Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kryddning och lagring av kryddad sprit

Hemkryddning, likörer, köpesessenser och allmänna drinktips.
Användarvisningsbild
longjohnsilver
Finjäsare
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 14, 2012 10:06
Ort: På hemlig ort

Kryddning och lagring av kryddad sprit

Inlägg av longjohnsilver »

Jag har sju flaskor sprit som jag har kryddat på olika sätt.
Jag har använt hackade Enbär, Citron skal i små bitar, Kanelpulver (genom fliter), Färsk ingefära i små bitar,
Svart peppar genom kvarn, Rent lakrits pulver (genom filter) och hackad Chili.
Jag har fördelat så här.
1 Enbär. 2,3 Enbär, citron. 4 Enbär, Svartpeppar, Citron. 5 Ingefära, Kanel, Citron. 6 Ingefära, Chili, Citron. 7 Chili, lakrits, Citron.
Hur länge ska jag låta det vara i flaskorna innan jag filtrerar bort kryddorna ?
Hur länge ska jag lagra innan det blir bra ?
Var är bästa platsen för lagring (i en lägenhet) ?
humlan
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: tor mar 24, 2011 23:50

Re: Kryddning och lagring av kryddad sprit

Inlägg av humlan »

Du får nog prova dig fram. Det är väldigt olika vad som rekommenderas i olika böcker och recept. Från dagar till veckor och månader innan växtdelarna silas ifrån.

Det finns en kul liten bok, säkert bara antikvariskt nu, som heter "30 sorter kryddat brännvin" av Albert Sandklef. Han kör med rätt korta tider och rekommenderar att man gör ett extrakt. D.v.s. man lägger blad eller vad man nu har i en burk och slår på brännvin så det precis täcker. När det är avsilat och klart så har men en essens som det räcker att ta litegranna av för att krydda upp brännvin efterhand. Storleksordningen 5% extrakt, i.v.f för örter, men det är förstås olika beroende på krydda och smak. Jag tyckte ivf det var en både utrymmes- och spritbesparande metod och gjorde så när jag höll på. Praktiskt också, för man riskerar inte att det blir för starkt kryddat, vilktet ofta är vämjeligt, eftersom man lätt kan prova sig fram.

Beträffande lagring, så från det har klarnat (ifall det är grumsigt) till hur länge som helst. Smaken förändras efterhand, men alla stadier kan ha sin charm. :wink:
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Kryddning och lagring av kryddad sprit

Inlägg av ranald »

Om man låter sig inspireras av "30 sorter ..." kan det vara på sin plats att kolla på wikipedia vad man numera anser är giftigt...
humlan
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: tor mar 24, 2011 23:50

Re: Kryddning och lagring av kryddad sprit

Inlägg av humlan »

Har han giftiga växter med? Tror jag fortfarande har boken. Får läsa om den. :D
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kryddning och lagring av kryddad sprit

Inlägg av latmasken »

Jag har tänkt att jag nån gång ska testa vad olika kryddor har för löslighet i olika alkoholhalt. En del smakämnen är ju lösliga i etanol, medans andra löser sig bättre i vatten. Det betyder att ska man krydda sprit gäller antagligen andra kryddor än om man ska krydda glögg. Antagligen blir det också olika smak.

Tanken var då att köra varje krydda i typ 2 eller 3 barnmatsburkar, en med kanske 60% sprit, en med 30% och en med vatten (eftersom jag inte bränner har jag inte tillgång till nån 96% :) ). Och sen smaka av nån sked med jämna mellanrum (1 dygn, 3 dygn, en vecka, två veckor, en månad osv).

Då får man ju en "kurva" på hur fort kryddan ger ifrån sig smak i olika "lösningmedel", och dessutom får man en bild av om det är olika smakämnen som löser ut sig.


Men antagligen kommer jag aldrig få tummen ur att göra det:)
Skriv svar

Återgå till "Kryddning, likörer, essenser & drinktips"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster