Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Calvados

Allt om calvados
Glencoe
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån dec 03, 2018 13:19
Utrustning: Hinkar och kolonn

Calvados

Inlägg av Glencoe »

Efter årets enorma skörd av äpplen tog jag chansen och gjorde 20 liter äppelvin utjäst med starkvinsjäst.
Fungerade ypperligt och om mätaren talar sanning ligger det på nästan 20% styrka.
Gjorde ett litet provkok igår på 4 liter vin och fick ut ca 1,2 liter 40%
Det smakar faktiskt gott även utan att ha renat det i kol, är lite rädd att smak kan försvinna med reningen..finns det risk för det?
Tänkte även prova med ekspån i nån flaska och se hur det blir, är mest ett experiment för kommande år.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Calvados

Inlägg av Swedish Pride »

kola för fan inte.
kola e bara om man kör fulsprit, gört fint från början så behöver du inte kola :thumbup:

Om det smakar bra som det e drick det vitt, vill du lägga på spån så remomenderas 60% + 65% för att få optimal smak
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Calvados

Inlägg av click »

Kul med calvados! Det har jag inte haft chans att göra än, men nästa höst skall jag försöka få igång en stor sats cider och bränna en del av den.

Nej undvik kol som sagt, speciellt om det smakar bra som det är. Om spriten är väldigt het nu kommer den garanterat bli bättre med lagring då högre alkoholer omvandlas till fruktiga estrar.

Det går bra att eka 40% men det är inte optimalt som SP säger. Det finns franska ekchips med olika rostning att köpa på det flesta bryggbutik som säkert skulle passa bra!
Glencoe
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån dec 03, 2018 13:19
Utrustning: Hinkar och kolonn

Re: Calvados

Inlägg av Glencoe »

Tackar!
Fick tips om att köra med tom kolonn och köra två gånger, ska prova det vid tillfälle.
Alltså, dom två flaskorna jag fick ur förut blev svåra att lagra då vänner och även frun tyckte om det :-)
Skriv svar

Återgå till "Calvados"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst