Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Första brännaren. Diary.

En enkel brännare som ger sprit med styrka över 90%
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Första brännaren. Diary.

Inlägg av Mooki »

trippp skrev:Det måste väl vara bättre att ta bort heads & tails innan man kolar? Där finns ju den mesta finkeln.
Egentligen är det väl så, men om det är svårt att reglera hastigheten kommer inte separationen fungera så bra - så att köra cuts nu innebär större förluster kontra att ta cutsen när de nya potarna är på plats.
Å andra sidan ger kolning oxå en del förluster - kanske skulle man förr skippa kolningen helt och betrakta denna vända som en stripp-rond. Bör gå att få drickbart utan kolning med dubbeldestillering om man är noggrann andra vändan.

Själv brukar jag iaf alltid köra en destillering efter kolning för att slippa lagra så stora volymer - barskåpet är trångt nog som det är :)
Åsså slipper man allt koldamm som eventuellt kan bli kvar i spriten efter kolning.

/M
Booseman
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor nov 20, 2008 23:01
Ort: Spanien

Första brännaren. Diary.

Inlägg av Booseman »

Nu har jag glömt bort varför jag skulle väcka upp denna tråden men hade en jäkligt bra anledning för ett par shottar sedan :P Men men here we goes :)

Lägger ut några bilder på hur det ser ut i dagsläget :)

Jag har använt mig av "8kg turbo jäst" från ICA och 8kg socker för att få till 2x 25L mäsk, vet inte procenten på denna men den har garanterat jäst ut då jag har låtit den stå i 4v. Kokade ca 4-5L vatten och löste socker i detta (btw - Behövs inte "avancerade" metoder som omrörare mm, häll i kokande vatten i en 25L dunk, häll sedan i 8kg socker, på med kork och skaka tills sockret har lösts upp) sen spädde på med kallt kran vatten för att få en temperatur på 32-33°C, hällde sedan i turbo jästen. Använde mig av jäsningsrör med en avklippt 0.5L pet-flaska fylld med aktivt fläktkol (fläktkol är pelletskol mer anpassad för rening av luft med lågt tryckfall) med ett "Sundström Förfilter 221" som packning/klämma emellan pet-flaska och jäsrör.
Har prövat att använda mig av aktivt kol som är anpassade för andningsmask =A2/A1 men det har inte fungerat pga. för liten tvärsnittssyta samt för små kolpartiklar som luften passerar. Fläktkol finns att köpa på Coop Forum (iaf i mitt samhälle) och vitvaror- och bygg butiker.

Går nog att använda 2-3st Kaffefilter men tänk på att jäsningen är kraftig till en början så det rekommenderas att byta filter 2-3ggr. ( har även jag gjort med förfilter) Utan filterbyte slaggar detta igen pga jäsningen och ett övertryck byggs upp i jäsdunken och oönskad lukt kommet ut, (ja det är ju givetvis inte svårt att förstå:)


Bild

Har en 150mm Ø fläkt som jag har tejpat på ett styvt papper runt för att kyla de tre nedre varven på kylarsidan, fungerar ypperligt och har varken sprit eller mäsk doft i rummet jag bränner (har även självdragande utsug i rummet) men är ett varmt utrymme då det är ca 5m².

Bild



95,5% med Spiralbränaren, inte fy skam :) Har kört några shots utblandat 50/50 men är ytterst lite finkelsmak så det blir utblandning, kolning, sen slutligen ytterligare en bränning för att få slutprodukten.

Kastade ca 1dl heads och sparar det som kommer ut efter 94°C til nästa bränning. Lite över 3L har jag fått ut på Body nu, sparar det jag räknar som tails = ca 1½-2dl för att även detta ska går till nästa bränning.
Booseman
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: tor nov 20, 2008 23:01
Ort: Spanien

Första brännaren. Diary.

Inlägg av Booseman »

Varför blev bara en bild stor?
Brack
Bryggare
Inlägg: 102
Blev medlem: ons okt 16, 2013 17:07

Re: Första brännaren. Diary.

Inlägg av Brack »

Väcker denna tråd då jag tyckte den var bra för nybörjare samt att svara till föregående skribent att det bara blev en stor bild då kodningen blivit fel då det saknas en ] efter IMG ([img]bildlänk[/img])..
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster