Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vet inte riktigt, men frågor har ja iaf

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Ildatch
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: fre dec 05, 2003 1:00

Vet inte riktigt, men frågor har ja iaf

Inlägg av Ildatch »

Ja nu har ja tappat om mitt mjöd två ggr och har haft i jässtopp. Så nu e de ju bara att vänta på klarning o sen njuta av de "goda" mjödet.
Trodde ja ja, efter första om tappnignen så kunde ja ju inte hålla mig från o smaka påt o då smakade de riktigt bra men nu efter andra omtappningen så smakar de inge honung lr nå annat bara skit(vet inte hur ja kan beskrivat).
Så ja undrar om man kan je mjödet smak på nått sätt i efterhand?

Sen så köpte ja en mätare som man kunde kolla alkoholhalten me(beer hydrometer hette den), ja fattade nadda om instruktionerna om hur man fick reda på alc halten på mjödet. Man använder de på så sätt att man läger i din i mjödet o sän så ska den flytta upp o stana o då ska man läsa av vad den står på o sen på nå sätt så ska man få ut hur hög alc halt de e. Så ja undrar om de e nån som har nån aning om vad de e ja babblar om som kan tala om för mig hur den fungerar?

o tillsist så undrar ja om de e nån mening o slanga över mjödet nu när man håller på med klarnings processen, lr kan man hälla over de till nästa anhalt?
Användarvisningsbild
LUno
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: mån jan 05, 2004 1:00

Vet inte riktigt, men frågor har ja iaf

Inlägg av LUno »

Jag köpte oxå en alkomätare, men den visade -2% på mitt mjöd, men oj vad full man ble. :lol:

Så jag vet inte om man kan lita på dom egentligen, bättre med oechlometer så kan man räkna ut ungefär vad det ligger på :D
Användarvisningsbild
Bushwhacker
Bryggare
Inlägg: 199
Blev medlem: sön jul 27, 2003 2:00

Vet inte riktigt, men frågor har ja iaf

Inlägg av Bushwhacker »

*beer hydrometer* borde vara en Ochlevikt mätare(?) .
Det kanske är lättare att få reda på här den fungerar här:
http://www.oechslevikten.com/index.htm
än i din instruktioner ?

Klart att du kan slänga över mjödet till nästa kärl, men då får du ju "slanga" över från det kärlet till ett annat sen, för att bli av med bottensatsen:
-- Bushwhacker --
The chase is better than the catch
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster