Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Cider på egen äppelmust, kan jag göra så här?

Utrustning och teknik.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Cider på egen äppelmust, kan jag göra så här?

Inlägg av AirQ »

Går bra utan gelatin också, tar bara lite längre tid för det att klarna.

Jäst/vin smaken brukar kunna ge med sig med lagring, men beror också vilken jäst man använt.
Har själv en cider som stått i ca 6 månader innan den blev klar, samt min senaste har fortfarande den där jäst/vin smaken kvar sen 5-6månader.

Men de mesta brukar bli tjäna på lagring :)
Även om jästen har jäst bort allt socker så behöer den tid på sig att just städa efter sig också

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Cider på egen äppelmust, kan jag göra så här?

Inlägg av latmasken »

Johh_ skrev:Förresten en sak som jag har funderat på... Allting luktar ju extremt mycket VIN, hur eller varför kallar man det cider, vad är skillnaden? Jag kommer ha extremt svårt för att kalla vad jag har gjort här nu för Cider :o
Skillnaden mellan fruktvin och cider är marginell. Det är också viktigt att förstå att det vi i Sverige förknippar med ordet "cider" inte alls är cider. De där söta fruktsmakande kolsyrade dryckerna folk köper på Systembolaget är inte cider.

Traditionell brittisk cider är torr och ganska sträv, och inte heller kolsyrad. Detta helt enkelt eftersom cider var nåt som man gjorde själv på gården, för att konservera äppelmusten (pastörisera kände man inte till förr i tiden och hade sällan lämpliga kärl för, så all äppelmust jäste om man förvarade den längre än några veckor).

Den främsta skillnaden mellan fruktvin och cider är väl alkoholhalten, cider ligger normalt runt 5-6% alkohol.
Användarvisningsbild
Johh_
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: tis sep 23, 2014 12:27
Utrustning: Vin startpaket

Re: Cider på egen äppelmust, kan jag göra så här?

Inlägg av Johh_ »

Tackar så mycket för svaren. Ska pröva med ciderjäst nästa sats för att se om det blir förändring med vin/jäst lukt och smak.

Nu har jag tappat om igen och blivit av med fin bottensats och flaskat några flaskor. Eftersom jag har dödat jästen med vinsvavla så testade jag att eftersöta litegrann med ca 2 tsk sockerlag i varje flaska i hopp om att få upp sötman men ändå att det inte börjar jäsa igen ! Har försäkerhets skull ställt flaskorna under en plastlåda i sinken :thumbup:
20170926_214122.jpg
20170926_214122.jpg (116.29 KiB) Visad 665 gånger
Så nu ska detta stå.... olika länge antar jag, öppnar väl en framöver och så en till och så en till och se när de smakar som bäst helt enkelt :)
Användarvisningsbild
Johh_
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: tis sep 23, 2014 12:27
Utrustning: Vin startpaket

Re: Cider på egen äppelmust, kan jag göra så här?

Inlägg av Johh_ »

... inte öppnat för provsmakning ännu
Användarvisningsbild
Johh_
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: tis sep 23, 2014 12:27
Utrustning: Vin startpaket

Re: Cider på egen äppelmust, kan jag göra så här?

Inlägg av Johh_ »

Öppnade en flaska i helgen och bjöd på den var jättegod och lite kolsyra kvar i den. Trots att all sötma bör försvunnit i och med jäsning var den god, och kolsyrad. Helt klart lyckad tyckte de som smakade.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster