Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Cider på äpple

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Cider på äpple

Inlägg av boozehacker »

Normalt sett brukar jag sätta cider på Lidl:s äpplejuice koncentrat - blir mycket rent och bra. Men i år fick jag hämta 40 kg prima äpple från grannen som han normalt brukar slänga ut i skogen. Det är klar mer jobb med färsk frukt men av doften att döma från jäsningen så kommer det bli mycket smakrikare. Efter grovrensning av äpplena (tog bort fula delar) efter vattenbadet klyftade jag dom och krossade i en fruktkross och dumpade massan i en fruktpress (en mekanisk som man skruvar ned en pressplatta på). Där fick jag ut cirka 30 procent färskpressad juice ur massan. Steg två var att ta den ganska torrpressade massan och köra den genom en juicemaskin. Då fick jag ut ca 20 procent vätska till ur massan. Så summan av det hela var att jag fick ut ca 20 L juice ur ca 40 kg äpplen (plus massa timmar av arbete). Hoppas det var värt det :-) Det är en hel del fina fibrer i musten som jag inte vet hur jag skall få bort när det jäst färdigt. Nån som har ett bra tips?? Misstänker att kaffefilter inte funkar så bra.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Cider på äpple

Inlägg av latmasken »

De sjunker nog till botten när det klarnat.
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: Cider på äpple

Inlägg av boozehacker »

Jag tänker köra vacuumfiltrering - Buchnertratt - då bottensatsen är nästan 50% "äpplemos" av hela volymen.
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: Cider på äpple

Inlägg av boozehacker »

Det har nu sjunkit till 30% - det har börjat närma sig snart! Tänker använda en Nordic vacuumförpackare med vakuumslang, en glasdamejeanne med borrat hål och nippel i, en Don Pedros överdel med packning mot damejeannen samt ett kaffefilter i. Får se hur det går :-).
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: Cider på äpple

Inlägg av boozehacker »

Vakuumfiltreringsförsöket funkade bra med vissa begränsningar. Det går bra att filtrera med kaffefilter men man skall inte tro att det är som att brygga kaffe precis - det tar tid!!!
I början när geggan är lösflytande så rinner det ganska friskt men allteftersom går det saktare för att till slut bara droppa lite. Det hjälper då inte att öka vakuum sekvenserna utan snarare köra pumpen en gång var 15:e min - det är tillräckligt vakuum i flaskan för att suga ut vätskan och det går inte fortare för att man kör varannan minut eller så. Med tålamod så blir det bara en seg massa kvar i filtret och vätska i behållaren. :D Ett tips är att fylla på ända upp till filterkanten annars suger det luft mellan filter och glaset - fyller man hela filtret så blir det tätt - det filtrerar ändå utan föroreningar.
Bilagor
Vakuumapparaturen
Vakuumapparaturen
20180112_111857-1.jpg (303.15 KiB) Visad 919 gånger
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Cider på äpple

Inlägg av ranald »

Var hittar man en sådan vakumpump?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Cider på äpple

Inlägg av latmasken »

Det är väl därför som man egentligen ska blanda i kiselgur eller nåt sånt i det innan man filtrerar, så det liksom automatiskt byggs upp en ny filteryta vartefter den sätter igen?
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: Cider på äpple

Inlägg av boozehacker »

Överallt - Mediamarkt osv... Googla Nordic vakuumförpackare kanske :)
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: Cider på äpple

Inlägg av boozehacker »

latmasken skrev:Det är väl därför som man egentligen ska blanda i kiselgur eller nåt sånt i det innan man filtrerar, så det liksom automatiskt byggs upp en ny filteryta vartefter den sätter igen?
Ok, tack, - skall titta in på det :D
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Cider på äpple

Inlägg av Toffeln »

Skulle man inte bara kunna sätta i 5-10 filter och vartefter det översta sätts igen bara lyfta upp och fortsätta med det undre? Känns som det är mest skit i början?
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: Cider på äpple

Inlägg av boozehacker »

Toffeln skrev:Skulle man inte bara kunna sätta i 5-10 filter och vartefter det översta sätts igen bara lyfta upp och fortsätta med det undre? Känns som det är mest skit i början?
Kanske funkar om du bara skall filtrera lite "vanligt" grumlig must. Men här är det fråga om sedimenterad bottensats - trögflytande som slammigt äpplemos med mycket fina partiklar!
Den grumliga musten klarnar man med flockningsmedel så den blir kristallklar - inte kaffefilter :lol: .
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Cider på äpple

Inlägg av ranald »

latmasken skrev:Det är väl därför som man egentligen ska blanda i kiselgur eller nåt sånt i det innan man filtrerar, så det liksom automatiskt byggs upp en ny filteryta vartefter den sätter igen?
Från den gamla onda tiden när man faktiskt byggde kiselgurkolonner för flitrering i labben kan jag säga att det inte fungerar så.
boozehacker
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: lör sep 13, 2014 20:31
Utrustning: plastpåse

Re: Cider på äpple

Inlägg av boozehacker »

ranald skrev:
latmasken skrev:Det är väl därför som man egentligen ska blanda i kiselgur eller nåt sånt i det innan man filtrerar, så det liksom automatiskt byggs upp en ny filteryta vartefter den sätter igen?
Från den gamla onda tiden när man faktiskt byggde kiselgurkolonner för flitrering i labben kan jag säga att det inte fungerar så.
Så kiselgur är ingen lösning på igenslammade filter då? Nåt annat man använda som inte ger smak - typ Robert Gustavssons strumpmetod - https://www.youtube.com/watch?v=DnL5b9dzecY :lol: ?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Cider på äpple

Inlägg av latmasken »

ranald skrev: Från den gamla onda tiden när man faktiskt byggde kiselgurkolonner för flitrering i labben kan jag säga att det inte fungerar så.
Hur fungerar det då? Jag har bara läst om det i nån vinbok (troligen Edelmans).
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Cider på äpple

Inlägg av ranald »

latmasken skrev:Hur fungerar det då? Jag har bara läst om det i nån vinbok (troligen Edelmans).
Man använder kiselgur för at bygga vattenfilter som filtrerar bort bakterier (dock släpper det igenom virus), dvs riktigt små partiklar.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster