Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Dör vildjästen i musten om den fryses?

Utrustning och teknik.
fredrikl
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån nov 21, 2016 20:39

Dör vildjästen i musten om den fryses?

Inlägg av fredrikl »

När jag och min bror pitchade jäst i äppelmusten för att göra cider, så glömde vi en dunk med must. Eftersom vi inte hade någon jäst kvar frös vi då in det mesta. Lite hade jag dock i en flaska i kylskåpet, som sedan började jästa av vildjästen efter några dagar, och faktiskt smakade riktigt bra.

Pga det funderar vi nu på att ta ut musten ur frysen och försöka jäsa den med vildjästen, men frågan är om vildjästen har överlevt några veckor i frysen. Vad säger ni?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Dör vildjästen i musten om den fryses?

Inlägg av ranald »

En del av vildjästen har säkert överlevt. Frysning enbart är inte en säker steriliseringsmetod.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Dör vildjästen i musten om den fryses?

Inlägg av latmasken »

Det räcker med att en enda jästcell har överlevt för att det ska kunna börja vildjäsa. Det kan ta tid innan jäsningen kommer igång, men jag vågar nästan garantera att det kommer att vildjäsa om det bara varit fryst.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster