Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Cider på egen äppelmust, kan jag göra så här?

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Johh_
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: tis sep 23, 2014 12:27
Utrustning: Vin startpaket

Cider på egen äppelmust, kan jag göra så här?

Inlägg av Johh_ »

Halloj efter att ha köpt en fruktkross och press har jag nu äppelmust som jag tänkte göra kolsyrad cider på.

Just nu står det i kärl och jag har just svavlat lidegrann. Sammanfattning:

OE ligger på ca 45 enligt refraktometern
9 liter must/saft
Jag skulle vilja få ut ca 4% volymalkohol. Och kolsyra.

Kan jag gör så här?

1. Dag 1, ikväll: Starta en jästkultur med Lalvin Bourgovin RC 212 vinjäst
2. Dag 2: Röra runt i kärlet så svavlan försvinner ur kärlet, för det blir la till gaser efter ett litet tag?
3. Dag 2: Hälla i jästkulturen om den har kommit igång
4. Dag 2: Sockra upp med sockerlag tills rätt OE uppnås för att få 4% (återkommer med uträkningen här eller om någon kan hjälpa mig, måste ju också tänka på kolsyrenivån här - inte för mycket och inte för lite hur räknar/balanserar man detta??)
5. Dag 2: Flaska på vinflaskor och korka igen så får de jäsa i flaskorna och samtidigt bilda kolsyra.

Skulle detta funka eller är jag helt ute och cyklar?? Missar jag något väsentligt??

edit: Kontrollerat musten och korrigerat siffrorna ovan.
edit2: Eftersom det är 45 OE om jag då jäser ut detta till 0 så får jag ut 6%, stämmer det? Känns som jag kan buteljera det direkt och få ut 6% OCH kolsyra på samma gång, funkar det?

frågorna haglar men min hjärna funkar bara med vin och höja alkoholhalten med mera socker och utan kolsyra, inte tvärtom :o
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Cider på egen äppelmust, kan jag göra så här?

Inlägg av Toffeln »

Låt det jäsa ut ordentligt och flaska sedan. Tillsätt en liten mängd socker beroende på storleken på dina flaskor och låt det kolsyrejäsa 2 veckor.
Det kommer nog inte jäsa till 0 men runt 4.5 - 5 % borde det kunna landa på. Ett fg på 5 - 10. Jag har inte gjort cider men gissningsvis låter det inte omöjligt.
jakan65
Finjäsare
Inlägg: 88
Blev medlem: fre aug 20, 2010 11:24

Re: Cider på egen äppelmust, kan jag göra så här?

Inlägg av jakan65 »

Hej.skulle inte flaska på vinflaskor.dessa flaskor är inte gjorda för co2 tryck.
finns risk för flaskbomber annars.skaffa ölflaskor å kapsylera.
mvh jakan
Användarvisningsbild
Johh_
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: tis sep 23, 2014 12:27
Utrustning: Vin startpaket

Re: Cider på egen äppelmust, kan jag göra så här?

Inlägg av Johh_ »

jakan65 skrev:Hej.skulle inte flaska på vinflaskor.dessa flaskor är inte gjorda för co2 tryck.
finns risk för flaskbomber annars.skaffa ölflaskor å kapsylera.
mvh jakan

Tack ja du har rätt, tål de lite tryck iallafall så man kan buteljera när det nästan jäst färdigt? Lite pirr på tungan vill jag ju ha :|

edit: Beställt champagneflaskor nu som tål trycket
Senast redigerad av Johh_, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Johh_
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: tis sep 23, 2014 12:27
Utrustning: Vin startpaket

Re: Cider på egen äppelmust, kan jag göra så här?

Inlägg av Johh_ »

Toffeln skrev:Låt det jäsa ut ordentligt och flaska sedan. Tillsätt en liten mängd socker beroende på storleken på dina flaskor och låt det kolsyrejäsa 2 veckor.
Det kommer nog inte jäsa till 0 men runt 4.5 - 5 % borde det kunna landa på. Ett fg på 5 - 10. Jag har inte gjort cider men gissningsvis låter det inte omöjligt.

Ok ja jag kör på det, kör i jästkulturen idag och låter det jäsa. Och som jag svarade den andra personen kanske buteljerar det innan det är helt färdigt så kanske man får lite kolsyra i flaskorna iallafall, för det är vinflaskor som jag har.

edit: Beställt champagneflaskor nu som tål trycket
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Cider på egen äppelmust, kan jag göra så här?

Inlägg av AirQ »

Johh_ skrev:
Toffeln skrev:Låt det jäsa ut ordentligt och flaska sedan. Tillsätt en liten mängd socker beroende på storleken på dina flaskor och låt det kolsyrejäsa 2 veckor.
Det kommer nog inte jäsa till 0 men runt 4.5 - 5 % borde det kunna landa på. Ett fg på 5 - 10. Jag har inte gjort cider men gissningsvis låter det inte omöjligt.

Ok ja jag kör på det, kör i jästkulturen idag och låter det jäsa. Och som jag svarade den andra personen kanske buteljerar det innan det är helt färdigt så kanske man får lite kolsyra i flaskorna iallafall, för det är vinflaskor som jag har.

edit: Beställt champagneflaskor nu som tål trycket
Avråder dig från att försöka tidsanpassa in jäsningen för att få kolsyra.

Låt det jäsa ca 2-3veckor minst, även om jästen jästklart sockret så behöver den lite tid på sig för att städa upp klokt efter sig.

1045oe bör ge dig runt 4-5%, mät oe efter 10-14dagar så ser du om jästen har jäst ut mkt eller lite, skulle de inte hänt för mkt så kan du pytsa i lite socker.

Sen när det är färdigt så kan du koka upp sockerlag med 5-7gr per liter cider och tippa i cidern o röra runt lite försiktigt så de blandar sig o sen tappa på flaskorna, då slipper du flaskbomber samt dålig kolsyra.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Cider på egen äppelmust, kan jag göra så här?

Inlägg av latmasken »

Johh_ skrev:Och som jag svarade den andra personen kanske buteljerar det innan det är helt färdigt så kanske man får lite kolsyra i flaskorna iallafall, för det är vinflaskor som jag har.
Buteljerar du innan det jäst färdigt så kommer du få väldigt mycket bottensats i flaskorna.

Även om man låter det jäsa ut, klarnar och tillsätter lite socker för kolsyrejäsning i samband med flasktappningen så blir det bottensats.

När man tillverkar champagne så låter man såvitt jag minns flaskorna ligga lutade och vrider dem ett kvarts varv om dagen i flera veckor innan man "fryser" bottensatsen som nu sitter mot korken och sen "skjuter bort" den genom att skjuta iväg korken. Och sen fyller man på med en skvätt champagnelikör (konjak och socker har jag nåt minne av) för att toppa flaskan innan man korkar igen.
Användarvisningsbild
Johh_
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: tis sep 23, 2014 12:27
Utrustning: Vin startpaket

Re: Cider på egen äppelmust, kan jag göra så här?

Inlägg av Johh_ »

Tack latmasken och AirQ, jag låter det nu jäsa klart, klarnar och sedan tillsätter lite sockerlag och flaskar samtidigt.

Flaskar kanske en eller tre nu också under jäsningen för att se skillnaden på tillvägagångssätten :)
Användarvisningsbild
Johh_
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: tis sep 23, 2014 12:27
Utrustning: Vin startpaket

Re: Cider på egen äppelmust, kan jag göra så här?

Inlägg av Johh_ »

Funderade på en sak. Hur fort dör jästen när man svavlar drickan? Jag tänker om man kan hälla i socker och svavla och flaska samtidigt, hinner då allt jäsa litegrann till och på så vis få kolsyra och behålla sockret när jästen dör? Med risk för lite bottensatser då?

Börjar hägra ett corneliusfat
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Cider på egen äppelmust, kan jag göra så här?

Inlägg av AirQ »

Johh_ skrev:Funderade på en sak. Hur fort dör jästen när man svavlar drickan? Jag tänker om man kan hälla i socker och svavla och flaska samtidigt, hinner då allt jäsa litegrann till och på så vis få kolsyra och behålla sockret när jästen dör? Med risk för lite bottensatser då?

Börjar hägra ett corneliusfat
Har inte provat så kan tyvärr inte ge någon input på det.
Men finns en del som har valt att ha lite starkare sockerlag och när det gått en viss tid så har de kört flaskorna i diskmaskinens varmaste program för att döda jästen o då få restsötma.

Corneliusfat är definitivt en bra investering.
Har själv 3st och ångrar det inte :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: Cider på egen äppelmust, kan jag göra så här?

Inlägg av Öbo »

AirQ skrev:Men finns en del som har valt att ha lite starkare sockerlag och när det gått en viss tid så har de kört flaskorna i diskmaskinens varmaste program för att döda jästen o då få restsötma.
Jag har tankar på att prova avbryta jäsningen i bastun, där får man ju in en hel del samtidigt.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Cider på egen äppelmust, kan jag göra så här?

Inlägg av latmasken »

När man ska pastörisera (vilket det blir om du ska avbryta jäsningen med värme) så är det oftast viktigt med snabb upphettning, jag tror inte bastun "chockar" tilläckligt mycket så man måste köra lång tid istället och då kommer brygden med största sannolikhet att påverkas negativt.

Jag flaskade äppelmust för några år sen, hälften av flaskorna konserverade jag med Atamon och hälften pastöriserade jag i gryta. Flaskorna som var pastöriserade fick ungefär dubbelt så mycket bottensats i sen, och den musten blev mörkare. Jag minns inte idag om det var stora smakskillnader, eftersom jag sällan öppnade två flaskor samtidigt.
Användarvisningsbild
Johh_
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: tis sep 23, 2014 12:27
Utrustning: Vin startpaket

Re: Cider på egen äppelmust, kan jag göra så här?

Inlägg av Johh_ »

Ok hmm Atamon har jag inte hört talas om.

Så här har jag gjort nu

Tappat om så mycket av värsta bottensatsen har försvunnit

Från det nya tappet flaskade jag 5 flaskor tillsammans med nytt sockerlag. Detta har jag tänkt som test för att se vad som händer, om det blir kolsyra. Dock kan jag ju inte avbryta jäsningen så de får jäsa ut och stå tills jag plockar fram dem. Ställt dem upp och ner så jag förhoppningsvis får lite bottensats med mig när flaskorna öppnas. :?:

Till allt det som är kvar utöver flaskorna ovan tillsatte jag sockerlag och Vinsvavla samtidigt för att på detta viset både få lite sötma, kolsyra och att jäsningen avstannar så sötman bibehålls. hehe... Får se hur det blir med det

Allt är mer klart än från start men fortfarande grumligt så en ny omtappning om några dagar tillsammans med Gelantin för klarningens skull. Möjligt att jag slår i Gelantinet dagen innan omtappning för jag tror detta binder de större patriklarna och tar dem med sig ner till botten. :?:

O så en skönhetsbild:
20170923_050132.jpg
20170923_050132.jpg (133.97 KiB) Visad 1357 gånger
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Cider på egen äppelmust, kan jag göra så här?

Inlägg av AirQ »

Johh_ skrev:Ok hmm Atamon har jag inte hört talas om.

Så här har jag gjort nu

Tappat om så mycket av värsta bottensatsen har försvunnit

Från det nya tappet flaskade jag 5 flaskor tillsammans med nytt sockerlag. Detta har jag tänkt som test för att se vad som händer, om det blir kolsyra. Dock kan jag ju inte avbryta jäsningen så de får jäsa ut och stå tills jag plockar fram dem. Ställt dem upp och ner så jag förhoppningsvis får lite bottensats med mig när flaskorna öppnas. :?:

Till allt det som är kvar utöver flaskorna ovan tillsatte jag sockerlag och Vinsvavla samtidigt för att på detta viset både få lite sötma, kolsyra och att jäsningen avstannar så sötman bibehålls. hehe... Får se hur det blir med det

Allt är mer klart än från start men fortfarande grumligt så en ny omtappning om några dagar tillsammans med Gelantin för klarningens skull. Möjligt att jag slår i Gelantinet dagen innan omtappning för jag tror detta binder de större patriklarna och tar dem med sig ner till botten. :?:

O så en skönhetsbild:
20170923_050132.jpg
Jag hade kört gelatin och ställt normalt uppatällda dem kallt som fanken.
Då kommer bottensatsen bli ganska hård o seg så går lätt o hälla upp utan att få med något.

Ställer du dem upp och ned så lär du röra runt allt bös så fort du öppnar dem

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
Användarvisningsbild
Johh_
Finjäsare
Inlägg: 85
Blev medlem: tis sep 23, 2014 12:27
Utrustning: Vin startpaket

Re: Cider på egen äppelmust, kan jag göra så här?

Inlägg av Johh_ »

AirQ skrev:
Johh_ skrev:Ok hmm Atamon har jag inte hört talas om.

Så här har jag gjort nu

Tappat om så mycket av värsta bottensatsen har försvunnit

Från det nya tappet flaskade jag 5 flaskor tillsammans med nytt sockerlag. Detta har jag tänkt som test för att se vad som händer, om det blir kolsyra. Dock kan jag ju inte avbryta jäsningen så de får jäsa ut och stå tills jag plockar fram dem. Ställt dem upp och ner så jag förhoppningsvis får lite bottensats med mig när flaskorna öppnas. :?:

Till allt det som är kvar utöver flaskorna ovan tillsatte jag sockerlag och Vinsvavla samtidigt för att på detta viset både få lite sötma, kolsyra och att jäsningen avstannar så sötman bibehålls. hehe... Får se hur det blir med det

Allt är mer klart än från start men fortfarande grumligt så en ny omtappning om några dagar tillsammans med Gelantin för klarningens skull. Möjligt att jag slår i Gelantinet dagen innan omtappning för jag tror detta binder de större patriklarna och tar dem med sig ner till botten. :?:

O så en skönhetsbild:
20170923_050132.jpg
Jag hade kört gelatin och ställt normalt uppatällda dem kallt som fanken.
Då kommer bottensatsen bli ganska hård o seg så går lätt o hälla upp utan att få med något.

Ställer du dem upp och ned så lär du röra runt allt bös så fort du öppnar dem

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Aha tackar det låter väldigt vettigt. De i flaskor har inte fått gelantin i sig men jag ställer dem upprätt ändå efter din förklaring, bottensatsen kan nog sätta sig i botten på dem.

Förresten en sak som jag har funderat på... Allting luktar ju extremt mycket VIN, hur eller varför kallar man det cider, vad är skillnaden? Jag kommer ha extremt svårt för att kalla vad jag har gjort här nu för Cider :o
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster