Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Placering termometer

Här diskuteras Vapour Management
mupphbg
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor jun 08, 2017 7:23

Placering termometer

Inlägg av mupphbg »

Mitt första inlägg...

Har börjat bygga en kolonn brännare och vill ha lite tips angående termometer. Ha fått för mig att sätta den i toppen på sidan strax under kyleriet för att få en buffert zon. Detta har jag läst mig till på forumet.

Mitt spörsmål är om jag e rätt på det och vilken termometer man ska använda? Tittade på Qvintus Q606CE http://www.qvintus.se/showProduct.php?id=17 men har läst att det inte är ngt tryck i toppen och man kan sätta en gummiplugg med en vanlig labbtermometer - är det rätt?

En labbtermometer är väl billigare o mer noggrann? Ska man kanske sätta en elektrisk med digital display?

Det blir en 400mm brd 30 liters tunna med en 2kW elpatron och 2" kolonn.

Min tanke är att först strippa mäsken och sen koka den "dåliga" drickan som kommer ut.

Alla tips mottages tacksamt.
Bilagor
termometer placering.jpg
termometer placering.jpg (154.11 KiB) Visad 1801 gånger
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Termometer

Inlägg av Mrbsod »

Du ska sätta den längre ner en bit ner i packningen.

Temp in o ut ur packningen varierar, i takt med allt högre grad av alkohol, och det ska bli en viss temperaturskillnad ju högre upp i kolonnen du kommer. Sätter du den en bit ner i packningen så ser du ju om tempen stiger för högt (sjunkande alkoholmängd) innan det når produktkylaren. Mäter du lite längre ner i packningen hinner du kanske reagera innan kvaliteten på produkten blir lidande, och kan sänka uttaget.

Sedan skulle jag välja digital mätare alla dar i veckan. Den där som du pekade på ser svår att avläsa noggrant . Dessutom är det inte så intressant heller om mätare visar nån grad eller 2 fel, det man är intresserad av är om det blir en ändring av temperatur under körningen (= körningen börjar nå sitt slut). Det skulle jag säga är lättare att avgöra med en digital givare, så man enkelt kan se om mätare börjar vandra iväg.
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Termometer

Inlägg av Mrbsod »

Om jag tolkar din ritning rätt så bygger du en en, med en refluxkylare över uttaget? Toppen på refluxen skall du lämna öppen. Ingen plugg alls. Kommer det alkohol där har du för dålig kylning.

Sen vet jag inte om du tänkte reglera utan nån som helst ventil? Men börjar man sätta dit ventiler så måste man verkligen de till att det inte går att få tryck i maskinen. Säkerhetsskäl.
mupphbg
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor jun 08, 2017 7:23

Re: Termometer

Inlägg av mupphbg »

Mrbsod skrev:Om jag tolkar din ritning rätt så bygger du en en, med en refluxkylare över uttaget? Toppen på refluxen skall du lämna öppen. Ingen plugg alls. Kommer det alkohol där har du för dålig kylning.

Sen vet jag inte om du tänkte reglera utan nån som helst ventil? Men börjar man sätta dit ventiler så måste man verkligen de till att det inte går att få tryck i maskinen. Säkerhetsskäl.
Japp det ska bli med öppen topp och reflux kylare. hade inte tänkt ha ngn ventil - behövs det och varför?
mupphbg
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor jun 08, 2017 7:23

Re: Termometer

Inlägg av mupphbg »

Mrbsod skrev:Du ska sätta den längre ner en bit ner i packningen.

Temp in o ut ur packningen varierar, i takt med allt högre grad av alkohol, och det ska bli en viss temperaturskillnad ju högre upp i kolonnen du kommer. Sätter du den en bit ner i packningen så ser du ju om tempen stiger för högt (sjunkande alkoholmängd) innan det når produktkylaren. Mäter du lite längre ner i packningen hinner du kanske reagera innan kvaliteten på produkten blir lidande, och kan sänka uttaget.

Sedan skulle jag välja digital mätare alla dar i veckan. Den där som du pekade på ser svår att avläsa noggrant . Dessutom är det inte så intressant heller om mätare visar nån grad eller 2 fel, det man är intresserad av är om det blir en ändring av temperatur under körningen (= körningen börjar nå sitt slut). Det skulle jag säga är lättare att avgöra med en digital givare, så man enkelt kan se om mätare börjar vandra iväg.
Jag trodde termometern skulle sitta vid hålet där glädjen kommer ut så man får rätt temp där? Om man har den längre ner, går man då efter en annan temp eller hur funkar det? Detta e nytt för mig så utveckla gärna.

Tack för dina svar!
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Termometer

Inlägg av Mrbsod »

mupphbg skrev:
Mrbsod skrev:Om jag tolkar din ritning rätt så bygger du en en, med en refluxkylare över uttaget? Toppen på refluxen skall du lämna öppen. Ingen plugg alls. Kommer det alkohol där har du för dålig kylning.

Sen vet jag inte om du tänkte reglera utan nån som helst ventil? Men börjar man sätta dit ventiler så måste man verkligen de till att det inte går att få tryck i maskinen. Säkerhetsskäl.
Japp det ska bli med öppen topp och reflux kylare. hade inte tänkt ha ngn ventil - behövs det och varför?
För att få ren produkt krävs att man inte tar ut den för snabbt, det blir renare produkt ju om man tar ut en väldigt liten andel av refluxflödet. För att få lagom brukar man sätta dit en ventil på produktsidan. Men har du tur så får du exakt rätt dimension på produktsidan o inte behöver nån ventil...
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Termometer

Inlägg av Mrbsod »

mupphbg skrev:
Mrbsod skrev:Du ska sätta den längre ner en bit ner i packningen.

Temp in o ut ur packningen varierar, i takt med allt högre grad av alkohol, och det ska bli en viss temperaturskillnad ju högre upp i kolonnen du kommer. Sätter du den en bit ner i packningen så ser du ju om tempen stiger för högt (sjunkande alkoholmängd) innan det når produktkylaren. Mäter du lite längre ner i packningen hinner du kanske reagera innan kvaliteten på produkten blir lidande, och kan sänka uttaget.

Sedan skulle jag välja digital mätare alla dar i veckan. Den där som du pekade på ser svår att avläsa noggrant . Dessutom är det inte så intressant heller om mätare visar nån grad eller 2 fel, det man är intresserad av är om det blir en ändring av temperatur under körningen (= körningen börjar nå sitt slut). Det skulle jag säga är lättare att avgöra med en digital givare, så man enkelt kan se om mätare börjar vandra iväg.
Jag trodde termometern skulle sitta vid hålet där glädjen kommer ut så man får rätt temp där? Om man har den längre ner, går man då efter en annan temp eller hur funkar det? Detta e nytt för mig så utveckla gärna.

Tack för dina svar!
Fast får du ut bra produkt är tempen där rätt. Den behöver man inte veta egentligen. Klart du kan sätta en givare där, men du kommer upptäcka att du hamnar i tailsområdet senare än om du sätter givaren lite längre ner i kolonnen, så du får mer tid att reagera.
mupphbg
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor jun 08, 2017 7:23

Re: Termometer

Inlägg av mupphbg »

okej, jo det begriper jag nog. nu byggs det utan ventil men det borde gå att eftermontera. borde gå att sätta ngt på pipen i änden? eller blir det fel om den inte sitter längst upp i kröken?

tack igen för all hjälp!

För att få ren produkt krävs att man inte tar ut den för snabbt, det blir renare produkt ju om man tar ut en väldigt liten andel av refluxflödet. För att få lagom brukar man sätta dit en ventil på produktsidan. Men har du tur så får du exakt rätt dimension på produktsidan o inte behöver nån ventil...[/quote]
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: Termometer

Inlägg av Mrbsod »

Tror att orsaken till att man sätter ventilen så nära kolonnen som möjligt (istället för efter produktkylaren) är att man får bättre separering av heads/foreshot. Om du sätter den efter produktkylaren så kommer hela kylaren fyllas med kondenserad etanol och pyttelite heads när du startar upp så du får kasta bort mer produkt innan du kommer till hearts.

Normalt sett så har man ju väldigt hög reflux-rate under uppstarten, för att komprimera heads så mycket som möjligt, så att bygga utan ventil, eller annan möjlighet att justera reflux känns ju som fel design från början.

Har sett att vissa sänker spiralkylaren till under produktuttaget under uppstarten, och sedan sakta, sakta höjer den, för att åstadkomma ungefär samma sak som en starkt strypt ventil skulle ha gjort.
mupphbg
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor jun 08, 2017 7:23

Re: Termometer

Inlägg av mupphbg »

Mrbsod skrev:Tror att orsaken till att man sätter ventilen så nära kolonnen som möjligt (istället för efter produktkylaren) är att man får bättre separering av heads/foreshot. Om du sätter den efter produktkylaren så kommer hela kylaren fyllas med kondenserad etanol och pyttelite heads när du startar upp så du får kasta bort mer produkt innan du kommer till hearts.

Normalt sett så har man ju väldigt hög reflux-rate under uppstarten, för att komprimera heads så mycket som möjligt, så att bygga utan ventil, eller annan möjlighet att justera reflux känns ju som fel design från början.

Har sett att vissa sänker spiralkylaren till under produktuttaget under uppstarten, och sedan sakta, sakta höjer den, för att åstadkomma ungefär samma sak som en starkt strypt ventil skulle ha gjort.


Tack för tips, det blev med ventil. en kulventil, har förstått nu att det e svårt att reglera den perfekt men det får gå.. har inte provkört ännu.

en annan sak du kanske kan hjälpa mig med, jag har inte satt termotern ännu. har tänkt att borra ett hål och sätta in en gummiplugg med en digital termoter. det är ju inget tryck i kolonen så det borde funka, bar det blir tätt. dock - jag har inte helt koll på var termomtern ska sitta, trodde den skulle sitta vid uttaget men läst mig till att den ska ner en bit för att hinna se temp skillnader. hur långt ner ska den sitta? vilken temp ska den hålla? det borde väl vara de 78 graderna vid uttaget eller? om den då sitter längre ner, vilken temp ska den då hålla?
Bilagor
IMG_20170726_155816.jpg
IMG_20170726_155816.jpg (292.95 KiB) Visad 1687 gånger
mupphbg
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor jun 08, 2017 7:23

Re: Termometer

Inlägg av mupphbg »

Mrbsod skrev:Om jag tolkar din ritning rätt så bygger du en en, med en refluxkylare över uttaget? Toppen på refluxen skall du lämna öppen. Ingen plugg alls. Kommer det alkohol där har du för dålig kylning.

Sen vet jag inte om du tänkte reglera utan nån som helst ventil? Men börjar man sätta dit ventiler så måste man verkligen de till att det inte går att få tryck i maskinen. Säkerhetsskäl.

ja det blev en reflux kylare enligt foto, 40cm lång
Bilagor
IMG_20170726_155809.jpg
IMG_20170726_155809.jpg (216.39 KiB) Visad 1686 gånger
mupphbg
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor jun 08, 2017 7:23

Re: Termometer

Inlägg av mupphbg »

mupphbg skrev:Mitt första inlägg...

Har börjat bygga en kolonn brännare och vill ha lite tips angående termometer. Ha fått för mig att sätta den i toppen på sidan strax under kyleriet för att få en buffert zon. Detta har jag läst mig till på forumet.

Mitt spörsmål är om jag e rätt på det och vilken termometer man ska använda? Tittade på Qvintus Q606CE http://www.qvintus.se/showProduct.php?id=17 men har läst att det inte är ngt tryck i toppen och man kan sätta en gummiplugg med en vanlig labbtermometer - är det rätt?

En labbtermometer är väl billigare o mer noggrann? Ska man kanske sätta en elektrisk med digital display?

Det blir en 400mm brd 30 liters tunna med en 2kW elpatron och 2" kolonn.

Min tanke är att först strippa mäsken och sen koka den "dåliga" drickan som kommer ut.

Alla tips mottages tacksamt.

Nu börjar det bli klart, dock en del kvar... blev en stripper också 1" som jag tänkt ha en 2" - 1" övergång så jag kan använda tunnan till både strippa o koka i.
Bilagor
IMG_20170726_155838.jpg
IMG_20170726_155838.jpg (516.42 KiB) Visad 1686 gånger
Tchong
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: sön sep 14, 2008 6:57

Re: Termometer

Inlägg av Tchong »

Förstår inte riktigt vitsen med att bygga en stripper när man redan har en VM . Det räcker att ta bort delen med refluxspiral eller bara ta bort refluxspiralen på toppen av kolonnen , täppa till hålet , ingen fyllning i kolonnen och naturligtvis använda sig av liebig kylaren . Och då har man en fin stripper .
Skriv svar

Återgå till "Vapour Management (VM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster