Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Torpedo ripoff

Flutes, Bubble Caps, Perforerade plattor o.s.v.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Torpedo ripoff

Inlägg av Swedish Pride »

ja du, har bara gjort en test körning i min så lite dålig på det själv :?

men körde på ungefär 50% inställning på SCRen, öppnade RCn så att den omvandlade alla ångor till vätska, höll den där ett tag, såg att det blev för mycket vätskta på platen så drog ner till ca40%, höll ett tag till å stängde RCn lite tills ja fick lite sprit ut PCn.
Lär ju ta ett tag att lära mig köra denna.

ner ingen fyllning förutom RCn och en skurboll för att se till att det inte blir vaporbypass
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Torpedo ripoff

Inlägg av Kusken »

Ok learning by doing som vanligt, Brukar bli bra till slut :lol: Men nu tar det väl ett tag innan jag kommer igång med plattor i min kokare, så om du rapporterar vidare kan jag ju parasitera på, och lära av dina misstag och lärdomar. :) ska koka vodka nu till helgen, har fått hem lite böjar och ventiler så det blir premiär för mig med VM konfiguration. Sen ska jag sätta igång en rågbrödsmäsk a la Odin.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Torpedo ripoff

Inlägg av Swedish Pride »

låter som en plan :thumbup: :thumbup:
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Torpedo ripoff

Inlägg av Kusken »

Fan vad jag har grunnat på detta!! Skulle provköra VM maskinen idag. Nu hade mäsken inte jäst ut förren idag på morgonen och fanns inte tid att låta den klarna. Så jag beslöt mig för att köra en striprunda istället, vilket gav mig möjlighet att prova min SD platta. Borrade ett tolv mm hål i ena kanten och lödde fast ett kopparrör som jag lät sticka upp 30 mm. Gjorde ett vattenlås på undersidan av två 90 graders böjar. Monterade detta uppe på min 18" kolonn med ca 20 cm glaskulor i. Sedan ett sightglas och deplegmatorn ovanför plus ett t med uttag och shotgun. Funkade som fan!! Jävlar vad det bubblade. På full effekt ca 5 kw kom det 6 liter i timmen med 87%. Och det smakade bättre än någon sockermäsk jag har kört nånsin. På slutet med mindre effekt och reflux klarade den inte hålla nivån 30 mm utan dränerade sig själv till ca 20 mm. Tror jag är något på spåret här. Jävligt billig lösning iaf. Ska fortsätta experimentet med min rågbrödsmäsk när den är klar, och så blir det finkörning med VM i morgon. Tusen tack för inspiriationen som fick ut tummen från du vet var. :lol:
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Torpedo ripoff

Inlägg av Swedish Pride »

87% med bara en platta ???
låter ju aldeles sjukt bra. :thumbup:
du körde jävligt hårt men smaker det bra så e det ju skitsamma, hur man kör!
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Torpedo ripoff

Inlägg av Kusken »

Bryssko ska läggut lite bilder under kvällen. Jag gillar inte apparater som är smartare än jag själv så jag håller mig till min gamla nokia. Nu hade jag ju iofs lite kolonnfyllning under plattan, vet inte hur myckey det påverkade. Provade lite olika effekt och reflux men det funkade lika bra med full patte. så då kan du ju gissa vad jag valde att köra på. Planen var ju bara en strippning, eller en finstrip, och ett tillfälle att experimentera lite. Smaken var en överaskning. Nu var ju mäsken på en tidigare oprovad jäst som jag hört mycket gott om från andra, så den påverkade väl också. Men det kändes som jag utanvidare kunde tagit ett par snapsar 87% direkt från kylaren. Inte det renaste jag kört men på något vis en god smak utan finkel. Verkar som plattan tog bort finkeln men lämnade godsmaken kvar. Och det är ju det man vill åstadkomma med wiskeyn.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Användarvisningsbild
Bryssko
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: tis sep 27, 2016 19:12
Utrustning: LabMaster

Re: Torpedo ripoff

Inlägg av Bryssko »

Lite bilder enligt Kuskens önskemål

Filmerna var lite krångligare
Bilagor
IMG_0595.jpg
IMG_0595.jpg (207.39 KiB) Visad 1254 gånger
IMG_0600.jpg
IMG_0600.jpg (228.38 KiB) Visad 1254 gånger
Mina föräldrar flyttade ofta när jag var liten, men jag lyckades alltid hitta dom igen!
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Torpedo ripoff

Inlägg av Swedish Pride »

gillar mjölk kannan bra mycket finare att titta på än ett ölfat, men min har isolering så den gläser som en disco boll nu :)
Användarvisningsbild
Bryssko
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: tis sep 27, 2016 19:12
Utrustning: LabMaster

Re: Torpedo ripoff

Inlägg av Bryssko »

Mer bilder från Kusken
Bilagor
Bild0220.jpg
Bild0220.jpg (161.67 KiB) Visad 1241 gånger
Bild0223.jpg
Bild0223.jpg (94.11 KiB) Visad 1241 gånger
Mina föräldrar flyttade ofta när jag var liten, men jag lyckades alltid hitta dom igen!
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Torpedo ripoff

Inlägg av Kusken »

Bilderna ovan är en zinkstrainer från Claes ohlsson 75 mm kostar 30 kr. Ska nog testa den istället nästa gång. Sen är det en burktratt med utlopp ca 2" och Stora diam ca 15 cm. Skulle gå att använda till torpedobygge om man vill. Borde egentligen isolera mitt kärl också, men som du säger är den snyggare utan. Den är köpt på Ebay och kommer från Italien, kostade ca 1000 kr om jag minns rätt. Inkl frakt. Sen svetsade jag en 8" triclamp ferrul i öppningen. Har funderat vidare i natt. Om man i botten på kolonnen fyller upp med 5 - 10 cm med glaskulor, lämnar tomt 15 cm ovanför och så en likadan sektion till. Borde inte detta funka likadant som perforerade plattor? Tänker att utrymmet mellan kulorna skulle fungera som hålen i plattorna. Kanske med downcommer, eller utan ??
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Torpedo ripoff

Inlägg av Kusken »

Tanken var att Bryssko skulle lägga ut lite filmer som visar hur det bubbla och kokar på plattan. Men det krånglar visst för honom. Hoppas han får till det.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Torpedo ripoff

Inlägg av Swedish Pride »

Kusken skrev:Tanken var att Bryssko skulle lägga ut lite filmer som visar hur det bubbla och kokar på plattan. Men det krånglar visst för honom. Hoppas han får till det.
jag la bara up på youtube, aldrig gjort innan, funkade kanon bra, men man kanske inte vill ha sit riktiga konto...


du ville ha feedback på att köra aset.

Första gången jag kört reflux så allt e nytt för mig, så ta det med en nypa salt.
gjorde en körning i går, tyckte att det var ett jäkla mekande för att få till bra balans, lätt att få för mycket hetta så plattorna svämmar över ( on man har 1 tums downcommer i stället för 3/4 tumm så hade det säkert varit bättre)
Även lätt att köra för lite hetta så plattan blir torr.
refluxen var oxå lite kruxig att få till, ett jäkla pulande

med goda nyheten e att den "stängde av sig själv" när det var slut på sprit, dvs att vid burk 19 så började det bara droppa ur PCn, jag stängde av RCn, och abvn gick från 80%+ till 10% på mindre än en minute
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Torpedo ripoff

Inlägg av Kusken »

Jo va just det med youtube, ska fixa ett anonymt konto. Tråkigt att det jävlas för dig, tro mig DET vet jag allt om. Men tror du att en entums doowncommer verkligen gör någon skillnad. Det måste ju kunna rinna igenom tillräckligt genom 3/4", tror du inte att du har något som stryper flödet vid vattenlåset? Obs ingen kritik mot dig, försöker bara hjälpa till. Själv har jag funderat vidare. Provade min ide om en sektion med 10 cm glaskulor, och det funkar inte. Men vad tror du om följande upplägg? Om man tar en platta och borrar ett antal hål med diameter ca 8 mm och ccmått 13 mm. Sen lägger man en glaskula med diameter 12 mm på varje hål. Och en dc naturligtvis. Kulorna borde fungera som en inte helt tät backventil. ångtrycket underifrån lyfter upp kulan och släpper igenom ångan men faller tillbaka och tätar mot refluxen. Borde garantera för att plattan inte går torr även vid mindre effekt och tillåta i stort sett valfri höjd på dc.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Torpedo ripoff

Inlägg av Flerpen »

Den metoden finns redan testad fast med "kopparlock" , fungerar fast är onödigt krångligt. Enbart kulor funkar inte dom ligger aldrig kvar.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Torpedo ripoff

Inlägg av Kusken »

Jaha ! som vanlig inget nytt under solen!! Har du testat eller någon annan med glaskulor?? Hade varit
kul att veta upplägget. Men har svårt att förstå varför dom inte skulle ligga kvar. Som jag tänker mig skulle hela plattans yta vara täckt med kulor ( en i varje hål ) med en mm mellan kulorna. Var skulle dom ta vägen ? Kan väl bara lyfta lite lätt och sen ramla tillbaka ?? Jag har antagligen fel, vore inte första gången !! Men jag kommer antagligen att testa i alla fall.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Skriv svar

Återgå till "Fysiska plattor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster