

Återgå till "Vapour Management (VM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster