Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Tillsats av fruktpuré, alkoholhalt, bryggsocker m.m.

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
buko
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor aug 27, 2020 9:48
Utrustning: Flera olika

Tillsats av fruktpuré, alkoholhalt, bryggsocker m.m.

Inlägg av buko »

Hej!

Jag håller på att göra en körsbärs- och en mangoweisbier. Tidigare när jag gjort "vanlig" veteöl har jag använt muntons veteöl vörtextrakt, tillsatt 0,5 kg extra humlat spraymalt och 0,5 kg bryggsocker och torrhumlat med 100 g nelson sauvin. Vi och våra vänner är kritiska och ärliga och det blev med handen på hjärtat ett gott öl efter 2 månaders lagring. En frisk och humlig veteöl helt enkelt.

Nu funderar jag på att använda samma recept men att dela batchen i två och sen tillföra ca 1 kg mango- respektive 1 kg körsbärspuré i två nya behållare med ca 12 liter vört i vardera behållare efter primärjästnin. För att ta ner lite syra tänkte jag tillsätta 0,5 kg maltodextrin vid start till hela satsen. Jag har läst att 500 g mjölksocker kan vara brukligt vid tillsats av surare puréer. Enligt leverantören är det sedan normalt med ca 50 g puré per liter för IPA och upp till 300 g per liter för suröl. Målet är ett så fylligt veteöl som möjligt med mycket mouthfeel, starka frukttoner men inte sliskigt varför jag har lagt mig på ca 100 g puré per liter. Om någon har druckit bacchus-kriek så är det mitt drömmål (innehåller dock 13 % körsbär). Bryr mig inte speciellt om alkoholhalt men gissar att jag vill ligga mellan 6 - 7 vol%.

Nu till frågorna...

1. Sockermängd: Respektive puré innehåller ju rätt mycket socker men jag kan inte hitta hur mycket av det som är fermenterbart i purén. Tror ni jag måste justera mängden bryggsocker p.g.a. denna tillsats? Har inte jättemycket emot att pröva och se... men vad tycker ni?

2. Alkoholhalt: Jag kommer jäsa först en omgång för att sedan sekundärjäsa med tillsatt puré, d.v.s. ny ändring av densitet. Blir det rätt alkoholhalt om jag gör en alkoholmätning med OG och FG för primärjäsning, gör respektive beräkning för sekundärjäsning och sedan summerar?

Tacksam för input. Hur som kommer jag att pröva detta och delge resultatet ;)
MagnusBoyte
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån dec 21, 2020 20:29

Re: Tillsats av fruktpuré, alkoholhalt, bryggsocker m.m.

Inlägg av MagnusBoyte »

Läste detta och är lite intresserad av att prova något liknande.
Hur gick det? Hur gjorde du?
Tacksam för svar.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster