Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Går vanliga PET-flaskor bra till cider?

Utrustning och teknik.
Euphorius
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: ons jan 25, 2017 1:00

Går vanliga PET-flaskor bra till cider?

Inlägg av Euphorius »

Hej!

Skall just sätta en "Muntons Premium Gold cider".
Är lite orolig för kolsyran, kan man ha det färdiga resultatet i vanliga dunkar och PET-flaskor?
Annars vad behöver man ha?
Och gärna ett tips om var man kan skaffa det.

Står att man skall tillsätta "a rounded teaspoon sugar to each 500 ml bottle.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Går vanliga PET-flaskor bra till cider?

Inlägg av Toffeln »

Pet går väl an. Tänk på att det blir bottensats så hela flaskan bör hällas upp i ett svep. Två liters pet blir kanske i största laget men 0.5L passar. Ett annat alternativ är glasflaska med kronkapsyl eller patentkork. Dunkar brukar inte klara trycket och dom är oftast för stora att ķlara av i ett svep.
Euphorius
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: ons jan 25, 2017 1:00

Re: Går vanliga PET-flaskor bra till cider?

Inlägg av Euphorius »

Tack och bra poänger! :)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Går vanliga PET-flaskor bra till cider?

Inlägg av latmasken »

Glasflaskor med kronkapsyl tycker jag är rätt praktiskt att använda. Jag har dels en hög med gamla halvliters (från den tiden då systembolaget hade standardstorlek på dem) och sen köpte jag en back 33 cl lättöl på gröna flaskor (fast de har jag egentligen främst som provsmakningsflaskor för mina viner).

Sen sparar jag på en hel del flaskor från öl jag köper, St Eriks flaskor tycker jag är rätt snygga att ha som små vinflaskor. Den långa halsen gör också att man kan använda en vanlig kork, på vanliga 33 cl så svänger halsen ut så tidigt att om man sätter i en hel vanlig kork får man inte ut den igen... Halva korkar verkar funka, men kronkapsylerna är ju smidigare.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Går vanliga PET-flaskor bra till cider?

Inlägg av Toffeln »

Inte korkar i trycksatta flaskor väl? :wink:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Går vanliga PET-flaskor bra till cider?

Inlägg av latmasken »

Nä, korkarna är för provsmakningsflaskorna för vinerna. Man vill ju inte öppna en stor flaska varje gång man ska provsmaka.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Går vanliga PET-flaskor bra till cider?

Inlägg av Toffeln »

Just det ☺ Tänkte på att tråden handlade om cider och missade att du skrev om vin.
Blir det skillnad om man använder kapsyler till vinet eller korkar? Håller kapsyler sämre? Eftersom det går bra att använda dem till öl/cider/mjöd/ etc.
Korkar kostar ju några kronor mer och är enligt mig besvärligare att handskas med, både vid korkning och öppning. Är det bara pga tradition man använder korkar till vin?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Går vanliga PET-flaskor bra till cider?

Inlägg av latmasken »

Korkar släpper igenom lite mer syre tror jag. Det är därför viner lagras med kork, man vill ha en svag oxidering med tiden.

Syntetkorkar till vin dröjde länge just av den anledningen att de blev helt täta. På billigare viner har de idag rena "plastkorkar", men på lite dyrare viner ser man att det liksom är ett plaströr med nån slags "skumplast" i (och jag antar att den där skumplasten alltså är ungefär lika stor genomsläpplighet som vanlig kork).
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: Går vanliga PET-flaskor bra till cider?

Inlägg av Öbo »

Jag använde vin korkar i "kork" till cidern jag gjorde förra året, det gick bra men det var väldligt lite kolsyra. "risken" är väl störst att de ploppar ut med just såna.
Champagne flaskor och Geuze(?) flaskor klarar mer tryck så de är väl att föredra till cider med mycket kolsyra (om man ska va petig). Men vanliga har funkat bra hittills.
Kapsyler funkar bra, även till hårt kolsyrejäst cider.

Är det någon som har erfarenheter av patentkork till kolsyrejäsning?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Går vanliga PET-flaskor bra till cider?

Inlägg av latmasken »

Jag har ingen erfarenhet av patentkork men den bygger väl på att den tätar tack vare undertryck i flaskan (precis som lock till gamla konservburkar i glas, med gummiring). Vid övertryck så tror jag att korken så småningom släpper ut trycket. Men om det sabbar kolsyran eller bara funkar som säkerhetsventil vete f-n.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Går vanliga PET-flaskor bra till cider?

Inlägg av Toffeln »

Sk. Patentkork tätar väl med en bygel som spänns över halsen och klämmer fast ett gummimembran mellan kork och flaska. Vet iof inte hur stark den är och vilket tryck som den pallar för men jag vet bestämt att vissa använder flaskorna/korkarna för öl/cider/svagdricka.

Edit. Ska tillägga att jag inte vet vilket resultat det resulterar i. Men krokarna ser lite charmiga ut :)
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Går vanliga PET-flaskor bra till cider?

Inlägg av AirQ »

Pet skulle jag inte köra, funkar väll om man ska dricka det fort.,

Vanliga 33cl eller 50cl öl flaskor med kronkapsyl eller patentkork hade jag kört!

Sen hade jag gjort sockerlag på 6-7gram socker per liter cider och blandat det i cidern innan du tappat på flaska, vänta sen ca 2-3v så bör de va bra kolsyrat.

Kapsyler och kapsylapparat går o köpa i alla bryggbutiker billigt.
Www.humle.se
Www.maltmagnus.se
Är nåra nätbutiker.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Learning by doing is the shit
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: Går vanliga PET-flaskor bra till cider?

Inlägg av Öbo »

Har ca 100 flaskor med patentkork i källaren nu, så får hålla tummarna att dom funkar :thumbup:
Rusdryck
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: sön dec 18, 2016 22:01

Re: Går vanliga PET-flaskor bra till cider?

Inlägg av Rusdryck »

Jag har haft cider och öl i flaskor med patentkork och det har funkat. Iofs inte vrålmycket kolsyra i varken öl eller cidern men tät är det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Går vanliga PET-flaskor bra till cider?

Inlägg av Weinkeller »

PET-flaskor fungerar bra till cider. Åtminstone om den dricks upp inom ett halvår.
/Weinkeller
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster