Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Spännande ut med mer vatten?

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
fredand44
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: sön maj 20, 2012 16:22

Spännande ut med mer vatten?

Inlägg av fredand44 »

Hej
Har nu köpt min andra sats "ipahhhh" från lilla köksbryggeriet.
Min förhoppning var att komma nära smaken i "sleepy bulldog" vilket jag gjorde.
Men jag måste säga att jag tror alkoholhalten och aromstyrkan blev lite väl stark.
Under mäskningen använder man 17 dl vatten och sen under lakningen fyller man på så man totalt får 4 l vätska.

Vad tror ni om att man under mäskningen fyller på så man får 5 l vätska?

Mvh
Fredrik
fredand44
Finjäsare
Inlägg: 55
Blev medlem: sön maj 20, 2012 16:22

Tryckfelsnisse var visst framme.

Inlägg av fredand44 »

Rubriken ska ju vara "Späda ut med mer vatten" och jag menar ju om man under lakningen fyller på till 5 l.
Sorry för det.
Användarvisningsbild
biiorn
Färsk jäst
Inlägg: 8
Blev medlem: fre mar 27, 2015 9:35

Re: Spännande ut med mer vatten?

Inlägg av biiorn »

Att fylla på med mer vatten vid lakningen känns ju som ett bra sätt att få ner alkoholhalten.

Själv har jag haft i 1-2 liter kallvatten direkt från kran efter ett 8-literskok för att dels ersätta bortkokad vätska och samtidigt kyla. Vet inte om detta är förkastligt av någon anledning. Det enda jag kan komma på är att man tillsätter syrerikt vatten till en brygd som fortfarande är varm vilket kanske inte är bra ur oxideringssynpunkt. Och möjligen att man får lite sämre humleutbyte men det kan inte vara många kronor man förlorar på det. För att undvika oxideringen skulle man ju kunna koka upp 1-2 liter vatten för att bli av med syret och kyla av detta för att sedan tillsätta det efter koket. Någon som har en åsikt om detta tillvägagångssätt?

Är ingen bryggkung ännu men har gjort 4 omgångar IPA/APA nu med sjysst resultat. Smakar min första helmalt, rejält torrhumlad, ikväll med stor förväntan.
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Spännande ut med mer vatten?

Inlägg av Michael »

Du behöver inte vara rädd för oxidering om du tillsätter vattnet efter koket. Jästen mår bara bra av att det finns syre i vörten. Däremot är det delade åsikter gällande att laka med för mycket vatten. PH stiger och risken är att du lakar ut taniner från skalen, du får ett strävt öl, men det är förvisso bara en risk om man brygger allgrain.
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster