Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Få ut det sista vid kolning

Konsten att rena bort finkeloljor med aktivt kol.
Fog2018
Finjäsare
Inlägg: 80
Blev medlem: mån apr 30, 2018 20:45

Få ut det sista vid kolning

Inlägg av Fog2018 »

Hej!
Kolade med klassiska uppifrån och ned med ett 40 mm PP rör på 1,3m.

Det står för att få ur det sista så ska man slå i en liter? Det lär väl inte räcka för att få ur all sprit?

Sedan står det att det aldrig få gå torrt. Men min har stått över natten nu, är ju omöjligt att passa så det inte går torrt. Nu bör all sprit runnit igenom, men sen vill jag ha ut sista spriten i röret.
Laphroaig
Bryggare
Inlägg: 142
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Re: Få ut det sista vid kolning

Inlägg av Laphroaig »

Fog2018 skrev:Hej!
Kolade med klassiska uppifrån och ned med ett 40 mm PP rör på 1,3m.

Det står för att få ur det sista så ska man slå i en liter? Det lär väl inte räcka för att få ur all sprit?

Sedan står det att det aldrig få gå torrt. Men min har stått över natten nu, är ju omöjligt att passa så det inte går torrt. Nu bör all sprit runnit igenom, men sen vill jag ha ut sista spriten i röret.
Enligt min erfarenhet så stämmer det att kolet inte ska gå torrt. Reningen blir bättre om kolet är helt dränkt i vätska. Hela tiden. Och då blir det en hel del passande. En liter vatten är nog ganska riktigt med ditt rör som jag räknat ut rymmer ca 1,6 liter.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Få ut det sista vid kolning

Inlägg av latmasken »

Vad jag förstått är problemet att om kolet går torrt får du luftfickor i kolet, så det blir lätt stopp eller andra problem.
Skriv svar

Återgå till "Kolning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster