Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Muntons Connoisseur IPA Bitter

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
Hippie
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: lör maj 20, 2017 12:05
Utrustning: Hink

Muntons Connoisseur IPA Bitter

Inlägg av Hippie »

Jag har precis överfört mitt första försök att brygga öl från jäshinken till flaskor. Jag använde en ölsats från Muntons som har jäst på bra.

I slutskedet smakade jag på det hela och kom fram till att det inte smakade särskilt mycket humle men i övrigt riktigt bra. Jag gav mig därför in på torrhumling med hjälp av pellets. Smaken bedömer jag nu som förbättrad men att få dessa "humlespån" att sjunka har inte riktigt gått så jag lär nog få viss bottensats i flaskorna.

Jag tillsatte lite socker i flaskorna och hoppas nu att kolsyran ska infinna sig blixtsnabbt, det är ju midsommar i övermorgon! Hur realistiskt är det att tro på ett sånt scenario? :)
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Muntons Connoisseur IPA Bitter

Inlägg av Toffeln »

Inte alls. 8-14 dagar är att räkna med innan ölet bundit kolsyran. Det kommer vara ett litet "pys" när du öppnar flaskan men ölen kommer vara helt stilla. Humlespånet är svårt att då bort. Viss kallkrash/långlagring/filtrering kan ta bort det mer eller mindre bra, men iomed det så försviner en hel del av smaken eftersom det är torrhumling.
Hippie
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: lör maj 20, 2017 12:05
Utrustning: Hink

Re: Muntons Connoisseur IPA Bitter

Inlägg av Hippie »

Tack!

Det här med att torrhumla med lösa pellets börjar jag ångra.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Muntons Connoisseur IPA Bitter

Inlägg av AirQ »

Hippie skrev:Tack!

Det här med att torrhumla med lösa pellets börjar jag ångra.
Om du har torrhumlat med pellets så lär de sjunka till botten, värre med kottar.
Kolsyran brukar kunna va okej runt 10dagar men brukar vänta 14-20 dagar innan jag börjar dricka dem.
Brukar köra flaskorna första 14dagarna i rumstemp sen ställer jag dem i kylskåp då klarnar de rätt bra

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
rickgordon
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: tor feb 16, 2012 10:24
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Muntons Connoisseur IPA Bitter

Inlägg av rickgordon »

Jag brukar, om bråttom, skaka flaskorna minst en gång varje dag och då brukar det bli fart på kolsyran efter bara 2-3-4 dagar.

En undran, hur i helskotta fick du över ölet på flaska om du hade pelletsbös?
Hippie
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: lör maj 20, 2017 12:05
Utrustning: Hink

Re: Muntons Connoisseur IPA Bitter

Inlägg av Hippie »

Tack för tips.

Jag fattar inte riktigt frågan om bös... det är inte svårt att få över öl på flaska när det flyter runt en och annan millimeterstor pelletspartikel som inte lagt sig på botten. Pellets är så små så de skulle kunnat gå ner i flaskan även hela men nu har de förstås löst sig och vissa ville inte lägga sig på botten.
rickgordon
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: tor feb 16, 2012 10:24
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Muntons Connoisseur IPA Bitter

Inlägg av rickgordon »

Jag fattade det som att det var såpass mycket att häverten satte igen - det brukar den göra för min del med små mängder, knappt synliga för ögat.

Gott att det funkade för dig!!
Hippie
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: lör maj 20, 2017 12:05
Utrustning: Hink

Re: Muntons Connoisseur IPA Bitter

Inlägg av Hippie »

rickgordon skrev:Jag fattade det som att det var såpass mycket att häverten satte igen - det brukar den göra för min del med små mängder, knappt synliga för ögat.

Gott att det funkade för dig!!
Aha! Hade det varit så illa så hade jag brutit ihop. 8)
Hippie
Färsk jäst
Inlägg: 17
Blev medlem: lör maj 20, 2017 12:05
Utrustning: Hink

Re: Muntons Connoisseur IPA Bitter

Inlägg av Hippie »

Efter 6 dagar var det en väldigt liten mängd kolsyra. :(
Bäst att vänta en vecka till!
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster