Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Filtrera öl

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
gregerus
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: tor mar 28, 2013 19:18
Ort: Visby

Filtrera öl

Inlägg av gregerus »

Tjenixen.
Är det någon här som har testat att filtrera sin öl med en sådan här: http://www.aliexpress.com/item/10-Beer- ... 51787.html

Ser onekligen smidigt ut på denna videon:
https://www.youtube.com/watch?v=-lNRBDgkBEQ

Är denna metoden att rekommendera?
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Filtrera öl

Inlägg av Michael »

Var inne på att göra det och köpte filter och filterhus på Claes i sjön. Men gav upp, det finns inte tillräckligt finmaskiga filter. Man behöver filter med 5mikro maskor men det minsta är 10 så köldgrumligheten går igenom. Alternativt kan du använda kiselgur i ett sjunkfilter men det enklaste är nog att inte göra något alls.

Har inga problem med disig eller grumlig öl numera. Min öl är helt kristallklar bara av att jag kallkraschar och låter ölen stå ett tag innan jag flaskfyller. Trots no chill.
gregerus
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: tor mar 28, 2013 19:18
Ort: Visby

Re: Filtrera öl

Inlägg av gregerus »

Ok, har testat att kallkrascha nu för första gången, men jag har bara möjlighet till det nu i vintertider. Han i filmen säger att han använder filter med 1 mikron, tänkte att det kan vara ett alternativ när det är varmare ute.
Michael
Bryggmästare
Inlägg: 300
Blev medlem: sön aug 12, 2012 22:01

Re: Filtrera öl

Inlägg av Michael »

Får du bara tag på filter så fungerar det nog. Men det är inte det lättaste.
gregerus
Färsk jäst
Inlägg: 11
Blev medlem: tor mar 28, 2013 19:18
Ort: Visby

Re: Filtrera öl

Inlägg av gregerus »

brewbuilder
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån apr 17, 2017 12:01
Utrustning: 70L helmalt bryggnin

Re: Filtrera öl

Inlägg av brewbuilder »

Maltmagnus har 5 micron och filterhus @ bra pris
Jag "snickrar" mkt. med brygg grejor och importerar en hel del delar. Brukar ha 1 micron filter, tyvärr dyra ca en hundring.
Slut men 1:a veckan i maj har jag, fungerar toppen. Jag brukar ha 2 filter först 10 sedan 1 mic. för att spara 1:an från grövre sediment. Jag trycker över grönölet från jästank till en 55l bright tank, kolsyrar med sten, får stå i ca 2 veckor sedan filtrering och ev, co2 injection i ledningen på väg till fat. Det är redan en enorm skillnad på reultatet med en klarningstank a.s.a bright tank. Ölet klarnar och i mitt fall förbättras smaken mkt. var starkt impad efter1:a batchen.
Det bästa resultatet någonsin. Sanningen är ju ju mer man efterliknar kommersiell bryggning ju bättre blir produkten.
Säljer lite brygg prylar mest som ett hobby project i min firma Exotech, ingen fancy hemsida, har en hel del kopplingar
typ TC (med klämma) mm. Grytor med TC portar, 55l nya rostfria fat med 4" TC port och lock med 2 kulkopplingar typ
cornelius och övertrycks ventil. Fungerar som fat, att jäsa med co2 tryck i, Och min favorit bright tank.
Jag tar up hål till avtappn, ventil. termometer, mm enl önskemål. Som färdig bright tank kostar dessa under halva priset av en 40l SS Brewtech Brite tank. Dessa finns också som grytor med uppskuren topp och lock. Jag sysslar mest med grejor som inte finns i Sverige för oss som vill bygga och brygga.
Happy Brewing :idea:
Användarvisningsbild
HackKing
Bryggmästare
Inlägg: 284
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00
Utrustning: FastFerment
Ort: I din dator

Re: Filtrera öl

Inlägg av HackKing »

Beroende på ölsort finns det säkert en del smak i grumligheten också, som man vill ha kvar.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst