Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hittades i en grav

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
ManneSilv
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: ons dec 28, 2016 10:21

Hittades i en grav

Inlägg av ManneSilv »

Jag skriver här i öl-delen också. Behöver förstå det här med Vetet... Kanske hör det mer hemma hos öl-folket än mjöd-folket.

"Hejsan alla bryggare!

Jag blev lite intresserad av fyndet i en gammal grav, där man fann spår av en jäst dryck.
Den innehöll Vete, Lingon, vatten och honung. Samt Pors.

Om man nu vill försöka sig på att göra något liknande, hur ska man då sätta ihop det.
Jag har ingen aning om vad man ska göra med vetet?
Kan någon komma med ett bra försök på recept? :)

Kan man ersätta pors med något annat?"

Kolsyra eller inte kolsyra? Låt oss lösa denna gamla dryck
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Hittades i en grav

Inlägg av Toffeln »

Mäska man det inte som med malt för att utvinna socker till jäsningen? Låter någon som kan veteöl svara. Annars kanske gubben bara doppat brödet han åt i vinet han drack ☺
[quote=wikipedia]
I Sverige är den vanlig i kärr, på mossar och vid stränder. Den finns inte högt uppe på fjällen och saknas längst i norr.
---
Harry Martinson har beskrivit den som "de svenska vildkärrens lavendel"
[/quote]
Ut o leta eller ta reda på hur lik lavendel den är.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Hittades i en grav

Inlägg av Weinkeller »

Förslagsvis gör du en mäskning på 68C i 60min med krossad vetemalt. 1kg/5l kan vara lagom som bas i Mjöden?
Koka denna vört i 60 min och tillsätt 5g/l Saaz humle (Pors substitut, sött/örtigt/beskt) när det är 30min kvar av koket. Tillsätt sedan honung när du kylt vörten under 70C. Mängd beroende på önskad alkoholhalt. 140g/l bör ge dig ett påslag på ca 5% alkohol. Vetevörten bör ge dig en bas runt 4% alkohol.
Jäs med en alejäst vid 15-18C om möjligt.
När jäsningen lugnat ner sig tappar du om och tillför 50-150g/l mosade lingon beroende på önskad intensitet och låter detta stå tills jäsröret är i våg. Tappa om och klarna eller eventuellt jässtoppa eftersöta och därefter klarna. Ingen kolsyra tycker jag.
(Något sådant hade iaf jag gjort)
/Weinkeller
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Hittades i en grav

Inlägg av Dr snuggels »

Har en gång provat att göra en "öl" på pors i stället för humle.
Det smakade inte alls som öl som man tänker idag, så jag tror inte man skall tänka att det blir samma sak.
Tror nog Wienkellers recept är godare än det ursprungliga (Iallafall för våra moderna smaklökar).
Om man vill kan man tugga vetet och spotta gröten i ett kärl, då skall visst enzymer omvandla vetets stärkelse till jäsbart socker.
Pytheas skriver väl om Folket i Thule som tillreder en dryck av vete o honung?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Hittades i en grav

Inlägg av ranald »

Dr snuggels skrev: Om man vill kan man tugga vetet och spotta gröten i ett kärl, då skall visst enzymer omvandla vetets stärkelse till jäsbart socker.
Enzymet som finns i spottet heter amylas och spjälkar stärkelse till socker.
ManneSilv
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: ons dec 28, 2016 10:21

Re: Hittades i en grav

Inlägg av ManneSilv »

Tack så hemst mycket för förlsaget, detta ska testas.
Mycket intressant! Hahaha, det vore högst intressant att tugga det. Men jag känner att det skulle ta tid att få ihop till bara 5-liter på det viset...

En fråga till bara. Ska jag mäska 60min,sen sila, och koka ytterligare 60min. Eller mäskar jag 60min och kör i humlet sista 30 och sen silar och kyler...
Jag har ju inte pysslat med mäskning innan...
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Hittades i en grav

Inlägg av Dr snuggels »

ManneSilv skrev: Mycket intressant! Hahaha, det vore högst intressant att tugga det. Men jag känner att det skulle ta tid att få ihop till bara 5-liter på det viset...
Det är bara att bjuda hem ett gäng kompisar och sätta er i ring o tugga....................
Jag tror det finns amylas att köpa och tillsätta i vetegröten (otuggad då).

Du mäskar i 60 min, sedan silar av. Kokar upp, kokar 30 min, tillsätter humle, kokar 30 min till. Sedan kyler.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Hittades i en grav

Inlägg av Knox »

Eller så köper du mältat vete alternativt så ginns det amylase att köpa på typ humle
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Hittades i en grav

Inlägg av Weinkeller »

Det finns ingen anledning att tugga vete när det finns billig vetemalt att tillgå.
/Weinkeller
ManneSilv
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: ons dec 28, 2016 10:21

Re: Hittades i en grav

Inlägg av ManneSilv »

Beställde idag, så det kommer sättas igång inom en vecka:)
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Hittades i en grav

Inlägg av Dr snuggels »

Nä, att hen skulle tugga vete var nog mera ett stickspår som kuriosa.
Däremot vågar jag inte svara på om det blir en smakskillnad att använda amylase resp. mältat vete.
Likaså bör det kanske diskuteras vilken typ av vete som användes. Även det borde göra en viss smakskillnad.

EDIT: Vi skrev visst samtidigt.
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: Hittades i en grav

Inlägg av Dr snuggels »

Blev det något bryggt?
ManneSilv
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: ons dec 28, 2016 10:21

Re: Hittades i en grav

Inlägg av ManneSilv »

Äsch, jag måste vänta ett tag till... Har inga lediga hinkar eller demis. Det är full rulle på andra brygder.
40L dunderglögg
5L Morots-Vin
10L Mjöd
15L Te-Vin (Som jag just tappat om, blev lite för sött. 14oxle. Men orkar inte vänta så det får bli så. Den startade på 60oxle och har inte kommit längre än så på 3-veckor. Så jag vet inte ens om jag kan kalla det vin med ca 6.1% alc, kanske kan slå i en skvätt sprit, funkar det?)
ManneSilv
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: ons dec 28, 2016 10:21

Re: Hittades i en grav

Inlägg av ManneSilv »

Så!
Snart är det dags. Jag funderar på att göra ett enligt tips. Men sen tänkte jag pröva att göra ett med lägre alkoholhalt och kolsyra så det blir mer som en öl.
ManneSilv
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: ons dec 28, 2016 10:21

Re: Hittades i en grav

Inlägg av ManneSilv »

Så, nu är den på kylning.
Sätter den på jäsning innan läggdags!
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster