Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bärcider?

Utrustning och teknik.
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Bärcider?

Inlägg av Häxbryggaren »

Tänkte prova hallon/rödvinbärscider någon som testat? Har 3kg hallon och 3 kilo vinbär. Räcker det till 11,5L färdig cider eller ska man trycka dit några kg äpplen oxå? Är som inne på cider nu när mitt corneliusfat äntligen är på väg :D
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Bärcider?

Inlägg av cissiny »

Häxbryggaren skrev:Tänkte prova hallon/rödvinbärscider någon som testat? Har 3kg hallon och 3 kilo vinbär. Räcker det till 11,5L färdig cider eller ska man trycka dit några kg äpplen oxå? Är som inne på cider nu när mitt corneliusfat äntligen är på väg :D
Jag har gjort en jättegod bärcider, blev ungefär 40% "bärmust" (jordgubb, hallon, blåbär) och 60% äppelmust.

Jag skulle köra med dina bär och fylla upp med äppelmust eller äppeljuice. Rekommenderar att tillsätta lite pectolase, det hade inte jag. Min cider blev som sagt mycket lyckad men klarnar gör den aldrig... Blir ingen bottensats i flaskorna men klar är den inte.

Lycka till! :)
Bilagor
Min bärcider
Min bärcider
berrycider.jpg (401.3 KiB) Visad 2118 gånger
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Bärcider?

Inlägg av Häxbryggaren »

Tackar jo lite enzymer är nog inte fel. Fyller upp med äppelmust. Vad använde du för jäst?
Vacker färg på dina glas :thumbup:
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Bärcider?

Inlägg av cissiny »

Häxbryggaren skrev:Tackar jo lite enzymer är nog inte fel. Fyller upp med äppelmust. Vad använde du för jäst?
Vacker färg på dina glas :thumbup:
Jag kör Lalvin 71b till cider, tycker att det funkar bra. Såldes ut för halva priset pga kort datum, minns inte var jag köpte, har blivit en "ciderfavorit" även om jag ju inte testat så mycket annat än.

Jo, cidern är vacker även om den är grumlig, får leva med det :wink:
Och mammas glas älskar jag! :D
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Bärcider?

Inlägg av Häxbryggaren »

Testade safe cider jäst själv. Vet inte resultatet ännu men snabbt jäste den 60 OE på drygt en vecka vid 12 plusgrader. Glasen är minst lika viktiga som drycken :D Hur torr blev din cider? Eftersötade du? Flaskjäsning för kolsyra?
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Bärcider?

Inlägg av cissiny »

Häxbryggaren skrev:Testade safe cider jäst själv. Vet inte resultatet ännu men snabbt jäste den 60 OE på drygt en vecka vid 12 plusgrader. Glasen är minst lika viktiga som drycken :D Hur torr blev din cider? Eftersötade du? Flaskjäsning för kolsyra?
Jag har köpt hem safcider men inte testat än men hört mycket gott om den jästen!

Jag tål ju inte annat sötningsmedel än vanligt socker, så jag jässtoppar och eftersötar. Brukar hamna på 1010-1015, både på vanlig äppelcider och bärcider, glöggen (på äppelcider) är lite sötare, ca 1020. Den står med kryddor nu, doftar himmelskt och smakar helt ok men får dra lite till. Om jag vill ha kolsyra så ska jag testa SodaStreamer, Rusta sålde ut för 49:- så jag köpte två enbart för att testa att kolsyra cider. Har inte blivit färdig till det än, testar ev att kolsyra mitt starka bärvin som får jäsa ut till ca 18%. Tänkte ha det till nyår :)
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Bärcider?

Inlägg av Häxbryggaren »

Har köpt ett corneliusfat och en motrycksfyllare som jag tänkte testa till min cider till att börja med. Innan man går vidare på andra kolsyrade drycker..:D glögg är kul blir en lingon/blåbär till nästa jul. Grythyttan har en variant som jag gillar ,syrlig inte så söt med tydlig blåbär och lingonsmak. Testade föresten Grythyttans svenska rödvin som heter jakt. Även de med smak av blåbär/lingon. Måste säga att jag blev besviken aldelens för mesigt på gränsen till blaskigt :thumbdown:
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Bärcider?

Inlägg av Michael »

När jag gör smaksatt cider köper jag 20 liter äppeljuice och jäser ut det till 5° Öch. För att nå rätt FG dödar jag jästen, sen tvångskolsyras den i corneliusfat samtidigt som den klarnar.
För att smaksätta använder jag lättdryck med olika smaker eller egentillverkad saft. 7cl koncentrat i en 33cl flaska blir lagom. Inte för söt men med markerad fruktsmak. En fördel är att man får ut 3st flaskor/förpackning lättdryck, blir en variant god är det bara att fortsätta med den smaken.
Har testat de flesta smakerna men hemgjord saft blir godast.
Vad sägs om surpäroncider?
Fick en hink småpäron som var fulla av sten och var helt oätliga. Kokte saft på dom och smaksatte med kanel. Den blev mycket god.
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Bärcider?

Inlägg av Häxbryggaren »

Tack för att du delar med dig Michael. Har planer att göra något liknande med ett neutralt vin och sedan smaksätta med någon "bärpure" tvångskarbonera och försöka få till någon slags fake champagne. Vilket märke på äppeljuice brukar du köpa. Hur funkar det att klarna i fat? Är stigröret en bit från botten eller, så bottensatsen blir kvar? ( har inte hämtat ut mitt fat ännu)
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Bärcider?

Inlägg av Michael »

Jag är en snål rackare så det blir Coops billigaste äppeljuice för att få till grunden. Den jäser ut så mycket att det inte blir så mycket eller knappast någon smak från juicen ändå. Smaksättningen blir med koncentrat av olika märken, lite vad jag får tag på och hur brått det är.

Det går ju fortare om man kallkrashar men eftersom jag brygger upp till ett år innan jag behöver drickat klarnar det bra på fatet. Du kan ju alltid låta cidern klarna en del i jäshinken innan du flyttar över den till fatet.
Inför thanksgiving flaskade jag 30 flaskor med olika smak. Det fatet hade stått sen förra sommaren så cidern var klart som vatten till sista flaskan. Eftersom man tillsätter 25% koncentrat blir det mer än vad man jäst fram. På 19,5 liter juice får jag ut 22,5 liter smaksatt cider. Cidern håller runt 6% men den färdiga landar på 4,5% vilket är mer rimligt i min smak.

Om jag minns rätt har jag kapat stigarröret lite på det fatet men det går lika bra att ha en liten rörbit grenslad över stigarröret som begränsar mängden skröfs som följer med till första flaska. Längden behöver inte vara mer än 3-4cm för att man ska slippa den sista slatten med skröfs.

Det är lite kul att kunna bjuda på hemgjord cider smaksatt med saft från bärbuskarna i trädgården.
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Bärcider?

Inlägg av Häxbryggaren »

Det är kul att kunna bjuda på egen bryggd och kul hobby att hålla på med :thumbup:
Har satt min cider i en 3 Gallon carboy när den klarnat sätter jag den i corneliusfatet och späder med äpple must så jag får upp sötman till 10-15 OE. Ska testa göra som du nästa cider batch. Den här gången blev det cider från 6 svenska äppelsorter + 200g rönnbär för lite benska och syra. Baksidan är att det blir rätt mycket jobb med mustning filtrering osv.
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Bärcider?

Inlägg av Häxbryggaren »

Dags för cider nr 2. Det blir 12 liter äppelmust som jag jäser ut från FG 1,060 till OG 1,00 sedan ska jag låta den klarna med 20g ekkuber en månad eller 2.Sen så tänkte jag majja 3kg hallon och 3kg rödavinär. Sötar sedan upp till ca 1,020 svalar och tvångscarbonerar allt på conrneliusfat.
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Bärcider?

Inlägg av cissiny »

Ville bara säga att idag är jag stolt som en tupp över min bärcider. En granne kom nyss på besök, hon fick en flaska av min bärcider när hon fyllde år. Under julen hade hon dotter och svärson på besök, dom smakade då på flaskan som nog varit öppnad ett tag (med bygelkork). Svärsonen tyckte att cidern höll väldigt god kvalitet och det var ju extra kul att han jobbade på Systembolaget och tydligen gjort många resor med provsmakningar... :angel: :whistle: :yes:
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Häxbryggaren
Bryggare
Inlägg: 110
Blev medlem: tis jun 07, 2016 20:43

Re: Bärcider?

Inlägg av Häxbryggaren »

Vad kul att det blev lyckat :thumbup: tappade upp min äppelcider i helgen från fat. Gick faktiskt väldigt smidigt att motrycksfylla. Smakar lite jäst fortfarande provar igen om någon månad. Den blev rätt stark ca 8% så den kanske behöver lite tid på sig. Min bärcider har förövrigt slutat att bubbla. Ska jäststoppa och hälla i lite klarningsmedel sen tappar jag om om några veckor. Tänkte eklagra någon månad innan jag blandar i hallon/vinbärs musten. Sen får den stå på fat fram till sommaren 8)
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Bärcider?

Inlägg av cissiny »

Häxbryggaren skrev:Vad kul att det blev lyckat :thumbup: tappade upp min äppelcider i helgen från fat. Gick faktiskt väldigt smidigt att motrycksfylla. Smakar lite jäst fortfarande provar igen om någon månad. Den blev rätt stark ca 8% så den kanske behöver lite tid på sig. Min bärcider har förövrigt slutat att bubbla. Ska jäststoppa och hälla i lite klarningsmedel sen tappar jag om om några veckor. Tänkte eklagra någon månad innan jag blandar i hallon/vinbärs musten. Sen får den stå på fat fram till sommaren 8)
Jo, det blev väldigt lyckat, men tyvärr fick jag gusher i det... Trots jässtopp och eftersötat med saft med konservering... Då min ciderglögg vart infekterad (upptäcktes av vänner som fått - blev fontän av det) så gick jag igenom alla flaskor. Och när jag lättade på bygelkorken så sa det pffffft och blev rosa skum överallt... Troligen har jag slarvat med desinficering av flaskorna...
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster