Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Frågor ang: Bulklagring, kolsyrejäsning m.m.

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Frågor ang: Bulklagring, kolsyrejäsning m.m.

Inlägg av Öbo »

Alla frågor och funderingar gäller naturjäst cider utan tillsatser, förutom eventuellt socker

Bulklagring:
för att lagra på jäshink, måste detta då vara färdigjäst eller jässtoppat? är enda sättet då för att få kolsyra att tvångskolsyra eller med tabletter?
Eller, kan man efter ett ~1års bulklagring, vid buteljering tillsätta en (sparad) jästkultur för att då kolsyrejäsa?
Kan det då, beroende på mängd restsötma bli kolsyrebomber om man tillsätter en ny/sparad jästkultur.
Jag tänker mig att naturjäst verkar endast orkar jäsa ut till omkring ~8,5%alkohol på "en jäsning", ses detta då som två jäsningar och %-halten stiger eller kommer endast lite kolsyra att bildas?

Kolsyrejäsning:
Vid buteljering börjar kolsyra tillvärkas av socker istället för alkohol?
Jag tillsatte i fjol inte något socker vid buteljering (dock vid jäsning, så restsötma fanns kvar), men fick näst intill ingen kolsyra alls.
Jäste i ~1månad till 8,5%, Är detta för att jästen gjort sitt och inte "orkade" mer eller någon annan orsak?
Kan man då tillsätta lite ny jästkultur (och eventuellt lite socker) vid buteljering för mer kolsyra? Hur lite jästkultur är säkert svårt att svara på men en fingervisning skulle va trevligt?
Eller är det så att ytterst lite jästkultur räcker och den då förökar sig?

Ekkuber allternativt Ekspån:
Kan detta tillsättas vid jäsning, eller lagring? Det skulle underlätta om svaret är jäsning, kan man då återanvända dessa?

Avbryta jäsning:
Kan man utöver svavling(? som jag inte helt har greppat) värma upp eller frysa för att avbryta jäsning?
Vintertid känns det ju bekvämt att bara lägga ut jäshinken i minusgrader för att frysa ner innehållet och på så vis avbryta jäsningen?

Vad är egentligen nackdelarna med naturjäsning?
Jag tvättar äpplena före och håller god hygien och har än så länge inte stött på några problem.
Ponera att man skulle ha alla tillstånd som behövs och skulle sälja sin cider, är det svårare, eller omöjligt att få "tillstånd" för att man naturjäst ist för att använda en köpt jästkultur?

Tacksam för svar :thumbup:
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Frågor ang: Bulklagring, kolsyrejäsning m.m.

Inlägg av Toffeln »

Öbo skrev:Alla frågor och funderingar gäller naturjäst cider utan tillsatser, förutom eventuellt socker

Bulklagring:
för att lagra på jäshink, måste detta då vara färdigjäst eller jässtoppat? är enda sättet då för att få kolsyra att tvångskolsyra eller med tabletter?
Nej, tillsätt bara mer sockr när du flaska, förutsatt att jästen inte är död.
Öbo skrev: Eller, kan man efter ett ~1års bulklagring, vid buteljering tillsätta en (sparad) jästkultur för att då kolsyrejäsa?
Kan det då, beroende på mängd restsötma bli kolsyrebomber om man tillsätter en ny/sparad jästkultur.
Nej, det finns igen restsötma kvar om du inte stoppat jästen tidigare och då kommer inte den nya kulturen överleva heller.
Öbo skrev:
Jag tänker mig att naturjäst verkar endast orkar jäsa ut till omkring ~8,5%alkohol på "en jäsning", ses detta då som två jäsningar och %-halten stiger eller kommer endast lite kolsyra att bildas?
Vid all jäsning så produceras alkohol som en biprodukt av jästen. Man räknar på ungefär 0.5% ökning av abv vid kolsyrejäsning.[/quote]
Öbo skrev: Kolsyrejäsning
Vid buteljering börjar kolsyra tillvärkas av socker istället för alkohol?
Jag tillsatte i fjol inte något socker vid buteljering (dock vid jäsning, så restsötma fanns kvar), men fick näst intill ingen kolsyra alls.
Jäste i ~1månad till 8,5%, Är detta för att jästen gjort sitt och inte "orkade" mer eller någon annan orsak?
Kan man då tillsätta lite ny jästkultur (och eventuellt lite socker) vid buteljering för mer kolsyra? Hur lite jästkultur är säkert svårt att svara på men en fingervisning skulle va trevligt?
Eller är det så att ytterst lite jästkultur räcker och den då förökar sig?
Att tillsätta jäst i flaskorna är nog inte så bra då det smakar väldigt illa med litegran. Om du mäter med en oeschlevikt ser du hur mkt socker som finns kvar. Ev har din jäst nått sitt tak och inte orkar mera. Vid en buteljering behöver man normalt inte tillsätta ny kultur då det blir ett extra jobb som inte ger något annat än att använda den kulturen från start.
Öbo skrev: Ekkuber allternativt Ekspån:
Kan detta tillsättas vid jäsning, eller lagring? Det skulle underlätta om svaret är jäsning, kan man då återanvända dessa?
Vet inte. Tror att vid jäsning eller lagring spelar mindre roll.
Avbryta jäsning:
Öbo skrev: Kan man utöver svavling(? som jag inte helt har greppat) värma upp eller frysa för att avbryta jäsning?
Vintertid känns det ju bekvämt att bara lägga ut jäshinken i minusgrader för att frysa ner innehållet och på så vis avbryta jäsningen?
Inte frysa. Värma eller tillsätta jässtopp av olika slag. Ev jäsa till jästen dör av för hög alkoholhalt.
Öbo skrev: Vad är egentligen nackdelarna med naturjäsning?
Jag tvättar äpplena före och håller god hygien och har än så länge inte stött på några problem.
Ponera att man skulle ha alla tillstånd som behövs och skulle sälja sin cider, är det svårare, eller omöjligt att få "tillstånd" för att man naturjäst ist för att använda en köpt jästkultur?

Tacksam för svar :thumbup:
Vildäsning är svår att kontrollera och ger ofta låg alkoholhalt. Du vet inte vilken jäst som tagit över eller om det ens jäser och inte bara är infekletat.
Kul att det fungerar för dig.
Jag är inget proffs. Läser en del och har lite erfarenhet men det finns säker folk som kan mer än mig. Jag har svarat efter bästa förmåga och använt den kunskap jag snappat upp . Hoppas du fått svar på det du ville ha. Fråga mer så svarar jag utförligare om jag kan. Eller någon annan svarar bättre.
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: Frågor ang: Bulklagring, kolsyrejäsning m.m.

Inlägg av Öbo »

Tackar, då fick jag lite mer klarhet :thumbup:
Det enda jag är skeptisk till, eller vill förtydliga är gällande Kolsyrejäsning.
Det är inte -Jäst- jag skulle tillsätta, utan sparad naturjästkultur. Jag tänkte att om man häller ner en skvätt i en 30L jäshink och rör om för att sedan buteljera, så borde det blandat sig och komma lite "färsk" kultur i samtliga flaskor, dock kanske lika "svag" som den som redan använts och inte gör någon skillnad alls...

Nu fick jag en ny tanke.
Jag har en sparad naturjästkultur i kylskåpet sen min förra batch cider som vart lyckad, man kunde ju skvätta i lite av detta i början på nästa jäsning för att säkerställa "rätt jäsning", som en "moderskultur". Frågan då är om den tar över direkt eller inte? Man kunde ju pastörisera först, men är lite skeptisk till pastörisering... Dels tar det extra tid och arbete (vilket blir jobbigt om man har lite kvantitet) och så har jag förstått att smaken ska ändras, inte till det bättre.

Angående naturjäsning har jag två kompisar som också håller på med naturjäst cider, för två år sen 500L, och i fjol 1000, eller om det var 2000L. De experimenterade med att stå ute på gården och vifta in luft med handdukar och det var EN jäshink av alla som såg dålig ut, som troligen då blivit vinäger eller nåt annat.

Min plan är som så:
Jag tror mig hittat min sweetspot gällande oechslevikt och tillsatt socker för restsötma. Jag tänker (om 2v), musta 300kg vad jag förstått. Frysa en del av all must, tina upp hälften. (Vad jag läst nån gång ska sockret tina upp först, hoppas de stämmer). Sen ska jag blanda vanlig must med "upptinad" för att nå önskad oeschlevikt och på så vis slippa tillsätta socker. Sen ska jag jäsa detta och försöka välja rätt tid att buteljera för att slippa tillsätta socker för kolsyrejäsning. Eller snarare välja rätt tid att buteljera så att jag får kolsyra före "jästen nått sitt tak" :)
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Frågor ang: Bulklagring, kolsyrejäsning m.m.

Inlägg av Toffeln »

Öbo skrev:Tackar, då fick jag lite mer klarhet :thumbup:
Det enda jag är skeptisk till, eller vill förtydliga är gällande Kolsyrejäsning.
Det är inte -Jäst- jag skulle tillsätta, utan sparad naturjästkultur. Jag tänkte att om man häller ner en skvätt i en 30L jäshink och rör om för att sedan buteljera, så borde det blandat sig och komma lite "färsk" kultur i samtliga flaskor, dock kanske lika "svag" som den som redan använts och inte gör någon skillnad alls...
Jag vet inte hur vildjästen är men om du inte använt klarningsmedel och/eller dödat jästen borde det finnas tillräckligt i suspension för att kolsyrejäsa, åtminstone fungerar det med "köpejäst". Att öppna och röra om är ett moment när du tillsätter syre (vet inte hur det påverkar cider men öl mår inte bra ab det ) och ökar risken för infektion.

Nu fick jag en ny tanke.
Jag har en sparad naturjästkultur i kylskåpet sen min förra batch cider som vart lyckad, man kunde ju skvätta i lite av detta i början på nästa jäsning för att säkerställa "rätt jäsning", som en "moderskultur". Frågan då är om den tar över direkt eller inte? Man kunde ju pastörisera först, men är lite skeptisk till pastörisering... Dels tar det extra tid och arbete (vilket blir jobbigt om man har lite kvantitet) och så har jag förstått att smaken ska ändras, inte till det bättre.
Fördelen med att använda samma kultur är att du känner till smakerna och dess egenskaper. Du säkrar upp för en snabb start.pastörisering kan jag egentligen inte uttala mig om [/quote]

Angående naturjäsning har jag två kompisar som också håller på med naturjäst cider, för två år sen 500L, och i fjol 1000, eller om det var 2000L. De experimenterade med att stå ute på gården och vifta in luft med handdukar och det var EN jäshink av alla som såg dålig ut, som troligen då blivit vinäger eller nåt annat.

Min plan är som så:
Jag tror mig hittat min sweetspot gällande oechslevikt och tillsatt socker för restsötma. Jag tänker (om 2v), musta 300kg vad jag förstått. Frysa en del av all must, tina upp hälften. (Vad jag läst nån gång ska sockret tina upp först, hoppas de stämmer). Sen ska jag blanda vanlig must med "upptinad" för att nå önskad oeschlevikt och på så vis slippa tillsätta socker. Sen ska jag jäsa detta och försöka välja rätt tid att buteljera för att slippa tillsätta socker för kolsyrejäsning. Eller snarare välja rätt tid att buteljera så att jag får kolsyra före "jästen nått sitt tak" :)
Jag tror inte sockret tinar före eller efter något annat. Allt är blandat. Ja att buteljera i tid och räkna på oechle för att slippa tillsätta socker kan vara en idé. Du vet ju den ungefärliga taket för jästen och ungefär hur mkt som krävs för kolsyran du vill ha. Hur som du gör, en recension och beskrivning på tillvägagångssätt är alltid kul och underlättar för andra som söker svar på samma fråga.
Ta inte det jag säger som skrivet i sten. Jag kan ha fel men hoppas att jag har rätt. Vill inte säga att jag gissar. Sbarare att jag drar slutsater av vad jag läst, sett och hört.
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: Frågor ang: Bulklagring, kolsyrejäsning m.m.

Inlägg av Öbo »

Jag tror att jag jäste för länge, att "jästen nådde taket" för att orka kolsyrejäsa.
I min "1000g socker på 10L must" så hade jag vid buteljering en Oeschlevikt på 22 och det var liite lite kolsyra, ett behagligt pirr på sin höjd, inget kork poppande direkt. ( i "700g på 10L" var Oeschle 12, och "400g på 10L" var Oeschle 0, om nån undrar)
Så jag måste nog buteljera tidigare nästa gång, man får experimentera och lära sig, tur att man är envis..

Öppna och röra om tillsätter syre och det ökar risken, men jag tänker mig att man ändå (ofrivilligt) tillsätter en del syre vid buteljering, även om det sker lugnt med hävert så har ju cidern kontakt med luft inne i flaskan... Även läst om folk som tappar om cidern i omgångar för att bli av med bottensatsen så jag vet inte hur noga det egentligen är.

Angående att extrahera socker från musten så var det härifrån jag hittade det:
http://www.brannlandcider.se/index.php/ ... ed-resten/
Dom nämns även i White Guide så dom lär göra någonting rätt iaf. Jag har för mig att det står mer ingående i något annat av deras bloginlägg, men nu orkar jag inte söka fram det

Även färdig cider kan man frysa ner för att slutligen få fram en stark "äppelsprit", men det är ett annat område. :thumbup:
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Frågor ang: Bulklagring, kolsyrejäsning m.m.

Inlägg av Toffeln »

Ska du kolsyrejäsa så du når taket på jästen så kan du inte använda dig av spontanjäsning utan du bör köra med din jäst som du har sparat eftersom du vet var den har sitt tak. Spontanjäser du kan du få en jäst med tak på 2% eller 10%. Blir hur som helst inte ett bra resultat med kolsyran.
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: Frågor ang: Bulklagring, kolsyrejäsning m.m.

Inlägg av Öbo »

Toffeln skrev:Ska du kolsyrejäsa så du når taket på jästen så kan du inte använda dig av spontanjäsning utan du bör köra med din jäst som du har sparat eftersom du vet var den har sitt tak. Spontanjäser du kan du få en jäst med tak på 2% eller 10%. Blir hur som helst inte ett bra resultat med kolsyran.
Det ligger säkert något i det.
Har sökt runt lite men inte ännu hittat hur man förökar en jästkultur. Jag har ett provrör sparat i kylskåpet som gärna skulle få räcka till ~150L (30Lx6) must. Kan jag blanda ut med ~1L (pastöriserad?)must, få igång jäsning och hälla ner ~1,5dl i vardera jäshink? Eller bara någon skvätt rakt från provröret ner i jäshink med färsk must? Har någon en vettig länk gällande jästodling/förökning(?) tar jag annars gärna del av den.

Jag förstår att det blir två "olika" jäststammar som kommer att konkurera om jag inte pastöriserar, men jag inbillar mig/hoppas att den som "vinner" är den som är bättre*. *har ett högre tak
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Frågor ang: Bulklagring, kolsyrejäsning m.m.

Inlägg av Toffeln »

http://www.lindhcraftbeer.com/2014/08/spara-jast/

Om du får en "bättre" jäst med högre tak kommer den också producera mer kolsyra än du tänkt och göra cidern lite torrare med mera alkohol. Det är ett inte helt enkelt projekt med mycket som ska klaffa för att få det bra. Åtminstone i teorin. Det kanske är enklare i praktiken då en del sker per automatik, eller så skiter det sig fullständigt.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Frågor ang: Bulklagring, kolsyrejäsning m.m.

Inlägg av latmasken »

Det går att sätta till ny jäst och nytt socker för att kolsyrejäsa, men om man nu ändå har låtit det jäsa klart och klarna så känns det lite onödigt att fixa "ny" bottensats i flaskorna genom att kolsyrejäsa. Tvångskarbonering känns nog mer attraktivt då. Kolsyrejäsningen ger ju också alltid en torr cider (om du inte sötar med nåt som jästen inte äter).

Tänk på att cider och öl är så alkoholsvaga att de nästan räknas som färskvara, att lagra dem i uppemot ett år är alltså normalt inte att rekommendera (även om många verkar göra det).
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Frågor ang: Bulklagring, kolsyrejäsning m.m.

Inlägg av AirQ »

latmasken skrev:Det går att sätta till ny jäst och nytt socker för att kolsyrejäsa, men om man nu ändå har låtit det jäsa klart och klarna så känns det lite onödigt att fixa "ny" bottensats i flaskorna genom att kolsyrejäsa. Tvångskarbonering känns nog mer attraktivt då. Kolsyrejäsningen ger ju också alltid en torr cider (om du inte sötar med nåt som jästen inte äter).

Tänk på att cider och öl är så alkoholsvaga att de nästan räknas som färskvara, att lagra dem i uppemot ett år är alltså normalt inte att rekommendera (även om många verkar göra det).
Så länge det lagras på flaska och är tätt ifrån syre och man inte fått i något skit innan man flaskat så bör både öl och cider klara sig rätt bra i 1år efter som kolsyran skyddar.

Därimot så kommer smakerna förändras med tiden, så är ju ingen garanti att det är exakt smak om man väntar 1 år :)

Har själv öl som jag haft ståendes i 2 år utan några konstigheter (kolsyrejäst), misstänker att det håller även bättre om man kör med corneliusfat.
Learning by doing is the shit
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: Frågor ang: Bulklagring, kolsyrejäsning m.m.

Inlägg av Öbo »

latmasken skrev:Det går att sätta till ny jäst och nytt socker för att kolsyrejäsa, men om man nu ändå har låtit det jäsa klart och klarna så känns det lite onödigt att fixa "ny" bottensats i flaskorna genom att kolsyrejäsa. Tvångskarbonering känns nog mer attraktivt då. Kolsyrejäsningen ger ju också alltid en torr cider (om du inte sötar med nåt som jästen inte äter).

Tänk på att cider och öl är så alkoholsvaga att de nästan räknas som färskvara, att lagra dem i uppemot ett år är alltså normalt inte att rekommendera (även om många verkar göra det).
Jag läste Toffelns länk angående jäst, dels gällde det öl och där framgick inte hur jäst "sprider sig". Inte sån ryslig förökning har jag fått för mig? Om det antagandet stämmer så stämmer inte påståendet "alltid en torr cider (om du inte sötar med nåt som jästen inte äter"
Tar en av mina fjolårs som exempel (som jag skrev om ovan), där tillade jag 1kg socker på 10L must. Efter jäsning, vid buteljering var den 9% och ett Oeschlevärde på 22 och efter lagring rikligt med restsötma (för mycket) och yyytterst lite kolsyra. Då var det jästen som nått sitt tak. Om jag vid buteljering skulle fyllt 1/10 del av flaskan med nedfryst must/jästkultur (eller en ny must med färsk kultur?) så skulle den nya jästen göra kolsyra på i varje fall 1/10 av vätskan i flaskan? kanske även en del av tidigarenämnd restsötma. Men omöjligt all, då det är samma jästkultur, därför inte "torr"?


Angående lagring så drack jag en fransk artisan "årgångs" cider på krogen för några månader sedan, 25cl, (kommer inte ihåg namn eller år, har frågat bartendern nyss), men har för mig att det var från 2014 på ~5%. Vad kan skillnaden vara?
Edit: Kerne hette cidern
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Frågor ang: Bulklagring, kolsyrejäsning m.m.

Inlägg av latmasken »

Jäst förökar sig så mycket som det finns proteiner till i det man jäser.

Scrolla ner till den engelska versionen här om du inte kan holländska:
http://wijnmaker.blogspot.se/2012/10/ec ... t-one.html

Man kan aldrig veta exakt hur mycket alkohol jästen klarar, att det funkade en gång behöver inte betyda att det funkar nästa gång. Enda sättet att vara säker är att antingen döda jästen eller eftersöta med nåt som jästen inte jäser upp.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster