Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Te-vin Russian grey

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
M50B25
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: lör mar 12, 2016 22:23
Utrustning: Ingen

Te-vin Russian grey

Inlägg av M50B25 »

Halloj, galet roligt med bubblande rör och levande drycker. Har stött på flera varianter av te-vin när jag surfat runt här och tänkte att det måste prövas, då jag behöver något läskande varma semesterdagar i sommar.

Så i tisdags så gjorde jag iordning en sats med mitt favorit-te Russian grey och grape juice och äppeljuice.

Hittils är receptet som följer:
3 liter grape juice
3 liter äppeljuice
Resten fylldes upp med te och bryggsocker tills den totala volymen blev ca 25liter

Totalt socker ca 6400gram
Mätte oe till ca 104 och slängde i jästen från en universalvinsats.

Det har jäst på bra under veckan och nu 5dagar senare jäser det fortfarande bra men kunde inte hålla mej ifrån att mäta och smaka det idag.

Trodde att oe mätaren skulle sjunka till botten men den kom upp igen och stannade på noll.

Vinometern visar på ca 15%

Smaken nu då, mycket jäst smak, starkt som brännvin och med en väldigt trevlig beska på slutet som smakar som grapejuicen. Samtidigt var det nog det strävaste jag haft i munnen. Märkte inte mycket av te smaken.

Funerar på hur jag ska fortsätta för att få fram en frisk läskande gärna fruktig smak med lite beska på slutet.

Kan det jäsa mer? Är inte sockret slut vid 0oe? Och 15% känns väl ganska mycket för en vinjäst

Ge mig gärna tips och tankar angående smaken, funderar på att när det är färdigt hälla i en liter grape och en liter äpple juice men vet inte
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Te-vin Russian grey

Inlägg av Toffeln »

Jag provade te-vin för länge sedan och använde då någon sorts sommarblandning. Det smakade fruktansvärt. Svagt dåligt brännvin är nog rätta beskrivningen. Vansinnigt vidrigt.

Ang Jästen och sockret. Det kan jäsa ned till under noll eftersom alkoholen är tunnare än vatten. Så när sockret är slut och du har alkohol i så kommer den visa negativt eftersom hydrometern är kalinbread för enbart vatten.
Någonstans mellan -5 - -10 är inte omöjligt. Det beror också på hur mycket din jäst orkar jäsa. Ta två prov med 4 dagars mellanrum, står hydrometer på samma värde har det förmodligen jäst klart.

Smaken kan jag inte svara på hur du ska lösa. Koka mer te och häll i. Eftersöta ganska ordentligt. Päron eller äppeljuice kanske? Min sats smakade som sagt råttpiss.
M50B25
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: lör mar 12, 2016 22:23
Utrustning: Ingen

Re: Te-vin Russian grey

Inlägg av M50B25 »

Ush då det låter inte så lovande, mem jag har ju å andra sidan läst många som fått till det, sen är väl smaken som bekant olika.

Angående jästen: aha där föll den polletten ner tack så mycket
andbjo
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån okt 10, 2016 13:44

Re: Te-vin Russian grey

Inlägg av andbjo »

Oj, hade ingen aning om att man ens kunde göra te-vin! Låter väldigt spännande. Rapportera gärna om hur slutresultatet blir!
Älskar öarna Madeira och Mallorca!
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Te-vin Russian grey

Inlägg av Toffeln »

Det beror garanterat på te och smak, styrka på tesorten samt mängd. Jästsorter och eftersötning samt vattensmak. Jag tvivlar inte på att det kan bli gott, gäller bara att hitta balansen. Jag har trots allt misslyckats fler gånger med "riktigt" vin än med te-vin då jsg gjort fler satser av andra blandningar.

Länk till receptet som jag utgick från och modifierade.
/viewtopic.php?t=1079
M50B25
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: lör mar 12, 2016 22:23
Utrustning: Ingen

Re: Te-vin Russian grey

Inlägg av M50B25 »

Det är det receptet som jag utgått ifrån med. Ska se om jag hinner greja med vinet ikväll, det har definitivt jäst ut nu. Det ska bli spännande att se vad det smakar när man blivit av med jästen.

Bör jag både jäststoppa och klarna innan jag eftersötar och smakjusterar?

Funderar på att eftersöta med katrinplommonjuice men hur blir då hållbarheten på en sådan här brygd, står ju på juicen att det är 4 dagar i kylskåp men med både jässtopp och alkoholhalt runt 14% så borde det väl inte vara något problem?
Jobbigt å dricka upp 25 liter vin på nån vecka...
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Te-vin Russian grey

Inlägg av Toffeln »

M50B25 skrev:Det är det receptet som jag utgått ifrån med. Ska se om jag hinner greja med vinet ikväll, det har definitivt jäst ut nu. Det ska bli spännande att se vad det smakar när man blivit av med jästen.

Bör jag både jäststoppa och klarna innan jag eftersötar och smakjusterar?

Funderar på att eftersöta med katrinplommonjuice men hur blir då hållbarheten på en sådan här brygd, står ju på juicen att det är 4 dagar i kylskåp men med både jässtopp och alkoholhalt runt 14% så borde det väl inte vara något problem?
Jobbigt å dricka upp 25 liter vin på nån vecka...
Jobbigt men inte omöjligt ;-)
Hållbarheten i stängda flaskor och en alkoholhalt på 14% blir nog så pass lång att du hinner dricka upp vinet.

Jässtoppa och klarna vinet innan du eftersötar så är det lättare att uppskatta hur det smakar bästa gång du ska dricka det. Jästen smakar ju som bekant en hel del den också.
M50B25
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: lör mar 12, 2016 22:23
Utrustning: Ingen

Re: Te-vin Russian grey

Inlägg av M50B25 »

Nu har det klarnat och är enligt beskrivningen på universaljässatsen "färdigt" så jag kostar på mej ett glas 8)

Fasen vad starkt det är.... tyvärr fortfarande en viss jästsmak skit samma tog upp en halvliter hade i lite flädersaft å körde i sodastreamern

Helt klart drickbart sprattelvatten :drunk: Farligt.... Får komma på nåt sätt att späda ut det till kanske 6% eller så.

Men hur räknar man isåfall? exempel* om man har 25 liter 20% blir det då 50 liter 10%?
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Te-vin Russian grey

Inlägg av Toffeln »

Nja. På vinet du gjort går det nog bra att räkna så annars finns det en tabell för att räkna ut blandningen till sprit. Eftersom etanol är mindre molekyler än vatten så blir det ugefär som när du tar en liter sand och blandar med grus. Sanden lägger sig mellan stenarna likt alkoholen mellanvattnet.
http://homedistiller.org/calcs/dilute men 50-50 fungerar utmärkt om du nu inte måste räkna exakt.
M50B25
Färsk jäst
Inlägg: 18
Blev medlem: lör mar 12, 2016 22:23
Utrustning: Ingen

Re: Te-vin Russian grey

Inlägg av M50B25 »

Alltså jag måste säga att det verkar bli bättre ju längre det får stå, provade ett glas nu och det börjar bli väldigt gott, så detta vin ska på flaska och avnjutas under lång tid framöver.
Bowtecher
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: fre mar 31, 2017 16:06

Re: Te-vin Russian grey

Inlägg av Bowtecher »

Mitt te-sats har stått snart en månad efter första omtappning visar inte minsta antydan till att klarna. Ser ut som apelsinjuice. Hur lång tid tar det normalt innan det klarnar och kolsyran försvunnit av sig själv innan man kan flasktappa? Jag tillsatte ingen klarning eller jässtopp.
Satsen står i 2 st 5-literskärl nu med vatten/jäslås.

Den ena jäste vidare betydligt längre vilket jag fann märkligt, det var ju samma sats som jag tappade över med hävert vid samma tillfälle. Är jästen koncentrerad längst ned i jäshinken eller tvärtom?
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Te-vin Russian grey

Inlägg av Toffeln »

Bowtecher skrev:Mitt te-sats har stått snart en månad efter första omtappning visar inte minsta antydan till att klarna. Ser ut som apelsinjuice. Hur lång tid tar det normalt innan det klarnar och kolsyran försvunnit av sig själv innan man kan flasktappa? Jag tillsatte ingen klarning eller jässtopp.
Satsen står i 2 st 5-literskärl nu med vatten/jäslås.

Den ena jäste vidare betydligt längre vilket jag fann märkligt, det var ju samma sats som jag tappade över med hävert vid samma tillfälle. Är jästen koncentrerad längst ned i jäshinken eller tvärtom?
Kan vara så att den ena satsen fick sig lite mer syre tillsatt eller att du satte på locket snabbare på den flaskan (den ena stod kanske öppen medan den andra tappades?). Syret kan dra igång processer i vinet. Alternativt eftersom det inte verkar klarna så jäser det fortfarande litegran.
Det kan ta flera månader innan vinet klarna. Det är därför jässtopp och klarningsmedel är så populärt i snabbsatser.

Enkelt så ligger död jäst på botten i hinken och aktiv jäst flyter runt I bryggden.
Bowtecher
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: fre mar 31, 2017 16:06

Re: Te-vin Russian grey

Inlägg av Bowtecher »

Toffeln skrev:
Bowtecher skrev:Mitt te-sats har stått snart en månad efter första omtappning visar inte minsta antydan till att klarna. Ser ut som apelsinjuice. Hur lång tid tar det normalt innan det klarnar och kolsyran försvunnit av sig själv innan man kan flasktappa? Jag tillsatte ingen klarning eller jässtopp.
Satsen står i 2 st 5-literskärl nu med vatten/jäslås.

Den ena jäste vidare betydligt längre vilket jag fann märkligt, det var ju samma sats som jag tappade över med hävert vid samma tillfälle. Är jästen koncentrerad längst ned i jäshinken eller tvärtom?
Kan vara så att den ena satsen fick sig lite mer syre tillsatt eller att du satte på locket snabbare på den flaskan (den ena stod kanske öppen medan den andra tappades?). Syret kan dra igång processer i vinet. Alternativt eftersom det inte verkar klarna så jäser det fortfarande litegran.
Det kan ta flera månader innan vinet klarna. Det är därför jässtopp och klarningsmedel är så populärt i snabbsatser.

Enkelt så ligger död jäst på botten i hinken och aktiv jäst flyter runt I bryggden.
Ja det kan nog blivit lite mer syre under tiden i den ena, OCH mer "skvalande" i flaskan längst bort från jäshinken då häverten precis nådde fram. Tappade även av dem lite tidigt kanske för de jäste fortfarande för fullt vid omtappningen och öchslet var på 80 men jag ville ändå sila bort frukten (russinen).
Med facit i hand (mer påläsning) kanske det inte hade gjort nåt om frukten fått ligga i längre då jag antar att den inte blir dålig och förstör vinet så länge den inte utsätts för syre och ligger kvar i sin egen alkohol?

Tjänar man på att som i vissa recept jag sett låta frukten ligga i en nätpåse med tyngd för att hålla sig under ytan för såna här satser som jäser länge?
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Te-vin Russian grey

Inlägg av Toffeln »

Jag tror inte att man varken tjänar eller förlorar någonting på att göra varesig det ena eller andra så länge man inte tillåter frukten att bli dålig i kärlet. Jag antar att viss frukt släpper ifrån sig vissa smaker under en längre tid och att kärnor och spån kan behöva lite längre lagring men annars antar jag att det är vilket som. Jag har ganska liten erfarenhet av långlageimg av frukt då jag silat bort eller flaskat dessa satser ganska fort.
Bowtecher
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: fre mar 31, 2017 16:06

Re: Te-vin Russian grey

Inlägg av Bowtecher »

Definiera "fort" :mrgreen:
För mig är två veckor med frukten i nästan orimligt länge, men det kanske tar den tiden för allt att jäsa ut...?
Och att mitt Te vin fortfarande jäser, startat 24/4 och omtappat 6/5 (endast vätskan övertappad på bulk) tycker jag är snudd på magiskt.
Men jag har endast kört rena juice-satser tidigare och då kanske det går så pass mycket snabbare.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster