Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Utrustning och teknik.
n_micke
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor aug 18, 2016 20:42

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av n_micke »

Tack för ett utförligt svar :)
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Sourz »

Hej! Jag har ett rödvin som jag nu klarnar.. Har haft i endast gelatin för att inte påverka färgen för mycket. Men jag har en liten fråga, kan jag ställa ut de på altanen för att kallkrascha? Ska hålla 1 till -2 men kommer detta påverka mitt vin negativt på nått sätt med tanke på att jag tilsatt klarningsmedel osv?
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Jag kan inte se att det skulle påverka negativt, om du nu är helt säker på att vinet är helt utjäst eller jässtoppat (annars finns det ju risk att jästen går i dvala på grund av kylan och du får för mycket restsötma kvar, som antingen kan ge för sött vin eller flasksprängning om det börjar jäsa).

Men ställa kallt är ju annars ett grundknep för att få det att klarna.
Sourz
Finjäsare
Inlägg: 93
Blev medlem: mån jan 23, 2017 18:23

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Sourz »

De är Jässtoppat och jäste ut til 0.995 så borde inte va några problem. Haft i ungefär 10 dagar i rumstemp, men valde nu att tillsätta gelatin och ställa kallt en liten stund :) Tack för svar!
http://sourzbeer.blogg.se

I haven't failed, I've found 10,000 ways that don't work.
- Thomas Edison (1847-1931)
Asterix86
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån jun 26, 2017 19:51

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Asterix86 »

Någon som gjort rabarbervin med råsaftcentrifug?
Eller måste det lakas och pressas?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Jag har nog aldrig sett nån skriva nåt positivt om att försöka göra vin med råsaftcentrifug. Har läst om flera som försökt med cider och det tog flera timmar att få ihop fem liter eftersom motorn blev för varm. Jag undrar om det inte var nån som t.o.m. brände sin motor.

Råsaftcentrifuger är helt enkelt inte gjorda för att göra så stora volymer saft. Dessutom ger de såvitt jag förstått väldigt mycket "bös" i saften som gör att det blir mycket bottensats.

Men rabarber brukar inte behöva pressas, de mjukas upp av jäsningen och går bra att sila av efter nån vecka.
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av click »

I höstas gjorde jag totalt 20l äppelcider mha. råsaftcentrifug från rusta. Det funkade helt ok, det tar lite tid men med tanke på att jag inte har några andra alternativ funkade det riktigt bra.
Har ingen aning om rabarber, men den känns som att det kan bli jobbigt, dom är ju väldigt fibriga. Men man behöver ju inte juicea så mycket, min äppelcider var ju bara äppelmust, rabarbervin är ju mest vatten.
Prova med lite först!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Bozo-metoden för cider och äppelvin fungerar utmärkt. Bara att lägga halverade eller klyftade äpplen i jäshinken och hälla över jästen. Jästen bryter ner frukten så den mjuknar och ger ifrån sig musten. Sen är det bara att sila av.

/viewtopic.php?f=6&t=16809

Men för rabarber är den nog inte så bra just eftersom rabarberna inte innehåller så mycket vätska.
borealfam
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre aug 04, 2017 21:04
Utrustning: 30L Jäshink

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av borealfam »

Hej hej, en stor skörd av körsbär väckte tanken att brygga vin igen så jag skaffade ett nybörjare kitt och körde lite enligt recept från internet.

Dock så frös jag bären först och eftersom det tog så ohyggligt lång tid att tina så hade jag på en del vatten vilket gjorde att det inte gick så lätt att mosa bären, rätt ordentligt blev det till trots men inte så bra som jag ville. Några dagar efter att jästen tillsattes så silade jag ut all bärmassa och mosade på som bara den så jag fick ut all saft och det mesta av köttet, skal och kärnor slängde jag. Dagen efter hade jag i socker enligt recept och det har bubblat oerhört fint i en 5-6 dagar nu.

Det jag undrar är ifall jag skall försiktigt röra om en gång då jag tror mycket utav sockret bara sjönk till botten eller strunta i att röra om i onödan?
Skall jag snart ta och sila bort resterande bärmassa?

Det är en 30L hink och från sidan ser det ut som det skiktat sig och är ca 4L bärmos i botten och sedan ytterligare 5-6L socker ovanpå vilket är anledningen jag ställer frågan om att röra om eller sila bort.

Funderar på att låta det stå tills jäsningen saktar ner, som det är nu har det bubblat i låset i en jämn och konstant hastighet, och när det gör det så tappar jag om det samt silar ut bärmassan, sockrar efter behov och låta det stå tills det är dags att häva om. Låter detta sunt?
Användarvisningsbild
ranald
Bryggmästare
Inlägg: 876
Blev medlem: lör aug 31, 2013 7:45
Utrustning: Glasdamejanner
Ort: Östergötland

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av ranald »

Så länge det jäser bra är det ingen fara att röra om.
Toffeln
Bryggmästare
Inlägg: 424
Blev medlem: ons mar 16, 2016 22:02
Utrustning: Jästunna och jäsrör

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Toffeln »

Jag skulle väl inte säga Att det är lugnt, men säkrare att röra om medan det jäser som bäst istället för att röra om i slutet av jäsningen. I detta fallet skulle jag ta bort jäsröret och sätta tummen för hålet och sedan ruska hela kärlet. Beakta att det kan bli både blött och kladdigt om du inte tänker på att kolsyran vill ut i explotionsartade former. Till nästa gång kan du lösa sockret i så lite vatten som möjligt innan du tillsätter det.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4506
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av latmasken »

Eller så tar man upp några liter must i en kastrull, värmer på spisen tills sockret löst sig, låter svalna och häller tillbaka.
Ashlake
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön aug 13, 2017 13:27
Utrustning: daennejeanne

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Ashlake »

Hej! Jag ska inom några månader göra mitt eget vin från egna druvor.

Jag har därmed några nybörjar frågor.

1. Påverkas Malolaktiska bakterier av vinsvavla?

2. kan jag ta bort vildjäst med hjälp av att koka vindruvorna?

3. vilken sockerhalt ska jag ha för att uppnå 14% alkoholhalt när jag använder jästen RC212?

4. vid första fermenteringen hade jag tänkt försöka hålla en temperatur på 28 grader celsius, är det en bra temperatur?

5. När ska jag tillsätta malolaktiska bakterier? Många säger efter första fermenteringen då sockret är borta, men har hört olika uppgifter.

6. Vad händer om jag blandar mitt pressvin tillsammans med fritt flödande vin? Måste jag separera dem vid pressning?

7. Ska vin tannin, ek spånn, etc läggas till i första fermenteringen eller andra fermenteringen?

8. Kan någon snälla förklara andra fermenteringen till mig efter jag har pressat vinmusten till daennejeannen?

9. hur länge bör en åldring vara för rödvinn, jag vet att det har och göra med mängden tannin?

10. när ska jag klara och lägga i vinsvavlan?

11. Är där några andra prosseccer jag borde känna till såsom "cold proffing"?

12. Ska man cold proffa?


Stort tack till alla som hjälper mig :).
Användarvisningsbild
Öbo
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: tis sep 01, 2015 20:37

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av Öbo »

Är det likvärdig jästnäring i Turbojäst paketen som "fin" jästnäring, går den att använda till vin eller blir det bismak och bör det undvikas?
I t.ex. "Willes 8" får man med en påse turbojäst, en påse "turbojästnäring A" och en påse "turbojästnäring B"

Jag gissar att det bör undvikas, är det då någon specifik som många rekommenderar eller är det smaksak?
byabryggarn
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: ons feb 08, 2017 0:02

Re: Nybörjare Vin - HJÄLP - Skriv dina frågor här

Inlägg av byabryggarn »

Anta att du har 5 vinsatser som inte har kolsyra kvar och det är dags för att klarna detta..

Kan jag då klarna allt vin i en enda stor hink/tunna?

Jag tänker att jag blandar ihop vinet och klarmedlet i jäshinken för att sen hälla det i tunnan
Sedan upprepar jag detta tills allt vin är i tunnan.
Sedan borde det vara klart?

Är det någon som har erfarenhet av att klarna större mängder, hur ska jag dosera klarmedlet?`
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster