Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

25L mäsk/lak/kok-tunna

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

25L mäsk/lak/kok-tunna

Inlägg av Toffeln »

Hejsan.
Jag har läst om ämnet men inte hittat svar på om det fungerar eller är en dålig idé.

Tanken är att montera ett värmeelement från vattenkokare eller tex en grilltändare och sedan något sätt att reglera effekten. Mycket likt projekt från en annan gren av forumet.
Att sedan köra tunna i tunna eller biab i den borde fungera. När man lyft ur malten borde det gå att fortsätta koket direkt.
Med det sättet skulle man kkunna minska kostnaden på kokkärl med nån tusenlapp och uppvärmningen borde bli effektivare.
Vad skulle bakdelar vara med detta, ni sosom tänkt på det eller kanske kör så nu. Sitter och skriver från en telefon så jag kan inte gå in djupare på planen med skisser osv. Just nu. Tack för svar.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: 25L mäsk/lak/kok-tunna

Inlägg av Knox »

Använd inte gilltändare, de släpper ifrån sig alldeles för mycket sköt och är inte tillverkade i livsmedelssäkra material. Sätt in ett 1kW element och ett 2kW så kan du köra det lilla under märkning (cirkulation är ett krav, annars kommer du bränna mäsken ) sen kan du köra båda för att komma upp i kok och stänga av 1kW. När det kokar
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: 25L mäsk/lak/kok-tunna

Inlägg av Toffeln »

Menar du att cirkulera under koket? Vid mäskningen är det väl bara 70° och ingen aktivitet på elementet (biab). Cirkulering vid kok skulle gå att lösa med någon meter rör och någon vinkel + pump. Vilken pump klarar 100°c för en billig peng?

Kollat på värmeelement från tvättmaskiner men jag förstår inte hur det kan vara tätt, på bilderna verkar det bara vara en "plugg" utan bricka på motsatt sida. Vad finns det för andra element som är livsmedelsklassade.

En tanke var att ha en falskbotten ovanför element och tappkranen som skulle kunna sila bort humle och ev restbös från mäskningen. Borde finnas finmaskigt nät att skära ut och sätta på en skiva med massor av hål i? Ev bara ha täckt för elementet (tänk vedeldad badtunna).

Eftersom jag är ny på området missar jag säkert något steg eller så gör jag garanterat någon tankevurpa.

Projektets mål är att kunna bygga ett kärl som blir
billigt/effektivt/flyttbart i jämförelse med bryggverk eller att ha stora tunga kittlar på spisen.
Hur ser alla duktiga eller halvdåliga bryggares settings ut? Bild gärna eller beskrivning så jag kan felsöka lite innan jag ger mig i kast att bränna av 20 liter mäsk. Är projektet dömt att misslyckas? Om jag får bra hjälp och lyckas färdigställa tunnan så kommer jag återkoppla med bilder och utverdering i tråden
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: 25L mäsk/lak/kok-tunna

Inlägg av Knox »

Jag missförstod nog lite vad du skulle ha kärlet till, trodde du skulle bygga typ ett RIMS bryggverk med pump under mäskningen, vid kok ska du inte pumpa runt. Här finns ett lättmonterat element på 2.4 kW:
http://storagrytor.se/shop/product/varm ... ch-element
Dom har även lite andra varianter på element som kräver lite mer elkunskap.
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: 25L mäsk/lak/kok-tunna

Inlägg av Dr snuggels »

Jag har nästan gjort så.
En jäshink på 30 liter och 2 st vattenkokarelement i den på 2kw/st.
Kolla nu i mellandagsrean, köpte 2st vattenkokare för 29kr/st på rusta förra vintern. Fungerar fint.
Vill man sedan reglera effekten finns det billigt på ebay.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: 25L mäsk/lak/kok-tunna

Inlägg av Toffeln »

Knox skrev:Jag missförstod nog lite vad du skulle ha kärlet till, trodde du skulle bygga typ ett RIMS bryggverk med pump under mäskningen, vid kok ska du inte pumpa runt. Här finns ett lättmonterat element på 2.4 kW:
http://storagrytor.se/shop/product/varm ... ch-element
Dom har även lite andra varianter på element som kräver lite mer elkunskap.
Nä inte ett rims. Hade faktiskt inte tänkt på det alls, knappt så jag vet vad det är då det sällan diskuteras vad jag sett.
Elkunskaperna är halvhyffsade och kopplingsförmågan rätt okej. Saknar trots det all behörighet och utbildning.
Inget annat element fanns i lager nu. Brukar dom ha det eller är det på beställning?
Dr snuggels skrev:Jag har nästan gjort så.
En jäshink på 30 liter och 2 st vattenkokarelement i den på 2kw/st.
Kolla nu i mellandagsrean, köpte 2st vattenkokare för 29kr/st på rusta förra vintern. Fungerar fint.
Vill man sedan reglera effekten finns det billigt på ebay.
Nackdelen med billiga element är att dom är ganska små och det blir en koncentrerad effekt. Fungerar det bra för dig? Blir det ett bra kok i tunnan utan att det bränner på elementen? Har dessutom hört att dom brukar spricka då dem inte är byggda för långkörningar.?
Om det inte finns någon som har upplevt nackdelarna så kanske jag kör på detta. Har barea 10A hemma så blir således ett element på 2 kw och regulator.


Behöver väggarna i hinken förstärkas runt element, tappkran och termometer? Funderar på hur stabil plasten blir vid 100°C. Kanske ska man limma på en bit plåt innan monteringen av tillbehören för att kunna hålla tätt när det blir varmt?
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: 25L mäsk/lak/kok-tunna

Inlägg av Dr snuggels »

Inga sprickor, kokar 90 min. (plus uppvärming).
Bra kok, dock kokar jag sällan mer än kanske 15 liter åt gången.
Det lilla som bränner fast har jag tagit bort med vanlig kökssvamp, inget som gett någon smak till ölen.
Inga problem med att plasten inte skulle vara bärkraftig vid 100 grader.
Runt elementen har jag lagt en förstärkning, detta för att elementgenomföringen inte höll tätt annars.
Ventilen är en rostfri weldless, inte heller där är det något problem.
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: 25L mäsk/lak/kok-tunna

Inlägg av ÖlBurken »

Det funkar utmärkt med jäshink och vattenkokarelement. Jag har bryggt öl flera gånger i den hink jag nu bränner sprit med. Ett förslag: om du tänker köra biab kan du ju lika gärna istället han en innerhink med hål i botten. Den blir lättare att lyfta upp och har ett handtag att hänga på en krok. Tänk bara på att om du vill värma under mäskningen så måste du undvika att innerhinken kommer mot värmeelementen. I vanliga 30-litershinkar är plasten lite för tunn för att få en bra tätning med vattenkokarelementens packning, men det löser man med att klippa till en plastbricka med ett hål i som man trycker in emellan, då blir det bra.

Den här sortens bryggverk ger absolut mest för pengarna. Vill man sen skala upp så finns det 60-litershinkar...
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: 25L mäsk/lak/kok-tunna

Inlägg av Toffeln »

Kul att det verkar vara ett lyckat koncept. Jag har hittills läst massor av trådar där folk vill testa men de trådarna dör alltid utan att man får svar på om det blir bra. Har hittills i denna tråden 2 st svar som tyder på att det ska fungera.

Att ha hink i hink eller biab. Det är samma tillvägagångssätt med olika behållare bara? Hade ju som plan att använda en falskbotten med filter som elementet ligger under och en påse ovanpå för att slippa brännskador och enklare kunna filtrera bort humle vi tappning.
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: 25L mäsk/lak/kok-tunna

Inlägg av Knox »

Jag har en hink med element för att värma lakvatten till min gamla stup och jag har kokat i den nån gång. Betänk att plasten mjuknar vid uppvärmning och att stiften på elementet kan vara delvis exponerat. Kör med jfb, kapsla om möjligt in anslutningen och flytta inte hinken med kokande vört i
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: 25L mäsk/lak/kok-tunna

Inlägg av Toffeln »

Dr snuggels skrev:Inga sprickor, kokar 90 min. (plus uppvärming).
Bra kok, dock kokar jag sällan mer än kanske 15 liter åt gången.
Det lilla som bränner fast har jag tagit bort med vanlig kökssvamp, inget som gett någon smak till ölen.
Inga problem med att plasten inte skulle vara bärkraftig vid 100 grader.
Runt elementen har jag lagt en förstärkning, detta för att elementgenomföringen inte höll tätt annars.
Ventilen är en rostfri weldless, inte heller där är det något problem.
Din kran. Vad är weldless? Googlar och får bara fram kulventiler med gummipackning. Är det en sån? Jag tycker det känns för klent, skulle gärna ha lite mer som tätar.

Jag har några tappkranar i plast från humle. Fungerar dessa att koka eller äe det dålig plast?

Finns det något sätt att sänka effekten på elementen? Jag har 2x2kw och bara 10A säkring. Jag kan välja att använda eTT element men skulle hellre ha 2x1kw.
Behöver 2kw en termostat för att inte koka för hårt? Det känns som att det är mycket effekt på 20 liter.

Finns det någon låda som begränsar effekten för elementen till totalt 10a och möjlighet till termostat för lakning?
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: 25L mäsk/lak/kok-tunna

Inlägg av Toffeln »

Dr snuggels skrev:Jag har nästan gjort så.
En jäshink på 30 liter och 2 st vattenkokarelement i den på 2kw/st.
Kolla nu i mellandagsrean, köpte 2st vattenkokare för 29kr/st på rusta förra vintern. Fungerar fint.
Vill man sedan reglera effekten finns det billigt på ebay.
Vad ska jag köpa? Är helt borta på vad som är bra och inte. Vet inte ens vad jag ska söka på. Se inlägget ovan.
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: 25L mäsk/lak/kok-tunna

Inlägg av Dr snuggels »

Jag har typ en sådan här installerad.
http://www.ebay.com/itm/1-2-Stainless-S ... Sw241YXejK
Det blir helt tätt, inga problem.

Jag har bara 10 amp. i köket jag med, men jag drar en sladd ifrån ett uttag ifrån en annan säkring o då har jag full fart. När det sedan är i kok så räcker det med ett element o då hinner man städa undan lite.
Vad det kommer till dimmer diskuteras olika här. http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=5&t=22729

Om du bestämmer dig för vattenkokare skall du ha de med synligt element, det får man öppna paketet och titta ner i vattenkokaren så det sitter ett element där.
MEN man skall inte pilla på el om man inte är absolut säker på vad man gör.

2kw behöver inte en termostat iallafall inte hos mig, det beror ju till stor del hur mycket vört du kokar.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: 25L mäsk/lak/kok-tunna

Inlägg av Toffeln »

Dr snuggels skrev:Jag har typ en sådan här installerad.
http://www.ebay.com/itm/1-2-Stainless-S ... Sw241YXejK
Det blir helt tätt, inga problem.

Jag har bara 10 amp. i köket jag med, men jag drar en sladd ifrån ett uttag ifrån en annan säkring o då har jag full fart. När det sedan är i kok så räcker det med ett element o då hinner man städa undan lite.
Vad det kommer till dimmer diskuteras olika här. http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=5&t=22729

Om du bestämmer dig för vattenkokare skall du ha de med synligt element, det får man öppna paketet och titta ner i vattenkokaren så det sitter ett element där.
MEN man skall inte pilla på el om man inte är absolut säker på vad man gör.

2kw behöver inte en termostat iallafall inte hos mig, det beror ju till stor del hur mycket vört du kokar.
Okej. Jag vill inte behöva dra kablar med snubbelrisk och korsande av olika centraler då jag kommer brygga i en förrådsbyggnad. Det ser ut att vara en dyr/osäker/komplicerad deal med delade meningar på att styra effekt så jag kör med ett element till jag hittar bra lösning.

Elementen är redan ordnade. Har jfb i huset och det kommer sitta en jfb på kontakten som extra säkerhet.

När det gäller vanlig enfas utan avancerade funktioner så känner jag mig tillräckligt säker för detta projekt. Läst och kopplat el i flera år på olika projekt, dock erkänner jag att jag saknar gedigen utbildning.

Jag har läst om en termostat stc1000. Den finns i massor av varianter. Vilken skulle vara bäst för att värma mäskvatten och koka med? Vad är skillnaderna på alla varinter? Kan man köra dem med tex. en frys och kok på samma apparat?
Dr snuggels
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: ons feb 19, 2014 8:36

Re: 25L mäsk/lak/kok-tunna

Inlägg av Dr snuggels »

De STC-1000 jag har har bara en givare, så det går inte att köra mer än ett objekt åt gången.
När det kommer till kok behöver iallafall jag ingen termostat utan det går ett element på fullfart hela tiden.
O till lakvattnet använder jag en vanlig termometer.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst