Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kokplatta

Portabla kokplattor, spisplattor, induktionsplattor o.s.v.
Högländaren
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: lör okt 13, 2018 19:53

Kokplatta

Inlägg av Högländaren »

Hej på er!
Jag är ny på det här, Jag trodde en kokplatta på 2000W skulle vara nog men på 1,5 timme så sjuder det bara när jag testkokar 3 l vatten.
Kärlet är rostfritt på 30l, gissar att det är problem i värmeöverföringen till kärlet. har testat direkt på plattan och att sätta kärlet i en
stekpanna med lite sand i för att jämna ut värmen. ingen skillnad.
Några tips på bra kokplatta eller annat?
Högländaren
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: lör okt 13, 2018 19:53

Re: Kokplatta

Inlägg av Högländaren »

Efter mätning så ser jag att plattan bara ger max 1700W och bara under korta intervaller. :(
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Kokplatta

Inlägg av latmasken »

Gissar att du har en platta med termostat eller liknande. Det är ett väldigt vanligt problem eftersom kokplattor tillverkas för att man ska laga mat på dem och det blir mindre risk för brandfara om man stänger av plattan när den blir "för varm".
Högländaren
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: lör okt 13, 2018 19:53

Re: Kokplatta

Inlägg av Högländaren »

Upptäckte just att kokkärlet är konkavt, ca 5mm i mitten. Någon som vet om en glaskeramikhäll är mer förlåtande än en vanlig platta? Sand i Stekpanna gjorde inte mycket skillnad.
Eller är det bara gas som gäller för att värma denna? :unsure: Vet inte vad den är körd på innan.
Skriv svar

Återgå till "Kokplattor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster