Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Finkel i vodka

Småprat. Diskutera i stort sett vad som helst.
Eleganten123
Föredetta moderator
Inlägg: 25
Blev medlem: sön mar 24, 2019 12:35

Finkel i vodka

Inlägg av Eleganten123 »

Innan jag började bränna hade jag inte någon speciellt bra uppfattning om spritens renhet. Jag har nu bränt ett fåtal gånger och försökt få den egna spriten så ren som möjligt mha rent vatten, rätt teknik och kolning tills önskad renhet uppnås. Vad jag märker nu efter att ha smakat div vodkamärken igen som marknadsförs som ren och filtrerad si och så många gånger är att de har mer eller mindre karaktär av finkel.

Är det av ekonomiska skäl de inte renar bättre eller anses det gott med finkel i vodka?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Finkel i vodka

Inlägg av ranald »

Finkelkaraktär är en del av vodkaupplevelsen.
Eleganten123
Föredetta moderator
Inlägg: 25
Blev medlem: sön mar 24, 2019 12:35

Re: Finkel i vodka

Inlägg av Eleganten123 »

Ok. Jag som trodde vodka skulle vara ren och neutral i smaken. Finns det någon köpesprit som är det annars?
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Finkel i vodka

Inlägg av click »

Inte i Sverige tror jag, Everclear och annan liknande sprit som används för rengöring och inläggningar är nog ren GNS, men jag har inte smakat.
GNS är alltså neutral sprit från säd, används mycket inom sprit industrin. En hel del vodka är GNS + tillsatt finkel för att det skall smaka något. All blended whisky innehåller också mycket GNS.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Finkel i vodka

Inlägg av ranald »

Jag tror att det renaste du kommer över är https://sv.wikipedia.org/wiki/Renat.

Men ingen vill dricka helt ren etanol. Det smakar helt enkelt inte gott.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Finkel i vodka

Inlägg av latmasken »

Ren etanol smakar väl i princip inget?

Det jag har läst att idag när man gör vodka så destillerar man ofta till 96%, sen späder man ut och tillsätter lite finkel (som man plockade ut under destillationen) för att få rätt smak på vodkan.

Lite "finare" märken kör med potstill och destillerar till typ 60-70% och späder ut sen. Men det är svårare (och blir alltså dyrare). Och det ger troligen också smakskillnader från sats till sats. Kör man med "fuskmetoden" kan man få exakt samma smak från gång till gång.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Finkel i vodka

Inlägg av ranald »

Klart att ren etanol har en smak, liksom rent vatten, ren propanol, ren butanol, ren blåsyra, ...
Användarvisningsbild
smygbrännarn
Bryggmästare
Inlägg: 211
Blev medlem: fre sep 13, 2013 19:58

Re: Finkel i vodka

Inlägg av smygbrännarn »

Som många nämt här stämmer det att många av de större tillsätter lite smakämnen för att vodkan ska smaka just vodka. Dock så är den vanligaste anledningen till att du känner en svag aceton smak i din vodka att alla stora producenter kör med konternerliga kolonner och då är det enormt svårt att avskilja samtliga heads. När nu kör en batch maskin är det även här ganska svårt då det krävs en enorm tid till att stabilisera och ta ut all heads men det är bra mycket lättare. För hemmaframställare värderas tiden givetvis anorlunda men kostar stora pengar flr en industri. Även gns innehåller en hel del heads och det märks tydligt om du kör den i en batch kokare. Dock försvinner så gott som all tails i allt som kallas vodka då den enligt EU måste destileras till 96% tror usa har 95% för att få kallas vodka eller gns,ngs osv
Eleganten123
Föredetta moderator
Inlägg: 25
Blev medlem: sön mar 24, 2019 12:35

Re: Finkel i vodka

Inlägg av Eleganten123 »

Ok förstår.
Namnet vodka är ryska och kommer från ryskans voda som betyder vatten. Själv tycker jag vatten liksom vodka smakar bäst när det är som renast.
klasbergsjo
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön jul 21, 2019 0:32
Utrustning: spiralis
Ort: träsket

Re: Finkel i vodka

Inlägg av klasbergsjo »

Eleganten123 skrev:Ok förstår.
Namnet vodka är ryska och kommer från ryskans voda som betyder vatten. Själv tycker jag vatten liksom vodka smakar bäst när det är som renast.
Fast rysk vodka smakar väl oftare mer finkel än vad västerländsk vodka gör?
Eleganten123
Föredetta moderator
Inlägg: 25
Blev medlem: sön mar 24, 2019 12:35

Re: Finkel i vodka

Inlägg av Eleganten123 »

klasbergsjo skrev:
Eleganten123 skrev:Ok förstår.
Namnet vodka är ryska och kommer från ryskans voda som betyder vatten. Själv tycker jag vatten liksom vodka smakar bäst när det är som renast.
Fast rysk vodka smakar väl oftare mer finkel än vad västerländsk vodka gör?

Jag har inte druckit rysk vodka på ett tag, men enligt tidigare erfarenhet vet jag att rysk vodka är väldigt len. T.ex. Beluga, Stoli gold, Nemiroff (Ukrainsk).
Skriv svar

Återgå till "Småprat"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster