Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Brännvinet blir vitt?

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
Enyxion
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor maj 28, 2020 4:25
Utrustning: Spiral brännare

Brännvinet blir vitt?

Inlägg av Enyxion »

Tjenare, har gjort min första brännare. är en spiralbrännare som jag bränner på mellan 76-82 grader. Spriten som kommer ut luktar bra och är kristallklar. Däremot såfort man tillägger vatten i spriten för att blanda ut den så blir den genast vit av nån anledning? vad är det för fel? den smakar i övrigt bra och luktar bra även när den är vit.
Bert157

Re: Brännvinet blir vitt?

Inlägg av Bert157 »

Har du en doppvärmare i kokkärlet eller har du ett element från en vattenkokare? Tänker mig om du har en doppis kan det kanske vara kabeln från den som vittrar sönder i mäsken? Annars är det väl något i ditt vatten som reagerar med spriten...? :| Testa att koka vattnet först sedan blanda med spriten så det blir rent. Eller köp vatten i affär att blanda med för att se om det blir likadant. :)
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Brännvinet blir vitt?

Inlägg av Swedish Pride »

tails.
Enyxion
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor maj 28, 2020 4:25
Utrustning: Spiral brännare

Re: Brännvinet blir vitt?

Inlägg av Enyxion »

Kör med ett element från vattenkokare, tog bort första och slängde. Men har provat med både de första (innan jah slängde de) och de som kom ut efter och de blir ändå vitt. Har provat koka vattnet i 15min blev ingen skillnad 🤔
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: Brännvinet blir vitt?

Inlägg av rull_bull »

Viktigt att det är samma temp på sprit och vatten, sen ska du inte hälla i vattnet i spriten.
Utan du ska du ska hälla i spriten i vattnet.

Antingen har du mycket kalk i vattnet eller så är det som Swedish Pride säger att du har tails i spriten.

Låter inte som du gjorde några cuts förutom lite foreshot?
Enyxion
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor maj 28, 2020 4:25
Utrustning: Spiral brännare

Re: Brännvinet blir vitt?

Inlägg av Enyxion »

Tog bort foreshot. Men allting blir vitt. Foreshot blir vitt och allt som kommer efter de blir också vitt när man häller i vatten. Men kanske är temperatur skillnader, eller att jah hände vatten i spriten istället för tvärtom. Har ingen aning 🤔
Klotiris
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: sön apr 05, 2020 23:26
Utrustning: Ingen

Re: Brännvinet blir vitt?

Inlägg av Klotiris »

Du kan ha mycket kalk i vattnet? , mitt blir grummligt/vitt när jag blandar från kran.
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Brännvinet blir vitt?

Inlägg av MurvSneaker »

Vet inte om detta hjälper dig men jag har aldrig haft problem med spriten från min Spiralis.
När jag kolat spriten, häller jag på ytterligare vanligt vatten för att få ut sista spriten. Sen renare jag ytterligare några liter som jag kan späda ut spriten med. Det har givit mig gott resultat varje gång.

Jag kolar väldigt långsamt. c:a 2 droppar/sekund.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster