Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ideer för att undvika bränna mäsken vid destillation.

Allt om whiskey/whisky
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Ideer för att undvika bränna mäsken vid destillation.

Inlägg av Swedish Pride »

tar ju tid för virren att bli bra, har bourbun på ek i 5 månader som fortfarande inte e grym, börjar bli bra, men behöver mer tid.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Ideer för att undvika bränna mäsken vid destillation.

Inlägg av Kusken »

Har nu kört igenom wiskeyn en gång till med thumpern. Denna gång med lite reflux i en kort kolonn med 20 cm glaskulor som fyllning ovanför thumpern. Spädde wiskeyn till ca 35% och slog en skvätt även i thumpern. Började ta ut på 83% och slutade vid 55% . Denna gången blev den så där mjuk och fin som jag ville ha den. Majs och rågsmaken finns kvar. Spädde till 62% och fyllde 4 tvåliters glasburkar, och har tillsatt 3 olika rostningar av amerikansk vit ek, och en med svensk ek som jag mörkrostat med gaslåga. Detta var 6 dagar sedan . Färgen börjar komma och det börjar faktiskt smaka bourbon. Inte så stor skillnad mellan de olika eksorterna dock. Kommer kanske med tiden.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Ideer för att undvika bränna mäsken vid destillation.

Inlägg av Kusken »

Glömde säga att jag provade den nya triacen också. Funkar skitbra, otroligt lätt att ställa in lämplig effekt. Den har en liten inbyggd fläkt men med den läga effekten (2500W) tror jag inte den hade behövts. Triacen ska ju tåla 10kw.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Ideer för att undvika bränna mäsken vid destillation.

Inlägg av Swedish Pride »

kul att höra att det var ett lyckat bygge för dig.
Ge spriten så mycket tid du kan på ek, borde kunna spara en av tvålitrana i 4 månader eller så :thumbup:
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Ideer för att undvika bränna mäsken vid destillation.

Inlägg av Kusken »

Min erfarenhet är att det är lätt att få för mycket eksmak. Beror naturligtvis på mängden ek och personlig smak. Men skulle tro att 4 veckor räcker. Smaken fortssätter att utvecklas efter att eken tagits bort. Gjorde en bourbon 2007 som jag inte var nöjd med, men som idag smakar underbart. Bättre än någon köpebourbon jag smakat. Tyvärr har jag bara en halvliter kvar. Dricker egentligen alldeles för lite för att hålla på med denna hobbyn. Så att spara 2 liter i 4 månader är inga problem. Vad för någon ek använder du, och vilken mängd?
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Ideer för att undvika bränna mäsken vid destillation.

Inlägg av Swedish Pride »

jag använder lite allt möjligt
JD smoker chips, Äpple, Ek från whiskyfat.

Mängd beror på hur länge det ska sitta, börjat köra med mindre å mindre.
Har en 5l med brandy som bara har en äppel pinne, har 4 l burbon som har 4 ekfats pinnar i
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Ideer för att undvika bränna mäsken vid destillation.

Inlägg av Kusken »

Du menar att det blir bättre med mindre mängd ek och längre tid? Har funderat lite i dom banorna också. Du gör ju en del bourbon förstår jag, vilken mäsk föredrar du? Och vad har du gjort brandyn på ?
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Ideer för att undvika bränna mäsken vid destillation.

Inlägg av Swedish Pride »

bourbon var en Makers Mark Klon 70% majs 14% maltad Korn 16% maltad vete
Brandy var väll en liten fuling, köpte 3 x 22l vinsatser som var på rea å gjorde på det :) , den e bara 2 månader så lite väl ung ännu, kanske blir en slurp till midsommar :)

har ett excel ark med 200+ mashbills, men kunde inte adda till svaret :(
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Ideer för att undvika bränna mäsken vid destillation.

Inlägg av Kusken »

Satt och fintänkte lite... När jag gör wiskeymäsk använder jag ju spannmål som inte ar mältade, jag tillsätter ju amylasenzymer.Problemet med dessa spannmål ar att dom måste kokas för att gelentaniseras ( eller hur fan det nu stavas, vicket jävla ord förresten) . Problemet är att det vill gärna bränna fast i botten på grytan, och det är ett evigt rörande i grytan. Så började jag tänka på ångkokning som ölkokarna håller på med (en del iaf) och planerade ett bygge där jag med rör från potstillen skulle leda ner ångan i grytan med spannmål. Men så kom jag på den geniala tanken att jag har ju faktiskt en inline thumper som rymmer 25 liter !! En skvätt vatten i den och så fylla på med spannmålen, och elda på under med kokaren full med vatten. Detta ska testas till nästa wiskeymäsk.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Ideer för att undvika bränna mäsken vid destillation.

Inlägg av Swedish Pride »

jag e lat som fan, bara kockar vatten och häller på Korn, majs eller va fan de e som mäskas, på med ett lock bara så blir det bra
Kusken
Bryggmästare
Inlägg: 320
Blev medlem: sön jun 12, 2016 20:31
Utrustning: Potstill. Thumper,

Re: Ideer för att undvika bränna mäsken vid destillation.

Inlägg av Kusken »

Det var ju fantastiskt enkelt. Men får du ut all stärkelse ur spannmålen på det viset. Eller har du någon uppfattning om hur mycket (eller lite) du förlorar.
När en sten faller från bröstet, landar den ofta som en klump i magen.
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Ideer för att undvika bränna mäsken vid destillation.

Inlägg av Swedish Pride »

Kusken skrev:Det var ju fantastiskt enkelt. Men får du ut all stärkelse ur spannmålen på det viset. Eller har du någon uppfattning om hur mycket (eller lite) du förlorar.
med enzymes så får du nästan med allt, kör du med malt så blir det runt 70%, om du isolerar mäsk tunnan så den håller vämen längre så blir det bättre.
brukar få runt 5l 57-65% virre efter cuts på 20 kg korn.

om du använder krossad majs kan det vara lite värre, jag har flaked majs så funkar bra.
burn4fun
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: ons jun 21, 2017 12:41

Re: Ideer för att undvika bränna mäsken vid destillation.

Inlägg av burn4fun »

Tackar för detta inlägg. Jag har funderat lite runt tillverkningen av vetevodkan. Tänkte använda plastis för att få ur allt det goda ur spannmålen....men nu kommer det bli thumperbygge. Bugar, bockar och bygger.
Användarvisningsbild
Vector
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: mån aug 21, 2017 10:34
Utrustning: FOA/Kolonn (glas)

Re: Ideer för att undvika bränna mäsken vid destillation.

Inlägg av Vector »

Jag ska testa att strippa vetemäsken med plastis.
Vill bara ha low wines i mitt kokkärl då det är ett helvete att rengöra.
FOA + Kolonn (Glas)
Plastis (Original)
Skriv svar

Återgå till "Whiskey"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster