Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mältning

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Mackan91
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis mar 26, 2019 10:43

Mältning

Inlägg av Mackan91 »

Hejsan, jag är helt ny inom det här med bryggning och så och skulle behöva lite hjälp!

Jag har kommit över ca 30 kg kornmalt som är direkt taget från åkrarna och nu skulle jag behöva mälta detta om jag förstått det rätt för att sedan kunna rosta och sedan brygga öl på det?
Finns det någon här som skulle vilja hjälpa mig med detta eller har några tips på hur man ska gå tillväga? Är inte så sugen på att bygga någon jätte apparat för att göra detta själv då detta förmodligen kommer vara ett engångsprojekt.

Jag bor strax utanför Örebro men jag kan så klart åka en bit om det finns någon som vill hjälpa mig! :D

//Marcus
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Mältning

Inlägg av Dr snuggels »

Mitt tips är att börja med en liten sats. Max 5 kg, mer än så brukar inte få plats i en vanlig ugn.

Jag brukar blötlägga kornet i ca 8 timmar, tappa sedan av vattnet. Sedan får det ligga i en hink lika länge.
Detta upprepas typ 3 gånger. Exakta tiden är inte så noga, jag brukar försöka anpassa detta till hur jag jobbar.
Jag brukar röra runt lite i kornet då och då, detta för att inte kornen skall ligga på samma plats hela tiden.
När detta är klart lägger jag ut kornet på en plastsäck på källargolvet, typ 5cm tjock.
Även detta blandas runt regelbundet, då kommer fuktigt korn upp och det lite torrare hamnar underst.
Fortsätt med det tills det kommer en grodd som är Ca 2/3 av kornets längd ( inte att förväxla med rötter som kommer först och är tunnare).
Nu skall det torkas, först i typ 30 grader C tills det känns torrt.
Efter det lägge du in det i ugnen på låg temp och sedan högre typ 80-85 grader C.
Torkar sakta, så ha tålamod.

Nu har du malt som bör ligga och mogna i minst 14 dagar innan bryggning.
Glöm inte att groddar och rötter skall bort innan du krossar malten.
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster