Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

En förstagångares dumma frågor, för den som orkar :)

Utrustning och teknik.
Hellpipe
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån sep 18, 2017 10:41

En förstagångares dumma frågor, för den som orkar :)

Inlägg av Hellpipe »

Fick ett infall att testa att göra lite mjöd hemma, efter att ha besökt lite medeltidsmarknader.
Så jag skuttade iväg till den finska tanten i hembryggningsaffären och köpte mig
Jäshink 12l
Vattenlås
Hävert
Rengöring
och en påse innehållande andra påsar, med jäst, näring, klarmedel osv.

Det jag missade första gången var att köpa en oeschslemätare, plus ett antar andra misstag som ledde till att första satsen smakade... lite udda.

Nåväl, rond två.
Någon nämnde för mig att jästen dör i för söt must, så jag vågade bara tillsätta 2kg honung till 12 l vatten.
Så startvärdet på den satsen blev 49. Efter att ha sloggat runt här på forumet har jag fått känslan av att det är lite lågt.
Jag har även fått känslan av att jag borde räknat en massa på mängder och liknande innan jag började, vilket jag... öh... inte gjorde ^^;

Så det jag undrar just nu är hur det funkar att tillsätta mer socker i efterhand för att knuffa igång jästen igen.
Den har stått i garderoben i stadiga 20 grader c i 12 dagar och pluppandet i röret är nu väldigt glest. kanske 2 min mellan bubblorna.
tog ett prov (med rena grejer, förstås) och uppmätte 6 oeschsle. Jag fick det till strax över 5.5%, vilket är lite lägre än jag hade hoppats.

Så det jag undrar mer i klarspråk är:
Blir det mer alkohol i mjödet om jag tillsätter mer socker?
Hur mäter jag för att ta hänsyn till ökningen av socker för att räkna ut alkoholhalten?
Hur mycket honung borde jag tillsätta för att komma upp i 8-10% ungefär?
Och kanske lite generellt, hur länge ska mjöd jäsa? jag inser att 12 dagar är alldeles för lite, och menar inte att det borde vara klart nu. Utan snarare känns det som att jästen verkat avta såpass hastigt att jag inte vet om den orkar ända fram.

Om någon orkar läsa igenom allt det här och ändå vara pedagogisk ska jag personligen posta eder ett kex.
Och för er som tycker att jag är en idiot på något sätt, skriv gärna det nedan. Jag kan ta det. Försök hålla er underhållande i era smädelser bara, det är roligast för alla så :)
Användarvisningsbild
Klas1231
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: fre jun 09, 2017 20:27
Utrustning: Gallonflaska
Ort: Nynäshamn

Re: En förstagångares dumma frågor, för den som orkar :)

Inlägg av Klas1231 »

Hellpipe skrev:Fick ett infall att testa att göra lite mjöd hemma, efter att ha besökt lite medeltidsmarknader.
Så jag skuttade iväg till den finska tanten i hembryggningsaffären och köpte mig
Jäshink 12l
Vattenlås
Hävert
Rengöring
och en påse innehållande andra påsar, med jäst, näring, klarmedel osv.

Det jag missade första gången var att köpa en oeschslemätare, plus ett antar andra misstag som ledde till att första satsen smakade... lite udda.

Nåväl, rond två.
Någon nämnde för mig att jästen dör i för söt must, så jag vågade bara tillsätta 2kg honung till 12 l vatten.
Så startvärdet på den satsen blev 49. Efter att ha sloggat runt här på forumet har jag fått känslan av att det är lite lågt.
Jag har även fått känslan av att jag borde räknat en massa på mängder och liknande innan jag började, vilket jag... öh... inte gjorde ^^;

Så det jag undrar just nu är hur det funkar att tillsätta mer socker i efterhand för att knuffa igång jästen igen.
Den har stått i garderoben i stadiga 20 grader c i 12 dagar och pluppandet i röret är nu väldigt glest. kanske 2 min mellan bubblorna.
tog ett prov (med rena grejer, förstås) och uppmätte 6 oeschsle. Jag fick det till strax över 5.5%, vilket är lite lägre än jag hade hoppats.

Så det jag undrar mer i klarspråk är:
Blir det mer alkohol i mjödet om jag tillsätter mer socker?
Hur mäter jag för att ta hänsyn till ökningen av socker för att räkna ut alkoholhalten?
Hur mycket honung borde jag tillsätta för att komma upp i 8-10% ungefär?
Och kanske lite generellt, hur länge ska mjöd jäsa? jag inser att 12 dagar är alldeles för lite, och menar inte att det borde vara klart nu. Utan snarare känns det som att jästen verkat avta såpass hastigt att jag inte vet om den orkar ända fram.

Om någon orkar läsa igenom allt det här och ändå vara pedagogisk ska jag personligen posta eder ett kex.
Och för er som tycker att jag är en idiot på något sätt, skriv gärna det nedan. Jag kan ta det. Försök hålla er underhållande i era smädelser bara, det är roligast för alla så :)
Om du tillsätter mer honung så kommer jästen att omvandla även det.
Om du vill komma upp till 10% och du nu ligger på 5,5% och då fattas 4,5%, då ska du väll upp till 40 - 45 ish på oechelemätaren(orkar inte räkna), Jag vet dock inte om man kan göra på det viset, det får någon annan svara på.

Låt mjödet jäsa tills det är klart, alltså tills det slutar att bubbla. Ifall du inte orkar vänta så länge och du märker att du kommit till oechlevärdet du vill till så kan du skaka av kolsyran och döda jästen antingen genom att värma mjödet till 60 grader C eller använda jäststopp. Om du inte dödar jästen kan den våldsgästa hos dina flaskor, vilket kan leda till mindre explosioner.

Jag rekommenderar att du använder sökfunktionen på forumet, då kan man hitta bra information från lite äldre inlägg.
På G:

5L flaskor mjöd gjord på vatten och sensommarhonung på lagring

5L mjöd på äppeljuice, vatten och skumt honung från Willys på lagring

5L äppelvin på äppeljuicekoncentrat och vatten på lagring
Hellpipe
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån sep 18, 2017 10:41

Re: En förstagångares dumma frågor, för den som orkar :)

Inlägg av Hellpipe »

tack för svaret. En sak jag inte lyckades söka mig till var hur man räknar ut alkoholprocent efter att ha tillsatt honung under jäsning.

Rent teoretiskt och lösryckt exempel:
Säg att man mäter upp ett värde på 70 innan jäsning, jäser ner det till 10, tillsätter honung under jäsning upp till 40 och jäser till -10. Är alkoholen fortfarande bara förhållandet mellan start och slutvärdet?

(ursäkta om siffrorna är ologiska, jag bara hittade på var efter och kan inget om det här egentligen. Försöker bara lära mig)
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: En förstagångares dumma frågor, för den som orkar :)

Inlägg av temp_wricko »

Ett räkneexempel:

Startvärde 100°oe. Detta jäser ner till 30°oe. Man tillsätter socker och mäter igen och får då värdet 60°oe. När allt sedan jäst klart så står mätaren på -10°oe.
Då har vi alltså jäst ut startvärdet plus det tillsatta ner till slutvärdet.

Hur mycket tillsatte vi då? Jo vi hade ju kvar 30°oe när vi tillsatte socker upp till 60°oe så alltså gav vi en ökning på 60°oe-30°oe=30°oe.
Så vi har alltså jäst ut 100-30+60-(-10)=140 alltså 140°oe.

Att tillsätta mer socker under jäsningen ger samma totala sockermängd som om allt skulle vara tillsatt från början. så om vi hade haft i allt från början så hade startvärdet varit 100+30=130 som sedan får jäsa ner till -10 så då har vi jäst ut 130-(-10)=140 alltså 140°oe.


Glasklart?
/Wricko
Hellpipe
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån sep 18, 2017 10:41

Re: En förstagångares dumma frågor, för den som orkar :)

Inlägg av Hellpipe »

Hundra procent glasklart. Tusen tack för att du tog sig tid att hjälpa en stackars pappskalle :D
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster