Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Min kokare - Ombyggd vinhink

Ombyggda vinhinkar, ölfat, effektregulatorer o.s.v.
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Min kokare

Inlägg av Kabom »

Swedish Pride skrev:går nog om man är bättre än mig på att bygga :)

jag gjorde bara en ram av 2 tum 4 som tunnan sitter på, kapa ur en bit för röret så blev det bra
Ja, trä går bättre än rostfritt för mig också :roll:
GrimReaper
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: fre dec 19, 2014 17:30
Ort: Norrland är stort

Re: Min kokare

Inlägg av GrimReaper »

Lagt en 25R rf kulventil längst ner på sidan, bara vicka lite så kommer allt ut och snabbt går det.
– Sex? Three to five times a week. No, no… I mean male or female? Male, female, sometimes camel. Holy cow! – Yes, cow, sheep, animals in general.
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Min kokare

Inlägg av Kabom »

Tack för tipsen om tömning. Har nu provat lite olika och tycker att hävert fungerar enklast och bäst för mig. Lyfter ur vattenlåset i golvbrunnen så får jag bra nivåskillnad. Blir bara några cl kvar i kärlet. Funderar att plugga utloppet så slipper jag ventilen som sticker ut. När jag kört färdigt och sköljt ur är det enklast att vända åbäket upp o ner.

Det bästa med keg-kärlet är stabiliteten med kolonnen på. I allt övrigt tycker jag dock att plastkokaren är bättre och smidigare.
Bilagor
Hävert.jpg
Hävert.jpg (405.23 KiB) Visad 1393 gånger
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: Min kokare

Inlägg av rull_bull »

Smart lösning :thumbup:

Som du säger så är den klart stabilare :thumbup:
Tycker dock den är klart smidigare än hink.
Slipper klabba med pfte tejp runt hink kanten då mitt lock inte ville sluta helt tätt runt om efter ett antal körningar.
Lättare att få den rak på slutande golv tack vare ställbara fötter
Smidigare med triclamp anslutning för elementet vid rengöring.
Slipper oroa sig för att hinken ska släppa ifrån sig ev. kemikalier vid höga temperaturer även om pp ska vara safe.
Kan köra lite starkare lowwines än 30%.
Montering på nolltid samt nerplockning och rengöring.

En stor nackdel är att den är ganska iögonfallande mot hink
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Min kokare

Inlägg av Kabom »

Ja, stabiliteten övertrumfar nog alla andra argument - hur vi än värderar dom.

Konstigt att du fick läckage i din plastkokare. Kan kanske delvis bero på att du kör hammare med headskolonn som ger ett större tryck i systemet jfr med en vanlig Vm?

Stabilitetsplattorna i locket är ju viktigt men kanske någon också har tips på bra hinkar som är stabilare än andra?
rull_bull
Bryggmästare
Inlägg: 351
Blev medlem: ons aug 03, 2016 8:47

Re: Min kokare

Inlägg av rull_bull »

Fick nog läckage runt locket på min pga 2 anledningar, dels så slog sig plåten lite när triclampen till kolonnen svetsades.
Och dels för att när locket väl var på hinken så satt det så tight så det var svårt att ta av det utan att böja plastringen.
Sen kan trycket ha en viss inverkan men egentligen var det inget problem. Ett par varv med ptfe tejp innan locket sattes dit så var det helt läckage fritt.

Hink spelar stor roll,
Denna är mycket stabil:
https://shop.humle.se/utrustning/jasnin ... shink-30-l
Såldes/säljs på ÖoB och Ekholms färg
Denna är för mjuk:
https://hembryggning.se/vinhink-for-vin ... -25-l.html
Såldes/säljs på bla City Gross
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Min kokare

Inlägg av Kabom »

Håller med om dina synpunkter. Jag har tre sådana som från hembryggning men använder dom bara till mäsken.
Skriv svar

Återgå till "Kokkärl, värmeelement och effektreglering"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster