Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hjälp, brygger söt Cider som har jäst utan tillsatt jäst!

Utrustning och teknik.
Zekq88
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör nov 19, 2016 0:30
Utrustning: Novice

Hjälp, brygger söt Cider som har jäst utan tillsatt jäst!

Inlägg av Zekq88 »

Vill påpeka att jag är helt novice inom hemmabryggeri och har haft en omgång som gick helt åt pipsvängen innan... (Lite bakgrundhistoria) Jag gick önskan av min bror att göra ett sött mousserat vin/cider till midsommar utav hans trädgårdsfrukter som han har plockat ihop av årets skörd (äpple, krusbär, fläderbär och fläderblom). Jag åkte till Ö&B och införskaffade utrustning ( två 25 liters hinkar med jäströr plus turbojäst) jag har även införskaffat en råsaftcentrifug som jag kör all frukt igenom och kokar resterna av krusbären, fläderblomen och fläderbären ett par gånger tillsammans innan allt blandas i hinkarna. Efter att allt var klart och ligger i hinkarna silar jag av all fruktkött och liknande och tillsätter 8kg strösocker i varsin hink. Därefter lät jag dem stå övernatten för att få en bra temperatur innan jag skulle tillsatta turbojästen MEN dom hade redan börjat jäsa av sig själv, så jag lät dem vara. Dom har fått stå sedan Augusti och jag har kollat av Idag den 16:e nov och hydrometern visar ca 75-80 på skalan men det är samma värde som cidern/vinet hade för 3 veckor sedan, har jästen stannat av? Jag har smakat på Cidern/vinet och det är säkert 8% och ganska sött men vätskan har inte klarnat. Vad säger ni ty ni visa? Vilken skala på hydrometern bör ett söt vin ha innan det tappas upp på flaska? Borde jag kanske slänga i lite jäst och låta det stå ett tag till? Kan rå skivad potatis hjälpa jäsingen vidare (hade varit kul att slippa tillsatser)?

P.S slängde i 1 dl socker i varsin hink och rörde om i hinkarna samt tog bort jäströret i tron på att allt ska vaknar till liv igen.

Tackar så hemskt mycket för svar

/Mvh Robin
cissiny
Föredetta moderator
Inlägg: 310
Blev medlem: ons sep 07, 2016 15:14
Ort: Halmstad

Re: Hjälp, brygger söt Cider som har jäst utan tillsatt jäst

Inlägg av cissiny »

Först och främst, skippa turbojästen, den ger inte någon god smak! Jag har gjort jättegod äppelcider med Lalvin 71b, http://shop.humle.se/jast/vinjast/torr/ ... injast-5-g, beställ en sådan, kanske lite jästnäring också, jag använder denna: http://shop.humle.se/jast/jastnaring/wy ... aring-42-g.

Ha lite is i magen, beställ hem jäst och jästnäring, det tar bara någon dag att få hem. Under tiden låter du locket sitta på med jäsrör, du vill absolut inte ha in skräp eller ättiksyrabakterier (då får du vinäger).

Gör så här:
Koka upp en halvliter vatten ungefär, häll på en väl rengjord flaska. Det är bra att ha lite kokt vatten till jäsrör mm.
Ta två små glas och häll i det kokta vattnet, i det ena pytsar du i torrjästen när vattnet har ungefär 42-43 grader (en bra termometer är guld värd). I det andra blandar du i lite jästnäring.
När jästen har rehydrerats i 15-20 minuter så häller du jäst och jästnäringsblandningen i musten.

Äppelmust/juice brukar börja jäsa rätt snabbt, om det inte kommer igång på 1-2 timmar så kan du ställa det lite varmare (jag ställer in hinken i badrummet i början) men låt det sedan stå i 18-20 grader ungefär.

Än en gång - använd aldrig turbojäst eller bakjäst, bra vinjäst är inte dyr och jag tycker själv att 71b är en jättebra jäst till cider som dessutom jäser ganska snabbt. Om du fastnar för det här så köp hem några påsar av din favoritjäst, egentligen ska den förvaras i kylskåp men jag har slarvat med det. Det funkar ändå ;) Om du inte ska kolsyrejäsa så kan det vara bra att ha lite jässtopp hemma också, kan ju vara bra att ha hemma om du ändå ska beställa. En annan billig sak som jag har ett litet lager av är några extra jäsrör, bara ett tips till beställningen.

Lycka till!

PS. Kom på en sak till, jag tycker att det är jättebra att ha en självhäftande termometer på jäskärlet för att hålla koll på temperaturen, främst om jäsningen generar väl mycket värme (har hänt nån gång, har ställt hinken i kallbad för att få ner tempen från 32 grader...). Kostar nästan ingenting. http://shop.humle.se/utrustning/matning ... ter-4-36-c. DS.
Äppelcider 23/9 2016
Bärvin 11/10 2016
Bärcider 23/10 2016
Cider/glöggbas 28/10 2016
Rödvin 4/11 2016
Äppelcider 7/11 2016
"Portvin" 17/11 2016
Morot/Russinvin 27/11 2016
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Hjälp, brygger söt Cider som har jäst utan tillsatt jäst

Inlägg av ranald »

Du har jäst på vildjäst. Den dör vid rätt låga alkoholhalter (8% låter mycket med en vilddjäst). Köp vinjäst, de är framodlade för att tåla mycket alkohol.
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: Hjälp, brygger söt Cider som har jäst utan tillsatt jäst

Inlägg av Öbo »

ranald skrev:Du har jäst på vildjäst. Den dör vid rätt låga alkoholhalter (8% låter mycket med en vilddjäst). Köp vinjäst, de är framodlade för att tåla mycket alkohol.
Jag kan gå i god för över 8% vid naturjäsning. (Men det finns väl inga garantier om man ska tro på allt som skrivs här, folk verkar vara så rädda för "vildjäst". Jag har dock själv bryggt för lite för att kunna dementera naturjästens påstådda "instabilitet".)

Jag funderar dock om jästen verkligen -dör- vid en viss alkoholhalt som du skriver, eller om den så att säga "når sitt tak" och inte orkar mer (i sin nuvarande miljö)?
Ponera att man jäst sin must i 100 dagar, det bubblar inte mer (vad man kan se), "den har jäst färdigt". Om man då tillsätter dubbelt så mycket vatten och x-mängd socker, skulle det väl börja jäsa igen?

Jag kanske bara märker ord, "dör" i det här fallet. Eller så är jag helt ute och cyklar.
Mvh :D
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: Hjälp, brygger söt Cider som har jäst utan tillsatt jäst

Inlägg av Öbo »

Kan i efterhand tillägga att jag jäste en (is)cider i fjol till över 11,5% utan några som helst tillsatser.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Hjälp, brygger söt Cider som har jäst utan tillsatt jäst

Inlägg av latmasken »

Det problem som finns med vildjäst är ju bara att man inte har nån aning om vad det är för jäst, det kan om man har otur bli vad som helst. Men beroende på vad det är man jäser så varierar sannolikheten för att det är en dålig jäst. Just äpplen brukar vad jag förstått nästan alltid ha rätt "bra" jäst på sig.

Gör man små satser och experimenterar tycker jag gott man kan testa vildjäsning.

Men jäser man hundratals liter och vill ha kontroll över hur det kommer att smaka så bör man köra med köpejäst.
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Hjälp, brygger söt Cider som har jäst utan tillsatt jäst

Inlägg av ranald »

Sen har man ju problemet att inte bara jästsvampar kan få saker att jäsa, även bakterier kan jäsa din must till etanol - men de kan också producera metanol, vilken som bekant inte är bra för dig. Vill du vara säker på vad det är som jäser i din must, köp en jäst.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster