Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Cider mörknade vid omtappning

Utrustning och teknik.
PeSi
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön okt 11, 2015 17:57

Cider mörknade vid omtappning

Inlägg av PeSi »

Så för en månad sedan fick jag för mig att prova att jäsa cider. Har en Better Bottle med luftventil och efter att ha tagit hand om ca 110 liter äpplen fick jag kanske fram 15 liter must.
Det har stått på jäsning sen den 19:e förra månaden nu och idag bestämde jag mig för att tappa om cidern.

Så jag rengjorde en jäshink och tappade upp cidern. Slog sedan ut bottensatsen som blivit och använde bryggrens för att rengöra BBn, och alla delar till den. Sköljde sedan allt grundligt och lät den stå 15 minuter för att låta vattnet rinna ur.
När jag sedan fyllde på cidern igen märkte jag efter en stund att färgen skiftat från den gyllenbruna den hade till en mycket mörkare ton. Nu undrar jag om jag klantat mig och sabbat allt?

Den högra bilden är från idag.
Bild
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Re: Cider mörknade vid omtappning

Inlägg av Weinkeller »

Förmodligen oxidation men det behöver inte betyda att resultatet blir sämre. Det är svårt att undvika detta vid omtappning även om man kan minimera effekten med hävert och koldioxidfyllt sekundärkärl.
/Weinkeller
PeSi
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön okt 11, 2015 17:57

Re: Cider mörknade vid omtappning

Inlägg av PeSi »

Tack för infon.
Om jag förstått det rätt så med oxidering ökar risken att jag får vinegär av alltihop. Får holla koll på dunken under dagarna och se ifall det börjar jäsa igen.
Hur är det med askorbinsyra, kan jag tappa lite cider, blanda i det och sen hälla tillbaka?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Cider mörknade vid omtappning

Inlägg av latmasken »

Nä, oxidering är kontakt med syre. Vinäger blir det av ättiksyrabakterier.

Både syre och ättiksyrabakterier finns i luften, men de sistnämnda är inte riktigt lika förekommande som syre.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ciderbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster