Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Cider utan press

Utrustning och teknik.
Borgd
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: ons okt 05, 2016 20:38

Cider utan press

Inlägg av Borgd »

Hej!
Medan min ena cider står och jäser/klarnar i källaren tänkte jag försöka vildjäsa en lite mindre sats. Måste ju ha något att syssla med :)

Tyvärr är pressen utlånad för tillfället, och för de ca 5 liter jag tänkt göra känns pressen väldigt omständig att sätta upp och slabba med, så frågan är hur jag gör utan att använda en press?
Jag vet att jag sett inlägg där folk klyftat äpplen, tillsatt vatten och socker och låtit stå i jäshink.Hur länge ska det stå så isåfall?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Cider utan press

Inlägg av ranald »

Använd forumets sökfunktion, sök efter "bozo" i ärenderaden.

Men förr eller senare kommer du behöva sila av fruktresterna.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Cider utan press

Inlägg av latmasken »

Jag vill minnas att experiment-tråden inte hette nåt med bozo.

Sökande på bozo som författare hittar snabbt denna tråd: http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?f=6&t=16809
Borgd
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: ons okt 05, 2016 20:38

Re: Cider utan press

Inlägg av Borgd »

Tack för svaren!
Det slutade med att jag rev äpplena med hushållsassistenten, och sedan pressade ur dem för hand med "myggnät" från IKEA. Gick förvånansvärt bra och yeilden spelade ingen större roll.. Det blev ca 5,5 liter som nu står i 10-liters ölflaska med tyglock.
SG mättes till 1065. Endast vinteräpplen tyvärr men detta är ett rent experiment..
Borgd
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: ons okt 05, 2016 20:38

Re: Cider utan press

Inlägg av Borgd »

Dessvärre ville det inte börja jäsa, utan istället mögla. Efter ett par omtappningar verkar det som om jag blev av med möglet. I samband med andra omtappningen tillsattes en liten förkultur på ett par andra äpplen som inte hade frostskadats. När den tillsatten till batchen gick den igång direkt, och börjar nu närma sig omtappning och uppfyllning.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster