Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kan plasten i spiralbrännare vara skadlig?

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
Sucram
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: mån aug 26, 2019 19:00

Kan plasten i spiralbrännare vara skadlig?

Inlägg av Sucram »

Jag har en fundering om ifall plasten i en jäshink som värms upp under lång tid kan släppa ifrån sig skadliga ämnen. Jag var ute på en amerikans bryggerisida och någon där skulle använda en jäshink som kokkärl och han fick en massa varningar och inlägg om att plasten kan släppa ut skadliga ämnen när den upphettas. Min jäshink är märkt med nummer 7 och när jag googlar så står det att sju betyder övriga plaster och livsmedelsverket varnar för att sådan plast inte ska användas till matlådor som värms i micro m.m.
Nu är frågan om jag ska försöka hitta ett nytt kokkärl som har ett bättre plastmaterial eller om jag kan köra vidare med den jag har?
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Kan plasten i spiralbrännare vara skadlig?

Inlägg av temp_wricko »

Polypropen (PP) och polyeten (PE) brukar anses som säkra plaster, andra plaster skulle jag undvika. Livet leder ofrånkomligen till döden så det är upp till var och en att värdera hur farligt man vill leva.

Saxat från Wikipedia om plast:
"...beroendeframkallande drog...ett potent nervgift...kan i värsta fall orsaka andningsstillestånd, psykoser, koma, död, kräkningar, hjärnskador och leverskador...risken att råka ut för..allvarlig psykisk störning...kan ge upphov till minnesförlust...huvudvärk...hallucinationer och psykiska problem...delirium...vanliga skador...är högt blodtryck, depression, dystymi, impotens, strupcancer...en karcinogen...ökar således risken för cancer framförallt i munnen, esofagus, pharynx, larynx och levern...bröstcancer hos kvinnor...levercancer...ökar också risken för tarmcancer..."

Oj, klippte tydligen in fel. De hemska sakerna ovan gäller tydligen alkohol. https://sv.wikipedia.org/wiki/Etanol
/Wricko
Sucram
Finjäsare
Inlägg: 62
Blev medlem: mån aug 26, 2019 19:00

Re: Kan plasten i spiralbrännare vara skadlig?

Inlägg av Sucram »

Ha Ha.. Ok, tack för svaret. Jag såg nu att det fanns en märkning till på tunnan, den med glas och gaffel, så jag kör på med den har. Återigen Tack.
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst