Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Foa

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Rakso
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: lör feb 06, 2021 8:02
Utrustning: Hb

Foa

Inlägg av Rakso »

Hej jag har kokat i 24 år å provat det mesta män det är foa som gäller men tyvär så använder alla originalet 2 kammare som dock funkar men är slö hela grejen med att göra sprit är att det går fort å blir mycket då handlar det om mer effekt i kärlet å mer effektivt kylning då ska man köra med 3 kammare foa å den var två smarta bekanta till mej som löste obs dessa är smålänningar så klart å byggde om en vanlig foa till en tre kammare och det är överlästa killar som gåt högskolan det hela bygger på att kyla spriten både in å utvändigt för använder jag ett kärl på 300 liter men det var innan tysk sprit kom men idag har jag bara 72 liters kärl å vad många inte vet så går det å få ut 30 liter på en körning man minskar bara jästen volym man jäser 6 kg socker i en 15 liters dunk i stället för 25 som receptet är på då får jag i fyra dunkar i apparaten å då blir det 30 liter 40 procent ut och dels så är 15 lättare att bära än 25 ett tips bara och det tar 6 timmar hela koket med 3000w element från tvättmaskin backer och jag har aldrig set en tre kammare foa någonstans mer än hos minna vänner skulle misstänka att det finns 20 st i hela Sverige då vi gjorde å sålde på 90 talet men några fattas nog som bängen tagit har aldrig sett någon heller på nätet
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Foa

Inlägg av jokkman »

Har du någon bild och ritning på 3-kammar varianten du pratar om?
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Rakso
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: lör feb 06, 2021 8:02
Utrustning: Hb

Re: Foa

Inlägg av Rakso »

Ja det har jag
Rakso
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: lör feb 06, 2021 8:02
Utrustning: Hb

Re: Foa

Inlägg av Rakso »

image.jpg
Rakso
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: lör feb 06, 2021 8:02
Utrustning: Hb

Re: Foa

Inlägg av Rakso »

Som du ser så kyler den både in å utvändigt dubbel så effektivt jag rek själv har jag en 25 liters kärl med 2500 w på 6 kg socker får man ut 7 liter 40 % renat å klart perfekt för hus behov
Rakso
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: lör feb 06, 2021 8:02
Utrustning: Hb

Re: Foa

Inlägg av Rakso »

Å glömde ett kok tar 3 timmar
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Foa

Inlägg av jokkman »

Förstår tyvärr inte hur ångan går utifrån bilden och det blir 3-kammare.

Kan du göra en enkel ritning som förklarar hur ångan passerar 3 kammare?

Har byggt och testat en hel del olika saker med FOA genom åren men hänger inte med på denna konstruktion. Är det en kombinerad kylare för både själva mitten kolonnen och produkt ut?

Uppskattar från bilden att det är ca 6mm sidorör på denna variant dvs "orginal" foa?
(Storleksmässigt)
% på kokad produkt borde då ligga på ca60-65%?

Hur hårt får du köra vattnet för att kyla när du kokar?
Den måste kyla extremt bra för att fixa ett 2500w element. Kör själv den effekten på en fet-foa när jag gör gin/smaksatt men aldrig annars den höga effekten. Ligger vanligen på ca1000w i ett 25l kärl för "blank" produkt.
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Rakso
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: lör feb 06, 2021 8:02
Utrustning: Hb

Re: Foa

Inlägg av Rakso »

Det är så att själva kylkolongen som spriten kommer ut i kyls in å utvändigt å alkohol i mitten
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Rakso
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: lör feb 06, 2021 8:02
Utrustning: Hb

Re: Foa

Inlägg av Rakso »

Det 10 mm rör å den kyler extremt bra så det behövs bara lite kylvatten å det ligger på 70-72%
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Foa

Inlägg av jokkman »

okej, nu hänger jag med på "3-kammare" konstruktionen. 10mm rör kan helt klart generera runt 70% produkt ut.

Det jag dock fortande funderar på är ångans gång genom rören.
En klassiskt/original byggd foa så har man ånguttag på det kortare av dom två rören på sidorna, och från det går ångan till produktkylaren.
"produkt ut" sugs upp från själva kolonnen när ångan cirkulerar/passerar huvudkolonen och hur stort uttag du har/får beror på hur mycket du kyler huvudkolonnen.

I din variant så tas ångan ut från det längre röret, det betyder att du inte får cirkulationen av ångan och kan styra uttaget med centrum kolonnens kylare. Utgår ifrån att underdelen är byggd enligt original FOA principen.
(Ingen kritik alls från min sida utan är bara väldigt intresserad av alla FOA varianter som finns där ute)

Kan du med kylningen reglera så du har noll uttag av produkt?
För kan du det så måste underdelen (delen av foa som sitter/monteras på kärlet) vara byggd på ett annat sätt än orginal-foa, Ångan måste i så fall gå från kärlet till det kortare sidoröret istället som i orginal genom det längre röret.
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Rakso
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: lör feb 06, 2021 8:02
Utrustning: Hb

Re: Foa

Inlägg av Rakso »

image.jpg
här hittar jag en skiss på de den bästa kolong jag haft ångan går genom sido röret in i kylaren resten som den inte hinner kyla går tillbaka i det andra sidoröret och ner i brännaren å så circkulerar det hela tiden så det blir en sprit katalysator å om du har för högt vatten tryck så sluta det komma sprit det ska va som en svag piss stråle med vatten å det bästa du behöver inte passa den eller kolla temperatur kul å hjälpa brygg kompisar
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Foa

Inlägg av jokkman »

Tack för ritningen, får studera den när jag sitter framför datorn. Blir lite grötigt på mobilen :D

Är också FOA'it ;-)
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Ullharen
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: tis sep 10, 2019 22:37

Re: Foa

Inlägg av Ullharen »

Spännande!!

Got pipes, can braze!

Hur blir kvaliteen då? Är det drickbart eller måste man kola?
Rakso
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: lör feb 06, 2021 8:02
Utrustning: Hb

Re: Foa

Inlägg av Rakso »

Mycket gott måste renas med kol druckit själv det i minst 25 år och jag lever än å mår bra å jag är stor dricka typ 3-5 l i veckan :lol:
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Foa

Inlägg av jokkman »

Jag får inte ihop det med ritningen.

Är du säker på att inte nedre delen av själva centrum kolonnen är annorlunda byggd än som din ritning visar?
Alltså att den är som på en "otto" FOA?

Ett inre rör som är ihopknackat så att det kan bara komma ånga från kokkärl i ett sidorör?
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster