Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vill lära mig konsten att bränna

Allt om FOA-brännaren - en liten klassisk brännare för nostalgikern
Blubb
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor mar 14, 2019 1:16
Utrustning: FOA

Vill lära mig konsten att bränna

Inlägg av Blubb »

Hej! Verkar inte vara så mycket aktivitet här på forumet längre, men jag hoppas någon är kvar. Jag är helt färsk (även om jag har en släkt med gedigen brännarhistoria) när det gäller bränning och hade ärligt talat inte funderat alls på att testa förrän jag fick ärva en FOA. Är ganska säker på att det är en Puno (den finska) efter vad jag läst här. Den är ganska liten, och såldes enligt uppgift på 90-talet (innan EU) legalt av en dörrknackare. Så nu finns det ju anledning att prova!

Jag satte en sats med mäsk på 25 liter vatten, 7 kg socker och häxans turbojäst (även om jag förstått att det kanske finns andra jäster att föredra nu i efterhand). Just nu står den och blubbar och lär väl inte vara klar förrän om en vecka om man ska låta den jäsa ut ordentligt. Det får ta sin tid, vore kul att få en klar och fin mäsk som start.

Sedan har jag funderat på själva kokkärlet och monteringen av FOA'n... Har hört och sett att folk använder e-kolv vilket såklart verkar bra, men nu har jag inte råd att skaffa nån för stunden. Funkar det att ta en större rostfri gryta med lock, borra hål i locket, sätta en gummigenomföring och fästa FOA'n där? Måste antagligen täta och nypa fast locket också för det ska bli tätt.

Resten tror jag att jag förstått. Får testa efter första körningen hur kvaliteten är och eventuellt koka en andra gång, men jag hoppas slippa kola. Då kastar jag hellre heads och tails. Mäsk är billigt ;)

Hoppas nån är här och läser!
Blubb
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor mar 14, 2019 1:16
Utrustning: FOA

Re: Vill lära mig konsten att bränna

Inlägg av Blubb »

Och just det, glömde min huvudsakliga fråga %)

Min FOA är nypt (ihopklämd) i både kolonn och utledningsrör. Jag gissar att det är nån sorts legal "workaround" och att man ska kapa bort så rören är öppna?
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Vill lära mig konsten att bränna

Inlägg av Swedish Pride »

Välkommen, jo nogvis e det lite lught här nuförtiden, men mest för att jag inte har ngt nytt att komma med :)

Personligen inte kört en foa men japp allt måste vara öppet.

Att köra med turbo e ngt vi svenskar har en förkärlek till, personligen har jag aldrig gjort det för jag har bara hört dåliga revyer på det.

Kör två gånger, å kolla hur det smakar, gör sen en mäsk med vatten, socker, cornflakes å brödjäst, 1kg socker per 5l mäsk.
kör två gånger å jämnför med turbon å ser vilket du föredrar.

jag skulle inte rekomendera gummi eller plast.

gör en deg av mjöl och vatten i fall du inte vill löda.
deg funkar till att täta runt skålen - kastrullen och foan- skålen.

vanliga bullclips funkar att hålla ned skålen på kastrullen
https://www.dreamstime.com/stock-images ... age1022204

lycka till
Blubb
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor mar 14, 2019 1:16
Utrustning: FOA

Re: Vill lära mig konsten att bränna

Inlägg av Blubb »

Supertack för tipsen! Ska testa mig fram :)

När du säger kastrull - skål - FOA, hur menar du då? Känns som jag missat nåt, trodde man satte FOA'n direkt i kastrullocket och körde på?
drjosefelak
Bryggmästare
Inlägg: 208
Blev medlem: ons aug 05, 2009 22:05

Re: Vill lära mig konsten att bränna

Inlägg av drjosefelak »

Det finns massa info om kokkärl. Använd sök
Bästföre Mäsk 7-9%
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Vill lära mig konsten att bränna

Inlägg av jokkman »

Skillnaden i kokkärl mellan typerna av brännare skiljer sig inte, kolla på dom klistrade trådarna så får du info om det. Däremot hur mycket effekt på värmeelement för olika modeller skiljer sig åt. För hur du ska köra din FOA så läs den klistrade tråden längst upp "den ädla konsten...."

Lycka till
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Blubb
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: tor mar 14, 2019 1:16
Utrustning: FOA

Re: Vill lära mig konsten att bränna

Inlägg av Blubb »

Okej, jag fattar att det är en mer prova-sig-fram-konst. My bad. Man vill väl ha alla svar på en gång helst.

Jag har iaf improviserat ordentligt men sitter just nu och dricker min första egenproducerade sprit. Super-ren. Gjord på 25 liter vatten, 8kg socker och 1 paket häxans turbojäst(följde instruktionerna på häxan-förpackningen). Jäste 10-12 dagar för att bli helt klar (även om det luktar jäst), sen kokade jag med en liten mini-FOA som jag ärvt, fastsatt med elementrörsdelar på en 10 liters vanlig köksgryta (rostfri) som jag borrade hål i locket på. Går åt ett par packningar för 8kr / st varje gång men det är allt. Grytan tätade jag med mjöl-vatten-deg och 4 mini-svetsklämmor. Kokade på en gasspis jag hade över med resten av gasolflaskan från gasolgrillen. Det jag behövde köpa var elementdelarna och packningarna, lite labbslang från Jula, en alkomätare och förstås jäshink med tillbehör.

Första kokningen började på ca 70%. Jag kastade för säkerhets skull ca 2 dl heads. Sen kokade jag tills jag hade 35% alkohol ur röret. Ganska sakta, ca 10 liter mäsk på 2 timmar. Sen kastade mäsken och körde en ny batch.

Andra kokningen hällde jag i alla 6,5 liter i samma kärl (utan att blanda med vatten) och körde lite snabbare. Kastade igen 2 dl och slutade när jag nådde 35%. Det började på 87% och höll sig stadigt över 80 innan det snabbt sjönk nedåt. Produkten (ca 4 liter 65%) blandade jag sedan ut med ungefär 2 liter vanligt, kallt kranvatten, och testade med alkomätare tills jag fick 45%. Resultatet (6 liter) smakar ingenting förutom ren sprit.

Lyckat första test, skulle jag definitivt säga. Nästa gång ska jag testa lite whiskey eller möjligen gin!
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Vill lära mig konsten att bränna

Inlägg av Swedish Pride »

bra där :thumbup:
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Vill lära mig konsten att bränna

Inlägg av jokkman »

Bra jobbat :thumbup:
Om du vill göra en silikon packning själv till kokkärlet så gör följande

Du behöver vaselin och glassilikon

1. smörj rikligt med vaselin på grytans kant, där locket ligger emot.
2. lägg på en tjock sträng med glassilikon
3. smörj rikligt med vaselin på lockets kanter, den del som ligger an mot grytan
4. lägg lätt på locket på grytan
5. låt allt stå minst 3-4 dagar i rumstemp innan du provar sära på dom

Nu har du en silikonpackning till ditt kokkärl, gjorde likadant själv för ca7år sedan och den packningen håller än :-)
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Skriv svar

Återgå till "FOA"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster