Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vilken torrjäst för hög alkoholhalt?

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Jazze
Bryggmästare
Inlägg: 323
Blev medlem: mån okt 15, 2012 11:47
Ort: Svärdsjö
Kontakt:

Vilken torrjäst för hög alkoholhalt?

Inlägg av Jazze »

Tänkte brygga en ganska alkoholstin imperial ipa.
Tänkte använda mig av torrjäst men behöver förslag på vilken.
Teoretiskt og 1180.
Aus
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons dec 16, 2015 17:01
Utrustning: Dunk

Re: Vilken torrjäst för hög alkoholhalt?

Inlägg av Aus »

Användarvisningsbild
p-anders
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: tor feb 03, 2011 9:56

Re: Vilken torrjäst för hög alkoholhalt?

Inlägg av p-anders »

Jag har planer att sätta en IPA, skall försöka få till något med hög alkoholhalt. Är det någon som använt ovan länkade jästsort. Jag har aldrig sett den tidigare.
Det står att man skall ha 2 paket till en 20-liters sats. Då är det väl bäst att använda sig utav fler än 2 paket om man vill få ett starkt öl? Typ, 3 paket kanske?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vilken torrjäst för hög alkoholhalt?

Inlägg av latmasken »

Jäst förökar sig, den tål inte mer alkohol för att du tillsätter mer jäst. Att de anger att man ska ha två paket beror antagligen på att den höga sockerhalten gör att jästen är lite trög i början.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Vilken torrjäst för hög alkoholhalt?

Inlägg av Knox »

nja
anledningen till att man vill ha mer jäst vid starkare öl har inte bara med tröghet att göra utan repeterbarhet, en "för liten" mängd jäst ger del en långsammare star, som latmasken sa men en för låg "pitch rate" kan också orsaka felsmaker som "skumbananestrar" (Pentylacetat?) som du definitivt inte vill ha i en IPA. Eftersom du vill ha en så ren smak som möjligt i en IPA så tycker jag snarare att man ska överpitcha än att gå på rekommendationerna. I t.ex. en weissbier eller andra "jästdrivna" öl så kan man snarare underpitcha lite för att få lite extra estrar.

Sen det här med att jästren förökare sig stämmer förvisso men i en miljö med hög sockerhalt så kommer jästens cellväggar att bli svagare och då potentielt resultera i en öl med ett fg på 1.025, ingen höjdare för en IPA...
Användarvisningsbild
p-anders
Bryggare
Inlägg: 193
Blev medlem: tor feb 03, 2011 9:56

Re: Vilken torrjäst för hög alkoholhalt?

Inlägg av p-anders »

Då kör jag med ett extra paket jäst. Bättre att det jäser ut inom normal tid än ett sådant där öl som jävlas och står och småjäser i evighet.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vilken torrjäst för hög alkoholhalt?

Inlägg av latmasken »

Knox skrev:men i en miljö med hög sockerhalt så kommer jästens cellväggar att bli svagare
Men det förhindras väl inte av att man picthar i mer jäst?

Eller menar du att tack vare att man pitchar i mer jäst så hinner jästen jäsa upp socker innan den hinner försvagas?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Vilken torrjäst för hög alkoholhalt?

Inlägg av Knox »

latmasken skrev:
Knox skrev:men i en miljö med hög sockerhalt så kommer jästens cellväggar att bli svagare
Men det förhindras väl inte av att man picthar i mer jäst?

Eller menar du att tack vare att man pitchar i mer jäst så hinner jästen jäsa upp socker innan den hinner försvagas?
Det är feamförallt de ny generationerna av jäst som får försvagade cellväggar. För stark öl är rehydrering och rejält med jäst extra viktigt
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vilken torrjäst för hög alkoholhalt?

Inlägg av latmasken »

Ok, intressant att öl skiljer sig så mycket från vin.

Med vin så kan man i princip klara sig på ett litet korn torrjäst (det tar visserligen tid innan jäsningen kommer igång då, men när vinet jäst klart har det jäst ut lika mycket socker som om man hade haft i mer jäst från början, och jästkakan är ungefär lika stor).
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Vilken torrjäst för hög alkoholhalt?

Inlägg av ÖlBurken »

Jag använde nyligen mangrove jacks m31. Den jäste från 1.110 till 1.013. Frågan är ju bara om det är den jästkaraktären du vill ha.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Vilken torrjäst för hög alkoholhalt?

Inlägg av Knox »

latmasken skrev:Ok, intressant att öl skiljer sig så mycket från vin.

Med vin så kan man i princip klara sig på ett litet korn torrjäst (det tar visserligen tid innan jäsningen kommer igång då, men när vinet jäst klart har det jäst ut lika mycket socker som om man hade haft i mer jäst från början, och jästkakan är ungefär lika stor).
Ja jag har också funderat över det där men jag är rätt övertygad om att resultatet rent smakmässigt blir bättre i vin om man använder adekvat mängd jäst.

En grej kan vara att det i vin är mycket enkla sockerarter, primärt sukros och dextros medans det i ÖL är lite mer komplexa sockerarter samt att ölen inte är lika surt som vinet och då ger en miljö där mer konkurrens mot bakterier uppstår.
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst