Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bygget av min hemma brygg hörna

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Tobias
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: fre okt 23, 2009 18:17

Bygget av min hemma brygg hörna

Inlägg av Tobias »

Eftersom jag får så bra information via denna sida lägger jag upp min bygg tråd här på forumet, har insett snabbt efter 2 kokningar att 10L kastrull och öl var inget att använda.

Satsar direkt på större arbetsvolym.

- Jäshink
- Värme element
- Hemmabygge

Värme patron från varmvatten beredare 230V 1900W

Bild

Monterad i jäshinken

Bild

Utsidan av jäshinken, 2 strömledare + skriven som är jord.

Bild

Ska fixa en kontroll box för el kopplingarna på jäshinken sen ska den prov kokas...

Kommer använda denna till att värma upp lak vatten samt för vört kokning, det har tillkommit en genomförings koppling nära botten med en inner diameter på 10mm för att kunna tömma hinken, ska dit en kran åxå. Finns ej med på bild.
ÖlBurken
Bryggare
Inlägg: 132
Blev medlem: fre feb 21, 2014 16:16

Re: Bygget av min hemma brygg hörna

Inlägg av ÖlBurken »

Det ser svårt ut att få din genomföring tät. Hur hade du tänkt göra?
Tobias
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: fre okt 23, 2009 18:17

Re: Bygget av min hemma brygg hörna

Inlägg av Tobias »

Den är tät, akvarie silikone på insidan är det nu .
Steen
Turbojäsare
Inlägg: 29
Blev medlem: lör nov 30, 2013 21:13

Re: Bygget av min hemma brygg hörna

Inlägg av Steen »

ser bräckligt ut. när det väl börjar koka kommer elementet att röra på sig om det inte sitter fast monterat. prova först med vatten om det skulle hända och akta så du inte åker på en fet stöt. :doh:
Tobias
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: fre okt 23, 2009 18:17

Re: Bygget av min hemma brygg hörna

Inlägg av Tobias »

Tack Steen.
Kommer solklart ha jordfelsbrytare inkopplat, ska lägga en dosa över kopplingen och göra det bra åxå, bilder kommer på detta, det ska test kokas likväl med vatten åxå.

Så info kommer men jag är lite orolig för stabiliteten av elementet ! Kanske måste montera något stöd för den, får se
Tobias
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: fre okt 23, 2009 18:17

Re: Bygget av min hemma brygg hörna

Inlägg av Tobias »

Glömt att uppdatera.

Har byggt en bazzoka i kylbox fungerade PERFEKT !

Körde en 17liter lakning som sedan blev totalt 25Liter.

Kärringen kastade ut mig under partytältet för kvällen innan rostade jag 400 gram krossad malt i ugnen och hon fick frispel !

Kokade allt och i med humle effter eget hemligt recept dvs inga direkta tider utan på måfå men skrev upp tiden och mängden !

Bild

Sen så klart JORDFELSBRYTARE !

Bild

Slutade på ett mätvärde på 1050 och smaken, svår att beskriva, söt god och smakfull med humle ..... drack hela provröret !

Sen jäsning, först i 26grader första dygnet så jäsningen började, sen ner i källaren som håller 20grader, där ska den stå 2veckor ( jästen fungerar enligt påsen mellan 18-30 grader )

Poäng till bygget, fungerade bra

Nackdel stabiliteten i grytan, ska iväg snarast och införskaffa en blå tunna till kokärlet , tjockare plats och stabilare...
Har inte råd med rostfritt ännu och koppar är att glömma, vanligt stål , Näää !
Tobias
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: fre okt 23, 2009 18:17

Re: Bygget av min hemma brygg hörna

Inlägg av Tobias »

Ja det blev ingen mer plast variant, lär mig av de lärda och det blev följande !

Uppgradering är en ny gryta årsmodell ca 1950 av svärmor fyller upp 25L i tjock stål gods... skall in med en avtappning i botten och sen kolla om elementet får plats annars blir det värme platta !

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

läst massor av bra bygg trådar innan denna blev till !
Stockbryggaren
Finjäsare
Inlägg: 54
Blev medlem: sön jun 15, 2008 8:31

Re: Bygget av min hemma brygg hörna

Inlägg av Stockbryggaren »

Den kitteln ser ut att vara i aluminium...
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst