Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Styrian Wolf Pale ale

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Styrian Wolf Pale ale

Inlägg av AirQ »

Gick och vann en påse styrian wolf ifrån humlegården på någon FB tävling så köpte på mig någon påse till och tänkte köra en single hop pale ale av det hela.
Tänker köra No chill, så därför tiderna kan se lite konstiga ut.

Funderar dock på vilken jäst som kan passa bäst för detta? (om ingen har någon åsikt innan morgon förmiddag så blir det nog US-05)
Det jag har hemma är:
US-05
Nottingham
Safale S33

Har även lite småfunderingar på torrhumlingen, som sagt ingen aning om vad denna humle ter sig, har funderat på att hysta i 100-150gr i 3dar, men om någon har någon input så vore det nice.
Den infon jag hittat om humlen är:
Arom: tropisk frukt (passionsfrukt, mango), svarta vinbär, ananas, hallon, blåbär.
Smak: tropisk frukt, blåbär, melon, hallon, fläder, viol.


Receptet: 8/5-17
5kg Pale ale malt.
Mäskade in 64grader - 60min
Utmäskning - 78grader - 10min
Lakade ut till 25L pre boil.

40min - 25gr Styrian Wolf 11.1% Pellets
15min - 25gr Styrian Wolf 11.1% Pellets
10min - 50gr Styrian Wolf 11.1% Pellets
Transfer - 50gr Styrian Wolf 11.1% Pellets

23L OG 1052
Learning by doing is the shit
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Styrian Wolf Pale ale

Inlägg av Weinkeller »

US-05 låter som ett bra val. Vidare så har du en hel del humle för en Pale ale redan så jag hade nog nöjt mig utan torrhumle eller max 2-3g/l.
/Weinkeller
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Styran Wolf Pale ale

Inlägg av AirQ »

Weinkeller skrev:US-05 låter som ett bra val. Vidare så har du en hel del humle för en Pale ale redan så jag hade nog nöjt mig utan torrhumle eller max 2-3g/l.
Låter bra, har en tendens att få ut lite dåligt med smak av humlen i mitt vatten, har inte orkat fixa vattenprov på brunnen, så därav att jag tar i lite i överkant.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Styran Wolf Pale ale

Inlägg av AirQ »

Hade 50gram pellets kvar i en påse så det rakt ner i hinken under kallkrashen i 4dagar.
Tappning på fat i morgon!
Learning by doing is the shit
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster