Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ska bygga fetfoa behöver grundlig hjälp

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Twistnix
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis feb 04, 2020 1:06

Ska bygga fetfoa behöver grundlig hjälp

Inlägg av Twistnix »

Hej. Jag har aldrig bränt innan så ska bli superkul! Tänker testa bygga fetfoa med kolonn.
Ritningen som finns här är rätt svårtolkad tyvärr. Men hoppas att jag skall kunna bygga den ändå. Har ett par ganska så dumma frågor kanske enligt experterna men har letat och letat men hittar inte svaren. Vart någonstans sitter kylningen på en foa? Hur är kylningen kopplad så den vattenkyler?
Angående kärlet som färdig mäsk skall ligga i rekommenderas koppar kärl? Ska detta kärlet vara öppet eller 100% tätt mot kolonn? Fattar inte isåfall hur jag ska kunna se när det kokar (såvidare jag nt utgår från x temperatur). Samma gäller hur man får av och på kärllock på ett smidigt sätt om det ska vara tätt emot kolonn? Mvh twistnix
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: Ska bygga fetfoa behöver grundlig hjälp

Inlägg av rull_bull »

Vi börjar från grunden...

1. Vad är du ute efter för produkt? Ren neutral sprit?
2. Om svaret ovan är ja, så kolla på andra brännare. FOA är varken smidig att bygga och ger inte nått vidare ren produkt.
3. Kopparkärl är det inte många som använder, oftast brukar man kanske börja med en jäshink som man modifierar, sen går man vidare till rostfria öltunnor, kastruller m.m
Se dessa trådar för inspiration:
viewtopic.php?f=5&t=23399
viewtopic.php?f=22&t=23056

4. Ja det ska vara tätt, du vill inte ha alkoholångor som läcker ut i rummet.
För anslutning till kolonn så finns det otaliga sätt men några av dem kan du se i länkarna ovan.
Gällandes när det kokar märker du :lol: eller ha en tempmätare i kärlet.

Sammantaget så verkar det som att du inte är vidare påläst. Börja där genom att läsa stickytrådarna som finns.

För en total nybörjare så hade jag sagt en plastis eller en spiralbärnnare är en bra start då de är smidiga att bygga och sköta.
Är du ute efter en ”riktigt” maskin så hade jag sagt en VM eller liknande då det finns många ritningar att gå efter MEN steget upp att bygga en sådan kräver en hel del byggande och kostnader.
Twistnix
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis feb 04, 2020 1:06

Re: Ska bygga fetfoa behöver grundlig hjälp

Inlägg av Twistnix »

Hej! Ska läsa igenom länkarna du postade ikv. Tack för svar! Jag har kikat på lite olika typer av brännare. Spiralbrännare var mitt första alternativ då den såg lätt ut att bygga verkar som att en spiralbrännare tar oerhört lång tid, flera dygn att få ut all sprit. men med en fetfoa + kolonn kan jag få ut 95%~ sprit och ett par lite på ganska liten tid.
Har jag tur slipper jag rening av spriten tack vare kolonn. Nackdelen är att den ser onekligen svårt ut att bygga. Det ska ta så lite plats som möjligt. Ärligt talat har jag inte tittat jätte mkt på VM men kanske är något jag borde läsa på lite om också.

Om man vill ha en rätt storskalig produktion. Låt säga 100l i månaden? Vad är då bästa alternativ? Har idag bara huset att sätta den i. Men kommer komma garage inom kort och kan då vara schysst att få bränt ett par gånger innan man drar igång en större fullskalig produktion.

Tack för du tar dig tid med mig (Y)
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: Ska bygga fetfoa behöver grundlig hjälp

Inlägg av rull_bull »

Som sagt innan så saknar du grundläggande kunskap och behöver läsa på ordentligt innan du börjar.

95% är inte lika med renhet på spriten.

Sen undrar jag vad som fått dig att snöa in på en foa?
Finns en anledning till varför ingen bygger en sådan längre, både nationellt och internationellt så är det stora kolumnbrännare som bygga.

Det är önsketänkande att du kan bygga en foa och få ut kolningsfri ren produkt.

Gällandes dina andra frågor så väljer jag att inte svara mer än såhär:

Det är inte värt det öht när smuggel är så pass billigt samt risken för fängelse m.m är överhängande stor om man får för sig att producera och sälja de mängderna.

De på forumet som faktiskt destillerar hemma gör det för hembruk samt för hantverket att göra det själv.

För de mängderna du pratar om så skulle du behöva runt 300L mäsk.
Mängder med socker inköp vilket skulle bli genomskinligt snabbt, din vattenförbrukning samt elförbrukning hade fått vem som helst att reagera.
Sen dunkar/flaskor i mängder med.

Det var mina avslutningsord i denna tråden
Eleganten123
Föredetta moderator
Inlägg: 25
Blev medlem: sön mar 24, 2019 12:35

Re: Ska bygga fetfoa behöver grundlig hjälp

Inlägg av Eleganten123 »

Hej Twistnix,

Att bygga foa förutsätter att man är någorlunda bra på att löda alt tigsvetsa.

Jag kan nog inte hålla med rull_bull om att det är önsketänkande att få en kolningsfri produkt. Utan kolonn, ja då blir det inte vidare rent, men med kolonn och försiktigt uttag går det att få ut ren sprit.

Det blir mycket mindre reflux med en Foa än med VM och då måste kolonndiameter och effekt anpassas efter det.

Foan har två kylare. Den första sitter runt mittenkolonnen och den verkar kondensera orenheter från alkoholångan och skickar tillbaka dessa som reflux. Den renade alkoholångan passerar över i röret som går till den andra kylaren innan produktuttaget som sitter efter vattenlåset.

Rekommenderar att bygga kokkärl av ölfat i rostfritt stål.

Som rull_bull sa behöver du nog läsa på en del innan du börjar bygga i vilket fall som helst. All information jag behövde finns här på forumet, men undrar du något försöker jag självklart svara. Lycka till!

Mvh
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster