Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Användning av enzymatisk malt till Bourbonmäsk

Allt om whiskey/whisky
Användarvisningsbild
Portugisen
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis maj 10, 2005 2:00
Ort: ?rsta-Enskede

Användning av enzymatisk malt till Bourbonmäsk

Inlägg av Portugisen »

Hej.

Jag tror det här kan vara min första post i detta forum? Vi får se. Jag har ett projekt på gång att jäsa en Bourbonmäsk med cirka 70% flaked corn och resten rågmalt. Men jag är orolig att jag inte får med tillräckligt enzymer från rågmalten för att konvertera stärkelsen i majsen till socker. Tanken är då att använda enzymatisk kornmalt som har "ett överflöd" av enzymer, som det står på paketet. Har någon av er erfarna använt enzymatisk malt? Jag tänkte använde cirka 5% i min mäsk. Är det för lite? Någon som vet?

Tack på förhand.
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Användning av enzymatisk malt till Bourbonmäsk

Inlägg av Mrbsod »

Har du ett beprövat recept du följer?

Det borde ju vara en hel del stärkelse i majsen som behöver amylase för att omvandlas till socker, för att det ska bli något. Känns som du i första hand borde följa ett recept (finns massa t.ex. På homedistiller och artisan distiller), och i andra hand tillsätta extra enzymer, t.ex. http://allegro.pl/enzym-uplynniajacy-al ... 6736560364

Du kan ju även testa om all stärkelse konverterat till socker med nån jodlösning har jag för mig...
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Användning av enzymatisk malt till Bourbonmäsk

Inlägg av Swedish Pride »

har för mig att råg malt e lite vekt, kan som bäst konventera sig själv, så kommer absolut att få problem med din mash.
det finn ju pulver enzymer att tillgå om du vill göra mäsken snart.
Annars så kan jag rekomendera flytande enzymer från polen.
https://destylacja.com/pl/p/ENZYMY-DO-Z ... PIANA/2972

funkar kanon bra, tog 2 weckor för mig att få hem dom
man får bråka lite med hemsida för att få det att funka men värt det enlig mig
Användarvisningsbild
Vector
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: mån aug 21, 2017 10:34
Utrustning: FOA/Kolonn (glas)

Re: Användning av enzymatisk malt till Bourbonmäsk

Inlägg av Vector »

Rekommenderar de enzymer Swedish Pride skriver. De är helt fantastiska. Du kan fan bryta ned sletolja till jäsbart socker med dem :D
FOA + Kolonn (Glas)
Plastis (Original)
Användarvisningsbild
Portugisen
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis maj 10, 2005 2:00
Ort: ?rsta-Enskede

Re: Användning av enzymatisk malt till Bourbonmäsk

Inlägg av Portugisen »

Mrbsod skrev:Har du ett beprövat recept du följer?

Det borde ju vara en hel del stärkelse i majsen som behöver amylase för att omvandlas till socker, för att det ska bli något. Känns som du i första hand borde följa ett recept (finns massa t.ex. På homedistiller och artisan distiller), och i andra hand tillsätta extra enzymer, t.ex. http://allegro.pl/enzym-uplynniajacy-al ... 6736560364

Du kan ju även testa om all stärkelse konverterat till socker med nån jodlösning har jag för mig...
Generellt tänker jag på bourbonrecept med 70% majs, och antingen 20-30% vete eller råg. Frågan är om 5-10% enzymmalt räcker för att konvertera utan tillsats av alfa-amylase. Jag menar, om jag ändå behöver alfa-amylase då kan jag skippa kornmalt helt och hållet.
Användarvisningsbild
Portugisen
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis maj 10, 2005 2:00
Ort: ?rsta-Enskede

Re: Användning av enzymatisk malt till Bourbonmäsk

Inlägg av Portugisen »

Swedish Pride skrev:har för mig att råg malt e lite vekt, kan som bäst konventera sig själv, så kommer absolut att få problem med din mash.
det finn ju pulver enzymer att tillgå om du vill göra mäsken snart.
Annars så kan jag rekomendera flytande enzymer från polen.
https://destylacja.com/pl/p/ENZYMY-DO-Z ... PIANA/2972

funkar kanon bra, tog 2 weckor för mig att få hem dom
man får bråka lite med hemsida för att få det att funka men värt det enlig mig
Hade tänkt att försöka utan alfa-amylase. Om jag ändå behöver alfa-amylase, då behöver jag inte någon kornmalt alls. Den smaktillsats kornmalt tillför är jag inte ute efter. Jag undrar varför kormal över huvudtaget finns med i bourbonrecept om man ändå använder enzymer?
Användarvisningsbild
Portugisen
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis maj 10, 2005 2:00
Ort: ?rsta-Enskede

Re: Användning av enzymatisk malt till Bourbonmäsk

Inlägg av Portugisen »

Vector skrev:Rekommenderar de enzymer Swedish Pride skriver. De är helt fantastiska. Du kan fan bryta ned sletolja till jäsbart socker med dem :D
Ha ha ha! Selling punch-line! Snyggt!
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Användning av enzymatisk malt till Bourbonmäsk

Inlägg av Swedish Pride »

det är få som skulle bråka med majs utan att vara van vid att mäska. Majs måste kockas i en timme under omrörning, att göra det utan enzymer e ett jävla jobb, det blir som gröt.
du kan anvönda malt under kockningen, blir lättare då, men fortfarande bra jobbigt.
30% Vete malt skall kunna konventera all stärkelse i veten och majsen, rent mattematiskt så ska det gå ner till 25-20%.

viktigt att du maler ner majen till så små bitar som du kan, inte riktigt mjöl med typ som sandkorn.
Användarvisningsbild
Portugisen
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: tis maj 10, 2005 2:00
Ort: ?rsta-Enskede

Re: Användning av enzymatisk malt till Bourbonmäsk

Inlägg av Portugisen »

Swedish Pride skrev:det är få som skulle bråka med majs utan att vara van vid att mäska. Majs måste kockas i en timme under omrörning, att göra det utan enzymer e ett jävla jobb, det blir som gröt.
du kan anvönda malt under kockningen, blir lättare då, men fortfarande bra jobbigt.
30% Vete malt skall kunna konventera all stärkelse i veten och majsen, rent mattematiskt så ska det gå ner till 25-20%.

viktigt att du maler ner majen till så små bitar som du kan, inte riktigt mjöl med typ som sandkorn.
Jag hade tänkt att använda Flaked Maize/Corn som inte behöver kokas utan kan blandes ner i mäsken direkt. Har bryggt en hel del öl så jag hade tänkt ett liknande mäskschema som om jag gjorde en bira med majsflingor. Kornmalten skulle jag teoretiskt sett inte behöva väl om jag ändå har alfa amylas? Jag hade inte tänkt att använda enzymer alls först men om jag ändå behöver så... Finns det några sidoeffekter med amylasen?
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Användning av enzymatisk malt till Bourbonmäsk

Inlägg av Swedish Pride »

japp flaked funkar kanonbra, då blir majs mycket lättare :thumbup:

nej det spelar inger roll vart du får enzymerna från, pulver, flytande eller i malt form det skall konventera stärkelse till socker ändå.

den enda sido effecten med att hälla i enzymer som inte är i malt e att du inte får med malt smak, men om du inte vill ha det så e det ju perfekt
Romocola
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: mån nov 09, 2020 20:07

Re: Användning av enzymatisk malt till Bourbonmäsk

Inlägg av Romocola »

Romocola
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: mån nov 09, 2020 20:07

Re: Användning av enzymatisk malt till Bourbonmäsk

Inlägg av Romocola »

Fast enzymer är slut just nu
Skriv svar

Återgå till "Whiskey"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster