Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Lägga till fler kylrör?

Här diskuteras Cooling Management
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Lägga till fler kylrör?

Inlägg av popcorn »

Har en CM som jag ska starta igång här snart för första gången. Har just nu bara 3 st kylrör på kolonnen som har ca 5 cm mellanrum från varandra.
G7NO92017-03-09-21-12-44.png
G7NO92017-03-08-14-08-01.png
Borde jag svetsa dit ett eller två till för att få bättre och stabilare kylning på CM kolonnen ?

Kolla in bild och kommentera gärna

Mvh
Popcorn :thumbup:
Bryggmästare
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: CM Kylning's Rör

Inlägg av latmasken »

Jag tror inte 3 eller 5 rör spelar nån roll, det är alldeles för lite kylyta ändå. Det var nån som skrev i nån annan tråd nyligen att det främsta problemet folk har med sina CM är just att de försöker få refluxkylning bara med genomgående rör.

Ska du ha en fungerande CM så ska den ju helst gå att köra med 100% reflux, d.v.s. refluxkylaren ska kunna kyla all ånga så att du inte får ut nån produkt. Du vill ju kunna stabilisera kolonnen innan du börjar ta ut produkt.
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: CM Kylning's Rör

Inlägg av popcorn »

latmasken skrev:Jag tror inte 3 eller 5 rör spelar nån roll, det är alldeles för lite kylyta ändå. Det var nån som skrev i nån annan tråd nyligen att det främsta problemet folk har med sina CM är just att de försöker få refluxkylning bara med genomgående rör.

Ska du ha en fungerande CM så ska den ju helst gå att köra med 100% reflux, d.v.s. refluxkylaren ska kunna kyla all ånga så att du inte får ut nån produkt. Du vill ju kunna stabilisera kolonnen innan du börjar ta ut produkt.
Vet ju att det inte är det optimalaste med genomgående rör så därför ställer jag frågan om jag skulle behöva mer kylar rör för att kyla ångan? Helst skulle man ha en kylar spiral i kolonnen.

Hittar du det inlägget om den CM kolonnen så länka gärna hit .

Mvh Popcorn
Bryggmästare
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: CM Kylning's Rör

Inlägg av rkr »

The good thing is that those pipes are on top. Even though through pipes are less than optimal they do serve the same function as a reflux coil. Adding more pipes and/or lowering the power output should get you much improved spirits. If you just want to do a hack job add those pipes and add reflux centering below using as good packing as you can afford.

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: CM Kylning's Rör

Inlägg av popcorn »

rkr skrev:The good thing is that those pipes are on top. Even though through pipes are less than optimal they do serve the same function as a reflux coil. Adding more pipes and/or lowering the power output should get you much improved spirits. If you just want to do a hack job add those pipes and add reflux centering below using as good packing as you can afford.


Slainte, Riku
Ah det är ju plus att ledningarna sitter vid toppen. Men 2 st till kylar rör borde göra fint. Vad för packning/ center ring menar du ? Har du nån länk eller bild på det.?

Mvh
Popcorn :thumbup:
Bryggmästare
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: CM Kylning's Rör

Inlägg av Toffeln »

Skurbollar, glaskulor, rachigringar eller någon annan fyllning som det pratas om på forumet. Så mycket och dyrt du känner för.

En centreringsring är en platta med hål i mitten så kondensen droppar ner i mitten av fyllningen och destilleras igen istället för att rinna ner längs väggen på kolonnen. Sätt den strax under kylarören.
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: CM Kylning's Rör

Inlägg av popcorn »

Toffeln skrev:Skurbollar, glaskulor, rachigringar eller någon annan fyllning som det pratas om på forumet. Så mycket och dyrt du känner för.

En centreringsring är en platta med hål i mitten så kondensen droppar ner i mitten av fyllningen och destilleras igen istället för att rinna ner längs väggen på kolonnen. Sätt den strax under kylarören.
Har läst en del och Fyllning och kör med skurbollar som ska va det bästa. Angående plattan i kolonnen så förstår jag funktionen av den och i nuläget så är det lite svårt att sätta dit en platta (centreringsring) Men angående kylar rören så kan det ju va lika bra med 5 st istället för 3. Rätta mig om jag har fel. ?
Bryggmästare
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: CM Kylning's Rör

Inlägg av popcorn »

Skulle nu produkten bli dålig för att jag inte har nån tratt i så får jag ta och installera en isåfall. Men spelar det nån roll då om jag då har 5 st kylar rör istället för 3 ? Visst jag behöver ju inte koppla in dom sista rören men tratten hamnar ju ca 2 cm under den sista kylar röret.
G7NU82017-03-11-12-04-09.png
Kapar tratten 63mm i toppen och 28~30mm i botten

så här kommer min Kolonn se ut med rör och tratt om jag nu svetsar om den :thumbup:
G7NU9cmkolonnv1.jpg
Bryggmästare
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: CM Kylning's Rör

Inlägg av Kusken »

Kör separat kylvatten till refluxkylaren ,bättre kylning med riktigt kallt vatten.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Mrbsod
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: fre okt 14, 2016 16:47

Re: CM Kylning's Rör

Inlägg av Mrbsod »

Eller att du vänder på riktningen och kör in kallvatten till refluxen först, så den får kallast vatten=mer effekt. Du märker ju om kylvattnet till produktkylaren räcker till.
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: CM Kylning's Rör

Inlägg av popcorn »

Kusken skrev:Kör separat kylvatten till refluxkylaren ,bättre kylning med riktigt kallt vatten.
Där sa du nåt. Tack för tipset :) kommer jag att prova :thumbup:
Bryggmästare
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: CM Kylning's Rör

Inlägg av popcorn »

Mrbsod skrev:Eller att du vänder på riktningen och kör in kallvatten till refluxen först, så den får kallast vatten=mer effekt. Du märker ju om kylvattnet till produktkylaren räcker till.
Kommer att prova denna metoden också. Finns ju ett gäng olika sätt att koppla. Men 5 st kylar rör borde göra fint? Samt en centreringsring
Bryggmästare
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: CM Kylning's Rör

Inlägg av latmasken »

Om du ska köra den som CM så måste du ju kunna reglera refluxkylningen, och det är enklast om den får eget vatten.

Ska du köra den som PM behöver du såklart inte det utan kan köra "full" kylning hela tiden.
Användarvisningsbild
popcorn
Bryggmästare
Inlägg: 278
Blev medlem: sön sep 06, 2009 14:20

Re: CM Kylning's Rör

Inlägg av popcorn »

latmasken skrev:Om du ska köra den som CM så måste du ju kunna reglera refluxkylningen, och det är enklast om den får eget vatten.

Ska du köra den som PM behöver du såklart inte det utan kan köra "full" kylning hela tiden.
Angående reglering av refluxkylningen så tänkte jag använda mig av en krananslutning med 2 avstängbara utgånga så jag kan reglera flödet
G7NUG14-013-xl-1.png
Bryggmästare
jakan65
Finjäsare
Inlägg: 88
Blev medlem: fre aug 20, 2010 11:24

Re: CM Kylning's Rör

Inlägg av jakan65 »

Hej.om du svetsar dit 2 rör till.svetsa dit de i kors gentemot de andra.
å kyl kollon-kylare separat.
mvh jakan
Skriv svar

Återgå till "Cooling Management (CM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster