Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Från 2” VM till 4” LM

Här diskuteras Liquid Management och Reversed Liquid Management
Ullharen
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: tis sep 10, 2019 22:37

Re: Från 2” VM till 4” LM

Inlägg av Ullharen »

Bryssko skrev: tis okt 15, 2019 14:58 Vad tror du om denna?
Jag har ungefär samma setup. Har börjat med att ta ut foreshot och heads via LM för att sedan växla över till VM.

Har en ordentligt isolerad 1m kolumn med RF skurbollar. Har inte lyckats få ut mer än 91%

Sist jag körde provade jag att se vad som kom ut ut LM-uttaget och det smakade bättre än det som kom ur VM-uttaget tyckte jag.

Några kommentarer?
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: Från 2” VM till 4” LM

Inlägg av rull_bull »

Ullharen skrev: mån sep 14, 2020 13:00
Bryssko skrev: tis okt 15, 2019 14:58 Vad tror du om denna?
Jag har ungefär samma setup. Har börjat med att ta ut foreshot och heads via LM för att sedan växla över till VM.

Har en ordentligt isolerad 1m kolumn med RF skurbollar. Har inte lyckats få ut mer än 91%

Sist jag körde provade jag att se vad som kom ut ut LM-uttaget och det smakade bättre än det som kom ur VM-uttaget tyckte jag.

Några kommentarer?
Du har inte tillräckligt med hetp med din fyllning:

Skurbollar räknar man med att 10cm är en platta (hetp)

Du behöver ungefär 15 plattor för att nå azeotrop dvs helt neutralt.

Spp har en hetp på ca 2-3cm.

Så skurbollar packad i en 100cm kolonn = ca 10 hetp.
100cm med spp = ca 33-50 hetp.

Hetp= Kan man säga är hur många gånger vätskan omkokas/fraktioneras i en reflux kolumn.

Du kan jämföra det med att en potstill har 1 platta, du skulle behöva koka om spriten 10 gånger i en potstill för att nå samma renhet som 1m packad refluxkolumn med skurbollar.

Läs igenom denna texten så förstår du bättre: https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=22&t=15125

Så byt till spp om du inte kan ha längre kolonn, polacken (stillforyou.com) har det du behöver
Ullharen
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: tis sep 10, 2019 22:37

Re: Från 2” VM till 4” LM

Inlägg av Ullharen »

rull_bull skrev: fre okt 09, 2020 18:19
Ullharen skrev: mån sep 14, 2020 13:00
Bryssko skrev: tis okt 15, 2019 14:58 Vad tror du om denna?
Jag har ungefär samma setup. Har börjat med att ta ut foreshot och heads via LM för att sedan växla över till VM.

Har en ordentligt isolerad 1m kolumn med RF skurbollar. Har inte lyckats få ut mer än 91%

Sist jag körde provade jag att se vad som kom ut ut LM-uttaget och det smakade bättre än det som kom ur VM-uttaget tyckte jag.

Några kommentarer?
Du har inte tillräckligt med hetp med din fyllning:

Skurbollar räknar man med att 10cm är en platta (hetp)

Du behöver ungefär 15 plattor för att nå azeotrop dvs helt neutralt.

Spp har en hetp på ca 2-3cm.

Så skurbollar packad i en 100cm kolonn = ca 10 hetp.
100cm med spp = ca 33-50 hetp.

Hetp= Kan man säga är hur många gånger vätskan omkokas/fraktioneras i en reflux kolumn.

Tack RB! Jag har kommit fram till det också.

Du kan jämföra det med att en potstill har 1 platta, du skulle behöva koka om spriten 10 gånger i en potstill för att nå samma renhet som 1m packad refluxkolumn med skurbollar.

Läs igenom denna texten så förstår du bättre: https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=22&t=15125

Så byt till spp om du inte kan ha längre kolonn, polacken (stillforyou.com) har det du behöver
Skriv svar

Återgå till "Liquid Management (LM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster