Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Superplastis by IngenjörEtanol

Snabbare variant av plastbrännaren som rymmer mer mäsk
Lången
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: lör aug 20, 2016 10:50
Utrustning: Plastis

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Lången »

Har nu kört min första sats i min superplastis. Tyvärr vart resultatet på drycken svag, runt 35%. Mäsken var turbo pure 48 som jäst i 14 dagar. Anledningen till den svaga drycken tror jag är kylningen på kupolen, anläggningen står i en matkällare som håller 18 grader och jag har en bordsfläkt som blåser mitt uppifrån, mäsken pendlar mellan 48-50 grader. Har tillgång till vatten och golvbrunn, så skulle man inte kunna linda en slang runt kupolen och kyla den med vatten som cirkulerar i slangen och sen ut i golvbrunnen? Eller blir det för dålig kylning av det med?
trelleburgaren
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: tor okt 20, 2016 13:32

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av trelleburgaren »

Någon som har ett bra tips på lock nu när IKEAs skål utgått?
Jag har letat på några lågprisvaruhus (Dollarstore, Rusta, Biltema), men hittar ingenting.

Finns designerskålar att beställa på nätet för runt 1500:-. Det känns inte aktuellt om jag säger så :)
Alkis1
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre nov 11, 2016 0:03
Utrustning: plastbrännare

n i den andra frân början och dâ slipper man det momentet

Inlägg av Alkis1 »

Hej,
det var kanske ett halvâr sedan jag hörde talas om detta fantastiska magiska sätt att göra eget renat
jag har sâledes följt med oc tänkt och funderat....

bra lösning, jag är dock för aningen enklare lösningar;
jag fâr ut minst 40% och det kommer ca 1,5 liter per dygn.
jag har byggt som den enklaste plastbrännaren, fast större...
jag har inte behövt skära eller borra? utom i ett lock som kom med;
jag ha inveserat i 1 sophink 50 liter med kupolformat lock som har ett gângjärnsförsett lock som gör att man kan öppna hinken med ca 30%.
den hinken kostade 8 euro i Frankrike
jag behövde ocksâ en stoooor jästunna om 120 liter den kostade mest 72 euro
en doppvärmare för 300KR frân Sverige 100w 45-55 grader ca 300KR
en gammal hink typ 5 liters som jag skar sönder för bottenutjämningen...

jag gjorde Mäsken i 50-liters sophinken
30 liter vatter 10 kg socker och en 48 timmars pure turbo. jag tror man kan stoppa i mer socker; men Dâ blir det mer skit i jäsningen...
när j^sningen var klar lät jad det stâ en vecka att sjunka bottensatsen, fick bort det värsta med hävert
tvättade rent och stoppade in sopjäshinken i den större 120 liters tunnan...
skar hâl i ett av locken som kom med stortunnan sâ doppvärmaren gick i.
startade och det tog ca 10 timmar innan jag nâdde 50 grader i mitt ca 15 gradiga garage;
jag behöver inte ha KOL och det kommer som sagt stadiga 1,5 liter per dygn med minst 40% styrka;
GOTT! fräscht, luktfritt och jag kan använda samma utrustning gâng efter gâng.
minimalt slabb vid urtappning, men vill man köra utan det kan man jäsa med jästunnan i stortunnan frân början, dâ kan man dessutom utnyttja det enorma jäsröret som följde mef stortunnan;
det jag gillar med min lösning är att jag inte behöver göra annat än tömma pâ sprit när jag fâr lust, sâ gott som underhâllsfri, billig tycker jag, redan efter första satsen har den betalat sig...
Lycka till!!!!
trelleburgaren
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: tor okt 20, 2016 13:32

Re: n i den andra frân början och dâ slipper man det momente

Inlägg av trelleburgaren »

Alkis1 skrev:Hej,
det var kanske ett halvâr sedan jag hörde talas om detta fantastiska magiska sätt att göra eget renat
jag har sâledes följt med oc tänkt och funderat....

bra lösning, jag är dock för aningen enklare lösningar;
jag fâr ut minst 40% och det kommer ca 1,5 liter per dygn.
jag har byggt som den enklaste plastbrännaren, fast större...
jag har inte behövt skära eller borra? utom i ett lock som kom med;
jag ha inveserat i 1 sophink 50 liter med kupolformat lock som har ett gângjärnsförsett lock som gör att man kan öppna hinken med ca 30%.
den hinken kostade 8 euro i Frankrike
jag behövde ocksâ en stoooor jästunna om 120 liter den kostade mest 72 euro
en doppvärmare för 300KR frân Sverige 100w 45-55 grader ca 300KR
en gammal hink typ 5 liters som jag skar sönder för bottenutjämningen...

jag gjorde Mäsken i 50-liters sophinken
30 liter vatter 10 kg socker och en 48 timmars pure turbo. jag tror man kan stoppa i mer socker; men Dâ blir det mer skit i jäsningen...
när j^sningen var klar lät jad det stâ en vecka att sjunka bottensatsen, fick bort det värsta med hävert
tvättade rent och stoppade in sopjäshinken i den större 120 liters tunnan...
skar hâl i ett av locken som kom med stortunnan sâ doppvärmaren gick i.
startade och det tog ca 10 timmar innan jag nâdde 50 grader i mitt ca 15 gradiga garage;
jag behöver inte ha KOL och det kommer som sagt stadiga 1,5 liter per dygn med minst 40% styrka;
GOTT! fräscht, luktfritt och jag kan använda samma utrustning gâng efter gâng.
minimalt slabb vid urtappning, men vill man köra utan det kan man jäsa med jästunnan i stortunnan frân början, dâ kan man dessutom utnyttja det enorma jäsröret som följde mef stortunnan;
det jag gillar med min lösning är att jag inte behöver göra annat än tömma pâ sprit när jag fâr lust, sâ gott som underhâllsfri, billig tycker jag, redan efter första satsen har den betalat sig...
Lycka till!!!!
Jag vet inte vad du vill med detta inlägg för det är inte precis "hjälpsamt"?

Jag talar nog för dem flesta när jag säger att det låter VÄLDIGT jobbigt med din lösning till skillnad från den ursprungliga Superplastis ritningen. Var hittar du alla grejer m.m? Totalkostnad osv?
Grogg
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön okt 09, 2016 18:42
Utrustning: Superplastis

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Grogg »

trelleburgaren skrev:Någon som har ett bra tips på lock nu när IKEAs skål utgått?
Jag har letat på några lågprisvaruhus (Dollarstore, Rusta, Biltema), men hittar ingenting.

Finns designerskålar att beställa på nätet för runt 1500:-. Det känns inte aktuellt om jag säger så :)
Hej jag beställde en bunke ifrån hemmakocken.nu (34cm) sitter som berget med akvariesilikon och fungerar klockrent.

//Groggen
Användarvisningsbild
Lakritskatten
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: ons nov 27, 2013 8:13

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Lakritskatten »

Känns onödigt för mig att starta en ny tråd: Måste man rena med aktivt kol vid användandet av denna? Säg att man gör en sats med majsmäsk för att efterlikna sk "moonshine", vill man då inte ha kvar all smak från finkel och liknande?
Flerpen
Bryggmästare
Inlägg: 684
Blev medlem: tis maj 13, 2014 1:44
Utrustning: koppar

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Flerpen »

Nej, det är fortfarande viktigt med cuts. Annars får du något som liknar ole smokey moonshine som finns på bolaget och det är bara äckligt.
Användarvisningsbild
Lakritskatten
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: ons nov 27, 2013 8:13

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Lakritskatten »

Flerpen skrev:Nej, det är fortfarande viktigt med cuts. Annars får du något som liknar ole smokey moonshine som finns på bolaget och det är bara äckligt.
Där tycker vi olika ;)
Kan man tänka sig att den inte är körd genom kol?
forosyntesen
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: fre okt 18, 2013 2:40

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av forosyntesen »

Håller på att bygga denna! Hittils så går det bra, men jag tänkte bara fråga vad jag har en Bordgenomföring till? O vilken jag ska köpa? Hittade denna på biltema: http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Nippla ... 000017750/ Duger den?

Mvh.
luzze
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör okt 01, 2016 18:53

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av luzze »

Hej.

Håller på att bygga en superplastis, hade tänkt sätta mäsk nu och köra ute på min inglasade balkong, nu är det 10-15 minusgrader ute så frågan är då kommer doppvärmaren att klara av att få upp värmen i mäsket, har isolerat kärlet med ett lager liggunderlägg.

Någon som testat att köra när det är så kallt?
bamse70
Finjäsare
Inlägg: 56
Blev medlem: ons jan 16, 2013 15:40

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av bamse70 »

Går ju använda gammla diskbänkar. Inte så svårt å bygga om man inte har tummen mitt i handen om man behöver en större kupol.
Användarvisningsbild
Kabom
Bryggare
Inlägg: 163
Blev medlem: tis jan 03, 2017 15:37

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Kabom »

Hej,
inte intresserad själv att bygga en plastis men tycker att tråden och ideerna varit kul att läsa. Om man behöver öka kyleffekten på locket kanske man skulle kunna fundera på nån lösning att kontinuerligt droppa eller spraya lite vatten på det. Inte vid - grader kanske och bara precis lagom lite så att det förångas innan det rinner av och blöter ner allting. Vet inte hur mycket eller lite det skulle bidra men kanske nån intresserad vill spåna ...
Zormac
Bryggmästare
Inlägg: 257
Blev medlem: fre okt 06, 2006 2:00

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Zormac »

Har någon testat att använda en sådan här eller liknande som kokkärl istället?

http://cdon.se/hem-tradgard/vidaxl-vatt ... &+Trädgård

Skulle detta fungera eller är jag ute och cyklar? Känns aning lättare att bortförklara ifall man skulle få oväntat besök och borde ju inte vara allför svårt att fästa en kupol på den.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Kusken »

Zormac: Den funkar fint. Min kompis Bryssko byggde en kolonnkokare av en sådan. Han lödde fast en 10" triclampferrul i öppningen och använder en 10"- 3" reducering som lock/kupol. Finns bilder på den nånstans, går nog att hitta om du söker på Bryssko här på forumet.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Zormac
Bryggmästare
Inlägg: 257
Blev medlem: fre okt 06, 2006 2:00

Re: Superplastis by IngenjörEtanol

Inlägg av Zormac »

Kusken skrev:Zormac: Den funkar fint. Min kompis Bryssko byggde en kolonnkokare av en sådan. Han lödde fast en 10" triclampferrul i öppningen och använder en 10"- 3" reducering som lock/kupol. Finns bilder på den nånstans, går nog att hitta om du söker på Bryssko här på forumet.
Kul att höra! Hittar dock inga bilder på den när jag letar bland hans inlägg.

Kan tyvärr inget om lödning så får försöka hitta en lämplig kupol och svänga ihop en silikonpackning.
Behövde han modifiera den på något vis eller funkar den för syftet out of the box?
Skriv svar

Återgå till "Superplastis"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster