Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Grundläggande utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Weinkeller »

@Sourz: Det är en bra idé. Så kallt som möjligt. Mängden socker ska inte leda till flaskbomber men kanske i nivå med pigg veteöl.
/Weinkeller
Siimeen
Bryggare
Inlägg: 116
Blev medlem: tis feb 16, 2010 10:29

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Siimeen »

Har ni testat att ha i karamellmalt i en lager någon gång? blir det bra?
Jag använde 300gram och 4 kgpale ale malt och den känns aningen "tung" i smaken. Kan det vara karamellmaltens fel?
OG 1054 - FG 1010 5,8% alltså borde den inte bli allt för mäktig om man bara kollar og+fg?
Så länge det finns korv finns det hopp.
Antand
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons jul 12, 2017 9:39

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Antand »

Hej! Nu tänkte jag brygga min första bira men jag har dock ingen koll på utrustning/teknik/tillvägagångssätt. Är det nån som vill vara lite schysst och förklara själva processen?
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Toffeln »

Antand skrev:Hej! Nu tänkte jag brygga min första bira men jag har dock ingen koll på utrustning/teknik/tillvägagångssätt. Är det nån som vill vara lite schysst och förklara själva processen?
Nu är jag ovanligt snäll med dig.

/viewtopic.php?f=39&t=15166

Sen finns det 2 stycken forumavdelningar som behandlar ölbryggning och en receptdel. Sök och läs i dessa så kommer du finna svar på dina frågor, har du någon specifik fråga med en faktisk fundering är du välkommen att fråga igen med en bättre fråga.
Ladda hem beerSmith eller liknande. Jag använder mig av biermacht till telefonen, då får du hjälp med alla stegen, temp och tider.
rickgordon
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: tor feb 16, 2012 10:24
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av rickgordon »

Årets tips: Kontakta någon hembryggare där du bor och be att få vara med när de brygger. Bor du i Götet så hjälper jag dig.
Antand skrev:Hej! Nu tänkte jag brygga min första bira men jag har dock ingen koll på utrustning/teknik/tillvägagångssätt. Är det nån som vill vara lite schysst och förklara själva processen?
erkibrewer
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre jul 14, 2017 0:11

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av erkibrewer »

Gjorde min första hel malt bryggning i söndags med BIAB metoden tanken är att det skall bli en Sierra Nevada pale ale. Det blev cirka 21l i jäshinken (30l) och tillsatte två påsar torrjäst (BRY-97). Det har bubblat på fint tills imorse då jag upptäckte att det svämmat över i jäsröret. Efter lite forum sök så bytte jag jäsrör med ett annat. 1 timme senare har det skett igen. Vad mer kan man göra åt saken? Det förvaras i källaren där det är 19-20 grader varmt/kallt har tyvärr inget kallare ställe. Kylklampar?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Weinkeller »

erkibrewer skrev:Gjorde min första hel malt bryggning i söndags med BIAB metoden tanken är att det skall bli en Sierra Nevada pale ale. Det blev cirka 21l i jäshinken (30l) och tillsatte två påsar torrjäst (BRY-97). Det har bubblat på fint tills imorse då jag upptäckte att det svämmat över i jäsröret. Efter lite forum sök så bytte jag jäsrör med ett annat. 1 timme senare har det skett igen. Vad mer kan man göra åt saken? Det förvaras i källaren där det är 19-20 grader varmt/kallt har tyvärr inget kallare ställe. Kylklampar?
Ställ jäshinken i ett tråg med kallt vatten och blöt handdukar och linda runt om du vill sänka tempen. Men egentligen har det inte någon större betydelse nu. Byt jäsrör och gör rent på nytt. Nästa gång kan du börja jäsningen med tråg och handdukar för att undvika stormjäsning.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
erkibrewer
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre jul 14, 2017 0:11

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av erkibrewer »

Weinkeller skrev:
erkibrewer skrev:Gjorde min första hel malt bryggning i söndags med BIAB metoden tanken är att det skall bli en Sierra Nevada pale ale. Det blev cirka 21l i jäshinken (30l) och tillsatte två påsar torrjäst (BRY-97). Det har bubblat på fint tills imorse då jag upptäckte att det svämmat över i jäsröret. Efter lite forum sök så bytte jag jäsrör med ett annat. 1 timme senare har det skett igen. Vad mer kan man göra åt saken? Det förvaras i källaren där det är 19-20 grader varmt/kallt har tyvärr inget kallare ställe. Kylklampar?
Ställ jäshinken i ett tråg med kallt vatten och blöt handdukar och linda runt om du vill sänka tempen. Men egentligen har det inte någon större betydelse nu. Byt jäsrör och gör rent på nytt. Nästa gång kan du börja jäsningen med tråg och handdukar för att undvika stormjäsning.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Tack för snabbt svar.
Det är en dum idé att ta bort locket och ta bort lite av skummet eller? Varje gång man byter jäsrör försvinner ju trycket i jäshinken någon fara med det? Jäsröret är för övrigt fyllt med starsan
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Weinkeller »

Ta inte bort skummet, det är fullt av aktiv jäst. Trycket är det ingen fara med i det här skedet.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
erkibrewer
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre jul 14, 2017 0:11

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av erkibrewer »

Weinkeller skrev:Ta inte bort skummet, det är fullt av aktiv jäst. Trycket är det ingen fara med i det här skedet.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Okej. Hade jag i för mycket jäst? Det stod 0.5-1g/l och jag tog två paket på 11g st till 21 liter. OG var 1056.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Weinkeller »

erkibrewer skrev:
Weinkeller skrev:Ta inte bort skummet, det är fullt av aktiv jäst. Trycket är det ingen fara med i det här skedet.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Okej. Hade jag i för mycket jäst? Det stod 0.5-1g/l och jag tog två paket på 11g st till 21 liter. OG var 1056.
Nej, jäst kan man knappast få för mycket av. Däremot är troligen pitchtemp något hög. Ha i jästen i vörten ett par grader under tänkt jästemp. Och försök att även ha omgivande temperatur två grader lägre än tänkt jästemp. I kärlet kan det vara några grader varmare, särskilt under primärjäsningen.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
/Weinkeller
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av vafan »

har du typ en silikonslang som passar hålet kan du göra en Blow Off.
BIAB+NoChill Nuff Said!
BosseKongo
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön sep 03, 2017 0:53

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av BosseKongo »

Hej! Är novis på det här med ölbryggning och har tidigare endast använt mig av öl och vinsatser. Har börjat bli sugen på att prova på biab och är på jakt efter en billigare kastrull. Helst 35-liters eller större. Tror ni den här hade funkat? https://www.banggood.com/304-Stainless- ... mds=search

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av Toffeln »

BosseKongo skrev:Hej! Är novis på det här med ölbryggning och har tidigare endast använt mig av öl och vinsatser. Har börjat bli sugen på att prova på biab och är på jakt efter en billigare kastrull. Helst 35-liters eller större. Tror ni den här hade funkat? https://www.banggood.com/304-Stainless- ... mds=search

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
Tänk på att 304 stål är Austenitisk stål och inte magnetisk. Fungerar därför inte på induktionshäll om du tänkte köra på spisen eller en sådan platta.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor

Inlägg av AirQ »

BosseKongo skrev:Hej! Är novis på det här med ölbryggning och har tidigare endast använt mig av öl och vinsatser. Har börjat bli sugen på att prova på biab och är på jakt efter en billigare kastrull. Helst 35-liters eller större. Tror ni den här hade funkat? https://www.banggood.com/304-Stainless- ... mds=search

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
Storagrytor.se har rätt skapliga priser och storlekar, men skulle nog säga att kör biab med något loppisfynd brukar gå rätt lätt o hitta något runt 15-20l.

Annars hade jag nog rekomenderat dig o köpa något av de billigare bryggverken då de kostar runt 3-4000 vilket ger dig allt su behöver samt en bra tempkontroll.

Ska man köpa gryta för 1000-1500 + tillbehör så är man snart i de summorna iaf efter ett tag :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster