Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Frysa rent vinkärlen?

Utrustning och teknik.
stickans
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: sön jan 01, 2012 11:57

Frysa rent vinkärlen?

Inlägg av stickans »

Hej!
Jag har hållit på med vintillverkning under många år och har rengjort kärlen med typ Yes och sedan sköljt ordentligt. Vet att det finns specialmedel, men något sådant finns inte där jag bor och glömmer såklart att köpa när jag hamnat på plats där det finns. Men ärligt talat har jag aldrig märkt att vin blivit förstört till följa av fel rengöringsmedel.

Idag var det -15 grader när jag vaknade och då slog tanken att varför inte frysa bort ev. kvarvarande svamp? Tycker det borde funka väl, inte minst med tanke på att svampangrepp på t.ex. golfgreener uteblir om det blir frostnätter. Sannolikt inte samma art av svamp, men ändå. Någon som har synpunkter vad gäller ”frysa rent”?
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Frysa rent vinkärlen?

Inlägg av Toffeln »

Smuts och skräp försvinner inte om det blir kallt. Allt dör inte av några minusgrader. Det går utmärkt att förvara jäst i frysen. Frystorkad jäst. Ser det som en dålig idé eftersom det inte finns någon direkt kontroll. Men frys in en salmonellainfekterad kyckling och försök äta den efteråt utan att bli sjuk.
stickans
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: sön jan 01, 2012 11:57

Re: Frysa rent vinkärlen?

Inlägg av stickans »

Toffeln skrev:Smuts och skräp försvinner inte om det blir kallt. Allt dör inte av några minusgrader. Det går utmärkt att förvara jäst i frysen. Frystorkad jäst. Ser det som en dålig idé eftersom det inte finns någon direkt kontroll. Men frys in en salmonellainfekterad kyckling och försök äta den efteråt utan att bli sjuk.
Stort tack Toffeln, då vet jag!

Har du något förslag på hur jag bäst rengör i avsaknad av "riktigt rengöringsmedel"? Kärlen ser rena ut, så jag tror de är rätt så rena trots allt.
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Frysa rent vinkärlen?

Inlägg av temp_wricko »

"riktigt rengöringsmedel" som du söker finns bara några klick bort. Vi lever på 2000-talet.

https://www.pgw.se/
http://shop.humle.se/
/Wricko
stickans
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: sön jan 01, 2012 11:57

Re: Frysa rent vinkärlen?

Inlägg av stickans »

temp_wricko skrev:"riktigt rengöringsmedel" som du söker finns bara några klick bort. Vi lever på 2000-talet.

https://www.pgw.se/
http://shop.humle.se/
Tack!
Beställer knappast enbart rengöringsmedel just nu, utan rengör som jag gjort tidigare.
Men bra länkar för senare köp av såväl vinsatser som rengöringsmedel och en del annat.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Frysa rent vinkärlen?

Inlägg av latmasken »

Klorin brukar man kunna köpa i de flesta livsmedelsbutiker.

1 dl klorin på 10 liter vatten, kontakttid 15-20 minuter

Sen måste man skölja ganska rejält efteråt för att får bort klorsmak.


Observera att det är inte säkert att det blir bättre desinficerat om man tar högre koncentration.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Frysa rent vinkärlen?

Inlägg av Toffeln »

Om jag råkar ha slut på "riktigt rengörimgsmedel" så kokar jag vatten och häller i hinken sen skakar jag om det tillsammans med en diskmmedelstablett och borstar med en svamp så smutsen försvinner. Jag brukar undvika tabletter med diverse tillsatser/sköljmedel/parfym osv.
stickans
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: sön jan 01, 2012 11:57

Re: Frysa rent vinkärlen?

Inlägg av stickans »

latmasken skrev:Klorin brukar man kunna köpa i de flesta livsmedelsbutiker.

1 dl klorin på 10 liter vatten, kontakttid 15-20 minuter

Sen måste man skölja ganska rejält efteråt för att får bort klorsmak.


Observera att det är inte säkert att det blir bättre desinficerat om man tar högre koncentration.
Tack latmasken, Klorin har jag hemma!
Senast redigerad av stickans, redigerad totalt 1 gång.
stickans
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: sön jan 01, 2012 11:57

Re: Frysa rent vinkärlen?

Inlägg av stickans »

Toffeln skrev:Om jag råkar ha slut på "riktigt rengörimgsmedel" så kokar jag vatten och häller i hinken sen skakar jag om det tillsammans med en diskmmedelstablett och borstar med en svamp så smutsen försvinner. Jag brukar undvika tabletter med diverse tillsatser/sköljmedel/parfym osv.
Tack Toffeln! Det har man ju också alltid hemma.
stickans
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: sön jan 01, 2012 11:57

Re: Frysa rent vinkärlen?

Inlägg av stickans »

Utgår ifrån att samtliga rengöringsprodukter i de länkar jag fick ovan funkar, så då är det väl bara att se på priset ...
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Frysa rent vinkärlen?

Inlägg av latmasken »

stickans skrev: Tack latmasken, Klorin har jag hemma!
Men som sagt var, det är stor risk att man får klorsmak på vinet om man inte sköljer väldigt ordentligt. I princip måste du skölja tills det inte längre luktar klor. Jag har försökt en gång, men sen köpte jag Star San som är så himla mycket smidigare.
stickans
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: sön jan 01, 2012 11:57

Re: Frysa rent vinkärlen?

Inlägg av stickans »

Fint, Star Sun är noterat!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Frysa rent vinkärlen?

Inlägg av latmasken »

stickans
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: sön jan 01, 2012 11:57

Re: Frysa rent vinkärlen?

Inlägg av stickans »

Den där Tryckfelsnisse är jag tyvärr kompis med. :(
GuldFantomen
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör mar 17, 2018 22:44

Re: Frysa rent vinkärlen?

Inlägg av GuldFantomen »

När vi ändå är inne på temat rengöringsmeddel, hur ligger det egentligen till med hisab's "bryggrens", är detta ett desinfektion innan eller rengöring efter?
Jag har också hört/läst om "don't fear the foam", är detta tillämpningsbart på ovan nämnda produkt?

(också pinsamt grön på ämnet 'bryggning', så jag höll på att slabba med klorin första gången pga osäkerhet ang detta)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster