Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Perforerade plattor med kulor som backventil.

Flutes, Bubble Caps, Perforerade plattor o.s.v.
Användarvisningsbild
jokkman
Bryggmästare
Inlägg: 302
Blev medlem: tis dec 06, 2011 20:48
Utrustning: Foait :-)
Ort: Norrland

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av jokkman »

Kusken skrev:Jokkman - kom med mer info angående ditt recept. Jag är också nyfiken .
Okej, här kommer länken: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=9&t=20568
Det är mera en råg-vodka detta. Om du känner för att prova den så halvera brödmängden första körningen, är osäker på hur den blir i din maskin. Halva mängden bröd brukar ge en lagom touch för stt även användas i drinkar :-)

Om du testar så skriv gärna en rad om vad du tyckte om den.
Jag är inte en komplett idiot, vissa delar saknas......
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Swedish Pride »


Jävlar var det körs, gött att se :thumbup:

numrena låter ju sjukt bra, blir lite rörigt med vilket som var vad dock. kan du bryte ner hur det var per test?

typ det sista var ju 20cm kulor i 2", sen 3st 3" SD plattor som gav 90% eller?
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Kusken »

Ok jag fattar vad du menar SP !! Ska försöka ordna upp lite i röran. Angående länken om enzymer: Vilken var det du köpte? Kan du polska eller? Svårt att fatta någonting av texten. Provade med translate men det blev bara sådär.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Swedish Pride »

https://destylacja.com/pl/p/Enzymy-do-z ... zowych/531

körde på den, jag kör med chrome å har satt det till att alltid översätta polska så dår funkar det fint :)

gjorde först testet på enzymen i helgen, funkade helt ok, fick 1.03 på 10kg majs å 55l vatten :thumbup:
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Kusken »

Förklaring till filmerna som är länkade ovan. I ordning uppifrån och nedåt.
Nr 1= Kort snutt som visar silplattan från Still Dragon.
Nr 2= Här kör jag silplattan. Detta är efter en stunds körning, tar ut ca 4,5 l/h och ca 90%.
Nr 3= Här visar jag hur plattan med glaskulor som backventiler ser ut.
Nr 4= Ytterligare lite bilder på silplattan.
Nr 5= Här visas konfig på två plattor med zinkstrainerplattan överst och silplattan under + ca 20 cm glaskulor i botten av kolonnen.
Nr 6=Här kör jag en platta, zinkstrainern.
Nr 7= Här kör jag tre plattor. 17 cm glaskulor i botten av tretumskolonnen, sedan en platta ovanför kulorna, i mitten av nedersta kolonndelen.Denna platta har 3,5mm hål med delning 5mm cc. Ovanför, i kopplingen mellan nedre kolonndelen och tretumsglaset, ligger en platta till. Denna är byggd av en potatispress. 3mm hål med delning 4 mm cc. Den tredje plattan som är silplattan från SD är monterad i kopplingen mellan tretumsglaset och reduceringen till tvåtumsglaset. Här kör jag en ca 10% mäsk som är en variant på Odins Rye Bread Wiskey. Till 50 liter har jag 3 kg blötlagd rågkross som bakats 14 timmar i 90 grader. Har dessutom i 1,5 kg cornflakes, 6 kg socker, enzymer och kronjäst. Körde ut ca 4,5 liter 90% på 1 timme och femtio minuter. Låg på 3,3- 3,5 KW.

Det finns ytterligare filmer på Kusken still. Ska skriva beskrivning på alla klippen på Youtube så snart jag hinner.

I alla klippen har jag haft ca 20 cm glaskulor i botten av kolonnen, tror att detta har gett en hög alkoholhalt trots bara en platta. Ska testa utan glaskulor när jag får tillfälle att köra igen. Alkoholhalten har bara ökat marginellt med tre plattor jämfört med när jag körde med enbart silplattan. Silplattan verkar ge bäst resultat, trots att den enligt flera byggtrådar har för små hål och för stor sammanlagd hålarea.
Är det någon som vet vilken höjd på vätskan på plattan man ska hålla? Är det bättre med mycket vätska än lite? Dom flesta verkar ju ha packad kolonn ovanför plattorna istället för som jag under. Synpunkter och tankar på detta mottages tacksamt.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Kusken »

Det här med perforerade plattor monterade i sightglass är ju jävligt kul. Att kunna se hur det bubblar och kokar och så. Men jag kan inte låta bli att tvivla på om det verkligen är någon skillnad i slutresultatet jämfört med en packad kolonn. Vad jag menar är om jag på samma wiskeymäsk kör ut 90% produkt med tre perforerade plattor, eller kör ut 90% produkt med packad kolonn?? Vad tror ni?? Någon som testat ??
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Swedish Pride »

mängden sprit du får ut skall vara samma, skilnaden mellan packad kollonn och plates e att packad skall vara bättra på att dra ner på smaken du får, ju längre packad kollonn ju mindre smak, plattor skall höjja ABV men hålla mycket smak.
sen om man skickar på så du får 4.5l i timmen kan det varra att du får ut massa smak på packad oxå, skall vara bättra att köra lungt om man vill ha vodka
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Kusken »

Angående dina enzymer SP. Verkar ju vara en massa olika flaskor du köpte. Är det flera olika enzymer. Hur använder du dom, är det högtemperatur. Ezymerna jag köpte från USA var två sorter, alpha som funkar upp till 100 grader och beta som funkar under 60 grader. Och du, vad använder du för någon majs?
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Kusken »

Det är detta jag har hört också om packade kolonner. men om jag hittar en lagom höjd med packning som ger 90% vid samma effekt som jag kör på plattorna borde väl dom ge identisk produkt? Måste nog testa detta. som du kanske märkt har jag lite svårt att ta saker för givna. Trir att jag ska skapa en ny tråd , vill gärna ha åsikter från många håll.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Swedish Pride »

ja, det e samma fast olika :P
en av dom är 3ggr så consentrerad som den andra, dvs en flaska av enzymen som man slänger in först räcker till 300kg spannmål
de resetande 3 flaskorna är den enzymen som man slänger i runt 65-70c, en flarra r'cker till 100kg, så de 3 flarrorna räcker till lika mycket som en flaska av den första enzymen. :screwy:

den vita flaskan fick jag inte med, men den skall vara anti foam.

det är lättare att förstå än det låter som nu när jag krångrar till det :)

räknade på det, och den enzymern jag köpte räcket till dubbelt så mucker spannmål som usa enzymen för 1/4 av kostnaden :D
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Kusken »

SP- Du glömde svara på vad för sorts majs du använder. Jag beställde nyss 10 kg rökt whiskymalt från maltmagnus. Denna plus 3 kg enzymmalt ska bli mitt första försök på skotsk typ av whisky. Har du några goda råd angående mäskning. Brukar du jäsa med spannmålen kvar i mäsken? Har inte heller bestämt mig för vilken jäst jag ska använda. Funderar på vanlig brödjäst. Maltmagnus hade slut på wiskyjästen annars hade jag nog kört på den.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Swedish Pride »

ajuste, har lite tur , jag har flaked maize här, det e redan pre geletinized så lättare att jobba med, behöver inte like mycket bök som bara krossad majs.

Den rökta malten skall funka själv utan behov av de andra 3 kilona, om du vill, annars så funkar det bra att ha med de oxå.

tja, jag brukar ta 4l vatten per kilo malt, dumpa allt i en isolerad tunna när vattnet är 69c, då borde det vara typ64c när allt e blandat, låt stå tills morgonen efter, kyl ner till jäst temp å i med jästen.
Ju bättre kross på malten, ju lättare att få mer ABV% i mashen.
Se till att rehydrate jästen innan du slänger i den i tunnan, funkar bättre då.

Risk finnes att men kan få infection i mashen när man gör en lat mash som ovan, för att undvika det så håller du allt i en kastrul i 90min på 64c, sen tar du ur all malt och kockar vörten ett par minuter för att ta död på eventuella bakterier.

men lacto infectioner kan ge fin smak oxå om man låter spriten ligga lite på ek i ett halvår eller så.

jag kör oftast på bakjäst, det e billigare å lättare att jobba med, men har kört med US-05 ale yeast ett par gånger å det funkar bra med.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Kusken »

tack för tipsen. Enzymmalten var för att jag inte vill ha för mycket röksmak, och för att den var billig.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Kusken »

Swedish Pride : Malten borde komma i morgon så det blir väl mäskning i helgen förhoppningsvis. Några frågor. Varför använder du just temperaturen 64 grader vid mäskningen ? vad tror du om att tillsätta lite enzymer för att få ut ytterligare lite jäsbart socker ur malten? Har en sockermäsk som står och småbubblar lite också. Ska göra ett försök med att semiflooda kolonnen, i VM-mode, och med mina glaskulor som fyllning. Gillar att experimentera lite vettu. Vill se hur snabbt jag kan ta ut 95% på ryskt maner.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Perforerade plattor med kulor som backventil.

Inlägg av Swedish Pride »

går du mycket över 64c så får du mycket unfermentable socker, går du mucket under så kan du få dålig conversion.
jag gissar på att de stora gossarna använder både malt och enzymer iom att enzymer kostar så lite och det ger ett extra par poäng som går att jäsa ut.
Med enzymer får man ofta under 1.000 som FG, utan enzymer är det svårt.
Skriv svar

Återgå till "Fysiska plattor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster