Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

kolsyra

Utrustning och teknik.
lolenona
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån feb 01, 2021 6:30

kolsyra

Inlägg av lolenona »

Jag satte i oktober en hink med äppelmust på vildjäsning. Den har hela tiden stått ute och jäsningen har gått lugnt och försiktigt. Det har ploppat på men inte med någon hög hastighet. Jag har tappat om en gång. Häromdagen tog jag fram hinken och provsmakade cidern. När jag mäter med hydrometern är den nästan nere på noll. När jag lät hydrometern stå i cidern åkte den dock upp efter en stund. Jag funderar på om det beror på att cidern är lite bubblig. Jag trodde inte att det skulle finnas någon kolsyra alls i den om den hade jäst ut men det gör det... Bildas det kolsyra under jäsningen som blir kvar när sockret är slut?
Användarvisningsbild
Petter_
Finjäsare
Inlägg: 92
Blev medlem: mån aug 10, 2020 10:32
Utrustning: Brygghinkar
Ort: Strax norr om Sundsvall

Re: kolsyra

Inlägg av Petter_ »

Precis som du undrar så bildas det kolsyra under hela jäsningen. En liten mängd finns kvar även efter att brygden jäst klart. Därför brukar man skaka ur kolsyran innan man mäter, annars får man lite samma effekt som när man stoppar ett sugrör i läsk.
"Skulle bara prova nån jäsning", sen var man mer beroende av tillverkningen än själva drycken :thumbup:
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst