Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av Knox »

farx skrev:
Knox skrev:Det går nog bra men känns inte smidigt om man har flera partyfat, antingen får man använda en annan metod för kolsyrningen (typ 12mm luftrycksnippel eller dyl) eller så får man ha lika många kranar som fat...
Jag kommer brygga i lite mindre omgångar, 12 liter åt gången, så skulle isf bli två partyfat och resten på flaskor. Hänger inte riktigt med i hur du menar med annan metod för kolsyrningen med 12mm lufttrycksnippel? Skulle uppskatta förklaring :)
Nu var det länge sedan jag höll på med partyfat men en 12mm nippel (har jag för mig kan ha varit större) var ganska lagom storlek att trycka ner i "gummibungen" och trycka i kolsyra, man borde kunna plocka ihop en 6mm nippel för kolsyreslangen, en 12mm (eller 15 kanske) samt en backventil därimellan, så kan man ha några stycken utan att betala 500kr för varje.
Användarvisningsbild
farx
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön nov 06, 2016 12:20

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av farx »

Knox skrev: Nu var det länge sedan jag höll på med partyfat men en 12mm nippel (har jag för mig kan ha varit större) var ganska lagom storlek att trycka ner i "gummibungen" och trycka i kolsyra, man borde kunna plocka ihop en 6mm nippel för kolsyreslangen, en 12mm (eller 15 kanske) samt en backventil därimellan, så kan man ha några stycken utan att betala 500kr för varje.
Aha nu förstår jag, tack! Har du koll på hur väl trycket håller sig i fatet med en sån här lösning? Kan det stå ett par veckor utan att man förlorar tryck?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av Knox »

Jag tror att det är lämpligt att byta ut "bungen" mot en med en propp i när det är färdigkolsyrat för annars finns det nog en risk att nippeln flyger ur. Jag brukade ta ur nippeln och fort sätta i en starsannad propp och sedan tejpa fast den. efter några timma i kylskåp tog jag ur bungen och bytte snabbt till en ny (starssannad) med proppen i från rätt håll. Ganska krångligt förfarande men det funkade. Nu kör jag med corneliusfat men funderar på att skaffa några partyfat för mindre batcher och experiment.
Användarvisningsbild
farx
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön nov 06, 2016 12:20

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av farx »

En lösning vore kanske att jag svarvar en egen nippel på jobbet, som har en lite längre genomföring med en krage längst ned, så man så att säga för genom den så att kragen hamnar på insidan av fatet och motverkar att den trycks ur, sedan skulle man t.ex kunna gänga utsidan av nippeln och dra på någon backventil/kulventil så kolsyran stannar i fatet, borde bli en rätt smidig och billig lösning :)
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av Knox »

Det låter vettigt :D sen kan du starta serietillverkning och sälja;)
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av AirQ »

Tänkte passa på o tipsa om den produkten från aliexpress.
Tappkran med regulator kopplad till kulkoppling direkt på fatet för ca 300kr.

Bra mkt smidigare än sytråd osv tycker jag, känns o verkar vara bra kvalité på den!

Beer tap faucet, Adjustable Faucet with chrome plating,homebrew making tap with ball lock
http://s.aliexpress.com/Rfyyq26j



Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Bilagor
20170216_143417.jpg
20170216_143417.jpg (97.15 KiB) Visad 4051 gånger
Learning by doing is the shit
kakburken
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor maj 28, 2020 11:09
Utrustning: Brewmaster50 liter

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av kakburken »

Hej!

Jag och min son har köpt en brewmaster 50 liter bryggverk och det fungerar bra och ölen blir oftast god. Jag tycker precis som du att fat känns bäst ochdärför så gick jag in och bokade fat på de tjekiska hemsidan grundpriset var ok tycker jag 2656 kr för två fat jag betalade det och jag visste att man ville ha betalt för frakten. Jag fick besked om 77 E ca 800 kr ok det kunde jag ta.Vi pratar 30 literg KEGfat. Sedan när man går in på tråden så blev det plötsligt 123E och då börjar jag dra öronen åt mig så jag önskar pengarna tillbaka. Min fråga är vet du om det går att köpa fat från systembolaget med öl i förstås och vad jag förstår 625 kr i pant och behålla fatet ungefär som man kan göra med glasflaskor etc?
Med vänlig hälsning Jan Evelius.
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av AirQ »

kakburken skrev: tor maj 28, 2020 11:20 Hej!

Jag och min son har köpt en brewmaster 50 liter bryggverk och det fungerar bra och ölen blir oftast god. Jag tycker precis som du att fat känns bäst ochdärför så gick jag in och bokade fat på de tjekiska hemsidan grundpriset var ok tycker jag 2656 kr för två fat jag betalade det och jag visste att man ville ha betalt för frakten. Jag fick besked om 77 E ca 800 kr ok det kunde jag ta.Vi pratar 30 literg KEGfat. Sedan när man går in på tråden så blev det plötsligt 123E och då börjar jag dra öronen åt mig så jag önskar pengarna tillbaka. Min fråga är vet du om det går att köpa fat från systembolaget med öl i förstås och vad jag förstår 625 kr i pant och behålla fatet ungefär som man kan göra med glasflaskor etc?
Med vänlig hälsning Jan Evelius.
Det du skall köpa är Corneliusfat på 9 eller 18-19L, kommersiella ölfat funkar men är mycket krångligare att rengöra och hantera med kopplingar/reservdelar.

Begagnade 18-19L cornerliusfat köper du för runt 500-600kr/st nya fat ligger strax över 1000lappen i pris.
säljs nästan på alla hembryggningsbutiker och blocket.

https://shop.humle.se/utrustning/fattap ... neliusfat/
https://www.pgw.se/hembryggning/utrustn ... olfat.html
https://maltmagnus.se/c/utrustning/fattappning/fat/
Learning by doing is the shit
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av latmasken »

Orkar inte riktigt plöja hela tråden.

Jag brygger inte öl själv (än), men har byggt en bar hemma, och tänker då att det kunde vara kul att kunna servera öl på fat.

Eftersom jag då alltså kommer köpa ölen så känns det som 5-liters partyfat verkar vettigast.

Jag ser att Humle verkar ha ett hyfsat vettigt startkit, funkar det att köpa 2 såna här och nåt 2-kranars tapptorn?
https://shop.humle.se/utrustning/fattap ... g-partyfat

Funkar alla partyfat som finns på Systemet med detta, eller är det bara vissa av dem som har propp i toppen så man kan använda detta kit? (Jag ser att vissa partyfat har en tappkran på framsidan, men de har kanske dessutom gummiproppen i toppen?)

Jag funderar initialt på att ställa faten i varsin hink med is i för kylning (jag har en Menuett ismaskin från Jula så jag tror inte jag har några problem att producera is för att kyla dem). På sikt blir det kanske att köpa en begagnad liten kyl (i nuläget har vi en partycooler till flaskor och burkar).

Kan man dela kolsyrepatron mellan två fat? (Det blir då samma tryck i faten men då trycket bara ska vara för tappning borde det inte spela nån roll?)
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av vafan »

latmasken skrev: tor dec 30, 2021 8:10 Orkar inte riktigt plöja hela tråden.

Jag brygger inte öl själv (än), men har byggt en bar hemma, och tänker då att det kunde vara kul att kunna servera öl på fat.

Eftersom jag då alltså kommer köpa ölen så känns det som 5-liters partyfat verkar vettigast.

Jag ser att Humle verkar ha ett hyfsat vettigt startkit, funkar det att köpa 2 såna här och nåt 2-kranars tapptorn?
https://shop.humle.se/utrustning/fattap ... g-partyfat

Funkar alla partyfat som finns på Systemet med detta, eller är det bara vissa av dem som har propp i toppen så man kan använda detta kit? (Jag ser att vissa partyfat har en tappkran på framsidan, men de har kanske dessutom gummiproppen i toppen?)

Jag funderar initialt på att ställa faten i varsin hink med is i för kylning (jag har en Menuett ismaskin från Jula så jag tror inte jag har några problem att producera is för att kyla dem). På sikt blir det kanske att köpa en begagnad liten kyl (i nuläget har vi en partycooler till flaskor och burkar).

Kan man dela kolsyrepatron mellan två fat? (Det blir då samma tryck i faten men då trycket bara ska vara för tappning borde det inte spela nån roll?)
Har inte bolaget slutat med "partyfaten"?
Vet om att folk beställer dessa från Tyskland, men många går över till riktiga fat (30L).

Startkitten kan funka men 2 kit behövs inte, köp en och lägg till en T-koppling för gasen.
Sen köper du allt det andra utom: kolsyreregulatorn, kolsyrepatron (om du nu inte vill ha 2 att byta med), trapetz etc.

Ja du kan koppla dessa till en tappkran och trycket är samma i faten, ligger runt 1 bar har jag för mig.
BIAB+NoChill Nuff Said!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av latmasken »

De har ett fåtal partyfat i sortimentet. Eller i alla fall fat på 5 liter. Och det var där jag undrade lite om det funkar med alla såna, så man inte köper ett fat och så står man där och kan inte koppla in grejerna.

Köra stora fat är ingen vits för mig då det troligen kommer ta ett par år att tömma ett fat :)

Jag rotade runt lite hos Humle och såg att det där startkitet kanske var lite onödigt dyrt, ser ut som det blir billigare att köpa delarna separat (och då kan man välja lite billigare grejer), och kanske minska på den enorma mängden adaptrar som är i startkitet.

De har en billigare regulator som skruvas direkt på flaskan (då slipper man adaptern för trapetsgänga) och har direkt anslutning för 3/8"-slang (då slipper man en extra adapter där också). Och kör man riktig tappkran istället för den billiga partykranen så blir det en adapter mindre.

Men sen skenade priset iväg lite när man började titta på tapptorn och tappkranar... :)
vafan
Brygguru
Inlägg: 1282
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av vafan »

latmasken skrev: lör jan 08, 2022 9:58
Men sen skenade priset iväg lite när man började titta på tapptorn och tappkranar... :)
Ja denna livsstil är inte billig :)
BIAB+NoChill Nuff Said!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av latmasken »

Jag har börjat fundera på om man ska börja med bara grejer för en tappkran (men köpa ett torn som tar två).

Då blir inte kostnaden för att testa så jättehög, och funkar det bra kan kan peta in ett par tusenlappar till och komplettera med en andra kran. Det blir ju i princip "fatkopplingen" och kranen (med backstycke och handtag) som blir den stora biten vid kompletteringen. Slangar och resten av kopplingarna kostar inte så enormt mycket.

Hittade nåt tapptorn med två kranar på Wish som kostade under 900, men jag vet inte om det är nån vits att chansa (det var kromade mässingskranar också, tycker det verkar vettigare att köra på rostfria Nukatap direkt, särskilt om tanken är att ölet kommer att stå i slangar och kranar mellan användningarna).

Ska fundera lite till, bristen på utbud av partyfat på Systemet är väl inte hela världen, initialt är det mest tänkt lite som en kul grej (med tanke på allt annat jag köpt in till min bar så är inte fatanläggning det värsta man kan hitta på).
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av AirQ »

En sak som kan va bra o tänka på som du kanske inte haft med i kalkylen.

Kylning, en normal öltapp så kyler du ölen på vägen upp till tornet + ev kyler själva tornet också med en slinga från fatanläggningen.

De mest normala för en hembryggare är att man har ett kylskåp som man förvarar faten i och drar ledningarna igenom taket upp till tornet.

Ska du köpa en "fatpump" så får man nog hosta upp ett par tusenlappar, fördel är att fatet behöver aldrig vara kylt inför användning, bara slänga i nästa o köra så har man kall öl iaf.

Kylskåp så man fördelen att man förvarar ölet kallt hela tiden och då har lite bättre hållbarhetstid. dock tar det mer plats.
Learning by doing is the shit
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Guide till inköp av Cornelius- och partyfatanläggningar

Inlägg av latmasken »

Jodå, det är med i kalkylen, på sätt och vis. Jag har ju som sagt var bara tänkt köra partyfat och inledningsvis kanske bara ställa dem i varsin hink och hälla is över. På sikt kanske köpa en begagnad kyl (hittar man ofta för ett par hundralappar bara).

Samtidigt har jag funderat på det här med att t.ex. kyla hela vägen upp till tapptornet, typ att istället för kyl använda en gammal frys och kyla ner en vätska (spritlösning?) och cirkulera med pump till de grejer som ska kylas (då drar man t.ex. sytråden inne i grövre slang som man cirkulerar kylmedium genom).

De senare mest tänkt då att jag kanske även ska bygga nån form av "kyl" med lådor till baren (istället för kylskåp). Det är smidigare att dra ut en låda och plocka upp juice ur än att öppna en dörr.

Men det där är eventuellt framtida byggen:)

Ett partyfat på 5 liter blir väl typ 8 "stora stark" (gissar att man får räkna med lite spill, dels skum vid uppstarten och slatt kvar på slutet) och det kanske kan gör av med på en kväll om man har gäster. Jag fick 8 nonic-glas i julklapp och det är roligare att fylla dem från tapp än flaska.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster